In boekenkasten, op boekenkasten, eigenlijk op elk vrij plekje in huis heerst al wel eens boekenchaos, maar hebben jullie de eigen e-reader al eens bekeken? Of de oneindige lijst e-pubs, al dan niet lukraak in verschillende folders, die zich in de loop der jaren op je laptop hebben verzameld? Een paar weken geleden vroeg ik in de kletshoek van het Thriller Café wat mensen deden met al die boeken die ze ooit hadden gedownload. Niet al te veel, zo bleek, maar bij mezelf was een plan geboren.
Ik ben me in eerste instantie een ongeluk geschrokken. Dat ik na alle opruimacties van de voorbije tien jaar nog altijd een paar duizend papieren boeken heb, wist ik. Maar dat ik ook zo ontzettend veel e-books had, was nieuw voor mij. Ik was me niet bewust van de ongeziene proporties die gratis boeken na een tijd aannemen: Adventkalender, recensietitels, juryboeken en wedstrijduitgaven (allemaal van Hebban), daarnaast de Facebook-winacties, de kortverhalen en verjaardagscadeautjes van uitgeverijen, enz.
Gelukkig wisten @Marvin O. en @Kees van Duyn mij al meteen gerust te stellen door te vertellen dat ze zelf 600 à 800 e-books hadden. @Angela verkeert dus in goede kringen, want zij heeft ongeveer 750 titels. @Marleen heeft een voorraadje van ongeveer 100 boeken, gelezen titels worden na een tijd netjes verwijderd. @Ursula1969 heeft dan weer geen idee hoeveel e-books ze heeft; wat ze wel heeft, is een heuse puinhoop. Iets wat @Kitty allerminst kan zeggen, die dropt na lezen alles ongenadig in haar digitale prullenbak, naar eigen zeggen lijdt ze aan chronische opruimwoede. Bij @Lisette Hermens is er eerder sprake van chronische verzamelwoede, zij heeft maar liefst 1400 e-books! Maar toen hadden we @Gerrie van den Berg nog niet gehoord, die heeft er wel 1600!
En ik? Ik ben er eerst met de grove borstel doorgegaan, voor ik een eerste keer ging tellen, en toen waren het er euh… nog altijd ontzettend veel.
Hoe maak je korte metten met een digitale chaos?
Gelukkig is dat niet zo heel moeilijk, het duurt alleen nogal lang. In het begin van het digitale tijdperk was ik zo stom om de naam van het bestand bij saven niet aan te passen, dus i.p.v. een titel en auteur zag ik vaak een lange rij cijfertjes met wat letters. Of ik zag titels (zonder auteurs dus) die totaal geen belletje deden rinkelen. En tja, dan ben je wel even bezig om alles uit te zoeken.
Alle kortverhalen en verzamelbundels, maar ook boeken die meteen aversie bij me opriepen, zijn verwijderd. Jammer genoeg heb ik geen idee van het aantal, ik vermoed 150 à 200. Ik vond dat het goed opschoot en was aan deze blog begonnen, toen ik plots aan mijn Sony dacht, mijn allereerste e-reader, die ik vorig jaar door een Kobo vervangen heb. En daar stonden dus ook nog eens een heleboel boeken op, extra welteverstaan, want geen spoor ervan in mijn laptopfolders (op mijn laptop van het werk kon ik indertijd geen programma’s als Calibre installeren).
Maar nu is het klaar! Alles wat overgebleven is (gelezen en niet gelezen titels) staan zowel op de laptop als op de e-reader. Op twee plekken dus, beter voorkomen dan genezen. @J-C Leest kan ervan meespreken, die kwam onlangs melden dat hij een harde reset van zijn e-reader had moeten doen, die daarna compleet leeg was (gelukkig met kunst- en vliegwerk heel wat kunnen recupereren).
Ik heb alles ondergebracht in folders per taal. Ik had het ook per genre kunnen doen, maar aangezien ik zoveel anderstalige boeken heb, leek me dat een minder goed plan. De aantallen zijn nog altijd schrikbarend hoog, om maar te zwijgen van het percentage ongelezen boeken, dat (schrik niet) net boven de 50% ligt. De kans bestaat daarom dat er ooit nog wel wat van de ongelezen boeken sneuvelen, maar voorlopig kijk ik het even aan.

Ooit maak ik eenzelfde tabelletje voor de papieren boeken, dat wordt helemaal een ramp 🙈
Hm, de blog wordt een beetje lang, ik vertel later wel een keer hoe ik de e-reader ga leeglezen. Ik kwam trouwens een aantal (setjes van) boeken tegen die zich ontzettend goed voor samenleesprojecten zouden lenen, dat idee mag even rijpen.
Wie heeft er ook zin gekregen om orde te scheppen in zijn digitale chaos? Of uit te zoeken hoeveel van de e-books ongelezen zijn?
Naar de inhoudstafel van 'Met mijn neus in de boeken'