Het is tijd voor een klein feestje. De afgelopen maand heb ik mijn voornemen om tien oudere e-reader boeken te lezen volbracht, de eerste challenge is binnen! Om het feest nog groter te maken heb ik deze maand twee thrillers gewonnen via de Hebban Thriller Weken winactie: Het laatste slachtoffer van Alexander Colin en Wolfsjong van Hans Rosenfeldt, het tweede deel van de Hannah Wester serie.
Het eerste deel van deze serie, Wolfzomer, heb ik tijdens de corona jaren gelezen. De uitgeverij vroeg destijds om een originele bespreking van het boek. Samen met mijn dochter heb ik toen een filmpje gemaakt waarin ik het boek bespreek. Wat hebben we toen een lol gehad, ik moet er nog vaak aan denken. Voor het bespreken van het tweede deel hou ik het toch maar bij een schriftelijke recensie.
Die twee thrillers zijn voor de volgende maand, deze maand heb ik de volgende zeven boeken gelezen:
EUROPA
38 De Monogram Moorden van Sophie Hannah
Zie mijn separate LUEK/LVEE 2026 blog: https://forum.hebban.nl/d/2297-lueklvee-souvenirs-2026
39 De oranjebloesem van Viola Ardone
Het indrukwekkende verhaal van Olivia Denaro is gebaseerd op waargebeurde feiten.
Vanaf jongs af aan wordt meisjes in het dorp waar Olivia opgroeit op Sicilië ingeprent dat ze anders zijn dan jongens. Voor meisjes gelden andere regels, ze moeten zich ingetogen gedragen, zedig zijn, niet te lang onderwijs volgen en zodra ze hun eerste menstruatie hebben gehad, zo snel mogelijk trouwen met een huwelijkspartner die door haar familie is uitgekozen en goedgekeurd. Als de familie een huwelijkspartner niet goedkeurt dan kan het meisje samen haar vriend of weglopen of en dat gebeurde veel vaker, het meisje wordt geschaakt en verkracht door een man die ze heeft afgewezen. In de laatste twee gevallen kan alleen door een huwelijk de eer van het meisje gered worden. Daarin heeft zij zelf geen keuze want
“een meisje is als een kruik: wie haar breekt moet haar houden.”
Over haar tweelingbroer Cosimino zegt Olivia:
“Van kleins af aan zijn Cosimino en ik samen jarig. Ieder tweede juli werden we een jaar ouder…….Vandaag zijn we allebei zestien geworden. Hij is tien centimeter langer dan ik en ik ben tien jaar ouder dan hij. Ik de bruid, dan huisvrouw en dan moeder. Hij nog een jongen, buiten met zijn vrienden in de bar. De tijd is voor mij sneller gegaan en zal sneller vergaan.”
De oranjebloesem van Viola Ardone is een boek over hoe de vrijheid van vrouwen in Italië werd beknot o.a. door een wet die het mogelijk maakte dat na het verkrachten van een vrouw de man niet voor een gevangenisstraf of eerwraak moest vrezen als de vrouw akkoord ging met een huwelijk.
De verkrachte vrouw moest wel akkoord gaan als haar familie akkoord was want ze was in haar levensonderhoud afhankelijk van de man. Een vrouw die tegen het besluit van haar familie in niet akkoord ging met het huwelijk kwam vaak in de prostitutie terecht om te kunnen overleven.
Het is bijzonder moeilijk om een man aan te klagen wegens verkrachting. Het hoofdpersonage in dit boek gaat die strijd aan maar dat heeft veel gevolgen voor haar en haar familie. Haar strijd en die van andere vrouwen die hetzelfde hebben meegemaakt heeft ervoor gezorgd dat vrouwen een stem kregen en de vrijheid om zelf hun keuzes te kunnen bepalen. De wet die verkrachting mogelijk maakte is pas in de jaren tachtig vervallen!
• Roman
• Land: Italië - Sicilië
• Sterren: 4
• OHRC 20: Lees een boek met een kleur in de titel
• Ezzulia uitdaging mei: Vrijheid
40 Wit konijn Rode wolf van Tom Pollock
Het is mij jaren niet gelukt om voorbij het eerste hoofdstuk van dit boek te komen. Deze maand heb ik de sprong gewaagd en tot mijn verbazing zat er achter het eerste hoofdstuk een spannende zoektocht van een hoofdpersonage die aan paniekaanvallen lijdt en in aanraking komt met spionnen. Een verhaal waarin niets is wat het lijkt. Meer over dit boek zie https://forum.hebban.nl/d/2297-lueklvee-souvenirs-2026
41 Blue motel van Michael Berg
Als ik van tevoren had geweten dat dit boek slechts dertien pagina’s dik is, dan had ik het al veel eerder gelezen. Nu heeft het bijna zes jaar op mijn e-reader gestaan: https://forum.hebban.nl/d/2297-lueklvee-souvenirs-2026
42 Heimweeland van Kati Naumann
Hoe met een pennenstreek het lot van een Duitse familie wordt beslist als na de Tweede Wereldoorlog de geallieerden de veroverde gebieden verdelen en Duitsland wordt verdeeld in de Bundesrepubliek Duitsland en de DDR: https://forum.hebban.nl/d/2297-lueklvee-souvenirs-2026
43 Nog lang geen winter van Peter Terrin
Hoe zou jouw leven eruit hebben gezien als je op een beslissend moment een andere keuze had gemaakt?
Simon is gestrand in een alternatieve belevingsvakantie. Althans dat is wat hij te horen krijgt als hij, nadat hij een enorme som geld op zijn rekening gestort heeft gekregen, contact opneemt met de bank via de chatknop op de website van de bank. In zijn zoektocht naar antwoorden krijgt hij hulp van zijn dochter Romy. Zij is sinds kort weer in zijn leven nadat zij tien jaar geleden het contact had verbroken.
Hun zoektocht verloopt tegen de achtergrond van onlusten die plaatsvinden in een stad tussen groepen die lijnrecht tegenover elkaar staan waardoor hun zoektocht bemoeilijkt wordt. In deze parallelle komt Simon voor een keuze te staan: zal hij teruggaan of blijven?
De thema’s zijn familie, het maken van keuzes en de gevolgen van die beslissende keuzes.
Nog lang geen winter is een boek dat mysterie met sciencefiction en magisch realisme vermengd. Peter Terrin heeft oog voor detail voor zowel de gelaagdheid van de personages als in zijn beschrijvingen van de omgeving. De twist in het tweede deel heb ik niet zien aankomen door de spanning die langzaam opbouwt in het eerste deel.
• Roman
• Land: België/Italië
• OHRC 37: Lees een boek dat je (ooit) getipt werd door een andere Hebbanist(a) ->Ursula1969
• Shortlist Libris Literatuur Prijs 2026
EUROPA/ZUID-AMERIKA
44 Het gezoem van bijna alles van Coco Schrijber
Cato Goudschenker, ooit hoogleraar filosofie, tegenwoordig postbode, zit iedere dag na het bezorgen van de post op een bankje op een Spaans eiland te staren naar de zee en te luisteren naar het gezoem van bijna alles. Ze probeert het gezoem met drank uit te schakelen. Een vergeten boek en een plotseling overlijden doet Cato denken aan de belofte die ze ooit aan zichzelf heeft gedaan om dingen te ondernemen, om geen lafaard te zijn. Ze stopt met drinken en met roken en begint met trainen om vertrekt vervolgens naar Zuid-Amerika. Voordat ze vertrekt spoort ze alle Goudschenkers in de wereld op en stuurt hun een brief die voor een aantal van hen verstrekkende gevolgen heeft.
Het is alsof Coco Schrijber met grove penseelstreken Cato Goudschenker en de omgeving waarin zij zich bevindt tot leven brengt. Ondanks die grove penseelstreken heb je als lezer het gevoel dat je Cato en haar innerlijke wereld kent. Zware thema’s zoals rouw worden op een luchtige manier beschreven. De opbouw, de schrijfstijl, het verhaal, de plotwendingen, de humor, alles klopt gewoon en is een plezier om te lezen.
• Roman
• Land: Spanje, Peru, Nederland
• Sterren: 5
• OHRC: -
• Shortlist Libris Literatuur Prijs 2026
•
■ Samenleesproject Shortlist Booker Prize 2025■
NOORD-AMERIKA
34 Audition van Katie Kitamura
Wat fijn dat ik dit boek heb kunnen bespreken met de andere deelnemers van deze leesclub.
Audition is zo’n boek waarvan een lezer in verwarring kan raken. Er zit een overgang in het boek die moeilijk te plaatsen is. De diepere betekenis kan door iedere lezer op een andere manier worden uitgelegd. In diverse interviews heeft de auteur aangegeven dat dat ook precies haar bedoeling is geweest.
We hebben een hele leuke en interessante discussie gehad over dit boek. De waarderingen liepen uiteen van drie tot vijf sterren. Het is niet makkelijk te lezen maar levert leuke gesprekken op. Ben je benieuwd wat ons zo heeft aangetrokken of afgestoten aan dit boek, lees dan deze blog over onze leeservaringen: https://forum.hebban.nl/d/2360-shortlist-booker-prize-2025-boek-3-audition-van-katie-kitamura/12
Ik wil nogmaals iedereen bedanken voor de levendige en leuke bespreking.
• Roman
• Land: Verenigde Staten
• OHRC: -
• Samenleesproject Shortlist Booker Prize 2025: boek 3
• LUEK 2026: boek 6
• Engels
We zijn op 1 juni gestart met het lezen van het vierde boek van deze Shortlist: Flashlight van Susan Choi. De bespreking zal starten op 1 juli. Wil je meelezen, meld je dan aan via deze blog: https://forum.hebban.nl/d/2580-shortlist-booker-prize-2025-boek-4-flashlight-van-susan-choi/2
In juni probeer ik naast Flashlight en de twee thrillers die ik heb gewonnen, verder te gaan met mijn LUEKerds, in combinatie met de OHRC. En ik ga zeker een blik werpen op de ELP, vorig jaar heb ik daar zulke prachtige boeken van gelezen. Helaas is het er dit jaar nog niet van gekomen.
Wat is jouw meest originele boekrecensie?
Veel leesplezier in juni!
Karin Marcellina