Kelvin Deze week is het tijd voor verhalenbundels. Dit zijn doorgaans korte verhalen van een schrijver of korte verhalen rondom een onderwerp. Verhalenbundels zijn er in allerlei genres en voor alle leeftijden. Ze staan ook zeker niet altijd als verhalenbundel aangemerkt, terwijl ze dat wel zijn. Vaak helpt het om zelf online wat rond te kijken. Bovendien zijn de afgelopen jaren het cadeau bij de thrillerweken steeds een verhalenbundel geweest en ook 3Pak is elk jaar een verhalenbundel. Thrillers, romans, non-fictie en nog anderen. Heb jij nog een tip of weet jij al welk boek je gaat lezen, laat het hieronder weten. Thrillers Thrillerweken 2026 De donkere dagen Dwaze vrouwen Nr 10 Romans Kofferverhalen 3Pak 2025 Lef 11 onder 35 Non-fictie Een kleine wereldgeschiedenis in 50 mislukkingen De zwarte trui Alle geschiedenis ooit Writer's block Een ongewone geschiedenis van doodgewone dingen
Sterrezee Om nog maar eens wat favoriete boeken met verhalen op te trommelen: Winnie de Poe - A A Milne Vergeten Reis - Silvana Ocampo De tuinen van Dorr - het hele verhaal bestaat uit losse verhalen verteld vanuit verschillende personages Ga niet naar zee - Tommy Wieringa Hele verhalen voor een halve soldaat Pieter Koolwijk Verhalen van Edgar Allen Poe De idelae Dahlia - Belcampo, of een andere verhalenbundel van hem als 'verborgenheden' Vijf fabels - Harry Mulisch ik heb een boek met alle verhalen van hem staan Hier wonen ook mensen - Rob van Essen (dit jaar gelezen, dus kan mijn HRC-boek worden al istie ook opvallend roze) De Thuishulp - Jet Berkhout ( oor iedereen die ooit als bijbaantje als thuiszorgmedewerker gewerkt heeft of er op andere manier mee te maken heeft gehad, goede typeringen en beleving vanuit de helpende) Alle verhalen - Leonore(a?) Carrington Zeb. - Gideon Samson Meisje vrouw anders - Bernadine Evaristo Verhaklen kun je aan elkaar knopen door overlappende personages Duik in de vijver in de regen - George Saunders ( Russische verhalen met uitleg waarom ze zo goed zijn, of lees alleen de verhalen, of neem een andere bundel van bijv. Tsjechov) De Lotgevallen - Sacha Bronwasser Ik Robot - De originele verhalen plus verhaal geschreven door AI in een vroeg stadium New York trilogie. - Paul Auster een mysterie in NYC
La vida es bella Sterrezee Winnie de Poe - A A Milne Natuurlijk! Ik was hem vergeten ☺ Je hebt gelijk: Meisje, vrouw, anders kan je als een verhalenbundel zien en het is prachtig verteld.
La vida es bella Eerlijk gezegd dacht ik dat het voor mij een moeilijke categorie zou worden, maar ondertussen las ik De mensheid zal nog van mij horen dat op de shortlist van de grote Boon stond en waarin Joris van Casteren dagboekfragmenten van gewone mensen naast elkaar plaatst. Nu ben ik in Geluksvogels bezig en dat is toch een stuk plezanter dan die dagboeken! Luigi Pirandello had het plan opgevat om voor elke dag van het jaar een verhaaltje te schrijven, maar de dood was hem te snel af. Het is een lijvige bundel met 80 verhaaltjes en meer dan 800 bladzijden. Ik lees 1 a 2 verhaaltjes per dag, anders wordt het te veel van hetzelfde. Dit is een prima boek voor iemand die eens een Nobelprijswinnaar wil proberen.
ine La vida es bella Ik overwoog het even, want dan had ik meteen al deze categorie: De mensheid… las ik ook (en heel graag, 5*****), maar is voor mij geen verhalenbundel, omdat het tot 1 aaneengeschakeld geheel is gemaakt met tussenteksten en verwijzingen (maar ik snap ook wel waarom jij dat wel als gebundelde verhalen ziet).
La vida es bella ine De mensheid viel me tegen. Smaken verschillen. Ik kon zijn opbouw niet smaken en jij vond dat waarschijnlijk net subliem? Ik heb mijn leeswijze aangepast en ieder dagboek in zijn geheel gelezen, alsof het een verhalenbundel was, en zo heb ik de finish kunnen bereiken.
Tinwara Eerder dit jaar las ik voor de boekenclub van Jade 'Afwijzing' van Tony Tulathimute. Dat was niet zo'n succes 😂, de hoofdpersonen uit deze verhalen vond ik totaal tergend! Maar het heeft wel goede kritieken gekregen van de recensenten in de kranten, dus wie weet kan iemand anders deze tip toch gebruiken. Hiermee was de categorie voor mij dus al afgevinkt, maar dat heeft me er niet van weerhouden om óók de verhalenbundel 'Je zult geen bloemen dromen' op te pakken; verhalen van nog niet eerder naar het Nederlands vertaalde schrijvers uit Spaanstalig Amerika. Die lees ik nu; leuk om al die verschillende schrijfstijlen en thema's langs te zien komen. Sommigen smaken naar meer - maar nuja, die schrijvers zijn dus niet vertaald naar het Nederlands!! (Sommigen wel naar het Engels gelukkig) Een paar andere verhalenbundels die ik met plezier/interesse heb gelezen zijn 'Eerste persoon enkelvoud' van Haruki Murakami (misschien een tip voor wie zijn romans te intimiderend vindt), 'De zeemantel en andere verhalen' van de Palestijnse schrijfster Nayrouz Qarmout en 'Wat het betekent wanneer er een man uit de lucht valt' van de Nigeriaanse schrijfster Lesley Nneka Arimah.
MarijeMiggiels Tinwara na jullie reacties op Afwijzing ben ik afgehaakt, heb ik mijn reservering bij de bibliotheek ingetrokken 😄. Voel je er maar niet al te schuldig over, ik moet af en toe toch iets weg strepen 🥴
Tinwara MarijeMiggiels Haha neehoor, daar voel ik me totaal niet schuldig over. Ik denk zelfs dat ik je een dienst heb bewezen! 🤣
MarijeMiggiels Ik ben fan van Toon Tellegen, maar er is natuurlijk nog een hele zee aan verhalenbundel. Ik heb dit jaar De wonderverteller genoteerd voor deze categorie. Ik vond dat dat wel kon, maar ik heb ook nog Waanbeelden van Erik Roozing in de planning. Ik won dat boek twee jaar geleden bij Hebban, maar heb het nog steeds niet gelezen 🙈.
André Een - toen geheten - AKO Literatuurprijs winnaar hiervoor gelezen, namelijk 'Zuidland' van P.F. Thomese. Ook vond ik 'Rituelen' van Cees Nooteboom erbij passen, al zou je het ook als een trilogie kunnen zien.
Jolanda Wouters Ik las hier eerder dit jaar Kofferverhalen van Karin Amatmoekrin, Abdelkader Benali en Adriaan van Dis voor. Ik was naar museum Fenix in Rotterdam geweest en heb genoten van een prachtige permanente en grote tentoonstelling over migratie. Op de benedenverdieping is een enorme verzameling koffers met een eigen verhaal. Je krijgt een scanapparast mee waardoor je de verhalen kunt horen. Er is zelfs een aparte kinderversie. Heel indrukwekkend. Een aantal van die verhalen zijn opgenomen in deze bundel.
Kelvin Jolanda Wouters Die zag ik toevallig bij de bibliotheek liggen en heb hem gelijk meegepakt. Het was een prima boek. Ik zou het normaal niet zo snel lezen.
Daf* Al een tijdje geleden ben ik begonnen in de verhalenbundel Stieren vechten van Roddy Doyle. Nog steeds niet uit. Doyle leunt wel vaker op de melancholie, maar meestal ook met veel humor. Die mis ik wat in deze bundel. Maar de bundel gaat uit voor het einde van het jaar.
Wen Mooie tips allemaal. Ik heb Summer cocktail in de kast staan dus die ga ik lezen voor deze categorie
Arthur Ik heb voor deze categorie de Engelstalige verhalenbundel Heart Lamp gelezen, welke zich in Zuid-India afspeelt en vorig jaar de International Booker Prize heeft gewonnen. Voor SFF-fans is er nog de jaarlijkse Harland verhalenbundel die exclusief bij Hebban te downloaden is.
Karin Marcellina Ik kies voor deze categorie: Een prachtvolk, die honden. Een selectie Russische hondenverhalen.Een literair project van vier vertalers Russisch in coronatijd.
La vida es bella Karin Marcellina van Russen gesproken: Onder de paardendeken bundelt Russische winterverhalen van klassieke Russen zoals Tsjechov en Poesjkin.
Zwaantje Voor deze categorie heb ik een verhalenbundel gelezen van F. Bordewijk - Eet meer mensenvlees. Dat wil zeggen de verhalen zijn van Bordewijk maar de bundel is samengesteld door Aafke Romeijn en dit voorjaar uitegomen. Op dit ogenblik lees ik een voor de palindroom categorie een verhalenbundel van Bob den Uyl - Er kon niets verkeerd gaan.