Vorig jaar in augustus, toen de mussen van het dak vielen, las ik nog in volle onwetendheid van longlist, shortlist en winnaar van LLP 2026, Het einde van de oorlog-Bert Natter. En ik schreef in m’n enthousiasme een topic over waarom dit boek zo goed is en blijft hangen. Heel fijn dat dit dan ook het winnende boek werd.
Wij hebben binnen AiL maandenlang plezier gehad met alle perikelen rondom de Libris Literatuur Prijs, het blijkt dat er elke keer bijzondere boeken geschreven worden en door ons beoordeeld. Het moment dat de longlist bekend wordt is spannend, want dan begint de Trechter (o.l.v. @FamkeLaLiseuse) te lopen, wat betekent dat vele boeken afvallen, met de 18 moeten we het doen.
Maar wat ben ik toch aan het vooruitlopen…..🏃♀️
Afgelopen week lag in de bibliotheek een vrolijk uitziend boek naar me te glimlachen, het stond fier rechtop bij de afdeling Nieuwe boeken, een kleine selectie in onze, eveneens kleine, dorpsbibliotheek. Klein, maar voor mij van onschatbare waarde! Het dikke boek met de vrolijke oranje 😉 kaft lachte me toe door de kleuren en om de titel Hier komt de zon kon ik niet heen natuurlijk! Van de auteur Kees van Beijnum las ik eerder al een paar titels. Wat ik me in eerste instantie afvroeg is het genre: een autobiografische roman….., maar aangezien het op de groslijst is gekomen durfde ik de stap aan: lezen!
En ja, ik kan er niet omheen, het lijvige boek, 496 blz., leest als een indrukwekkende coming of age roman. Superlatieven schieten me tekort waarom juist dit boek zo’n indruk maakt. Is het de tijdgeest waarin Kees geboren is en opgroeit? Misschien. Of is het de bijzondere band die hij met zijn excentrieke moeder heeft? Het moet de mix zijn. De band met zijn moeder, de kleurrijke familie, Amsterdam met zijn verlokkingen en bijbehorende gelukszoekers. Van je familie moet je het hebben, wordt beweerd. Nou, dat kun je in dit boek volop beleven: veel Amsterdam, veel kroegen, familievetes, maar ook liefdevolle omgang.
Met veel details, eerlijke observaties, zelfkritiek en humor beschrijft van Beijnum vanaf zijn vroegste herinneringen tot het moment dat hij besluit wat er verder moet in zijn leven. Een mooi afgerond geheel waarin hij de balans opmaakt. In al die pagina’s lezen we over het turbulente leven van de knappe moeder, hoe ze als gezin leefden en woonden, over school en later ook heel veel muziek. Dat gaf me enorm veel herkenning, ik woonde niet in Amsterdam maar kreeg als provinciaal kennelijk zoveel mee dat bijna alles me bekend voorkwam. Fijne schrijfstijl, mooi taalgebruik, niet platvloers (had zomaar gekund, maar van Beijnum heeft dat niet nodig om de juiste sfeer te schetsen), Een beklijvend boek en wat mij betreft mag hij door, ook al is het nog maar begin juni.
Wie gaat het volgende pleidooi houden voor een kanshebber voor de LLP 2027? 🕵️
Om de voorpret alvast een klein zetje te geven heeft Famke onlangs de moeite genomen alle aangemelde verschenen boeken op een boekenplank te zetten zodat we zelf kunnen bijhouden wat we kunnen kiezen uit het enorme aanbod. Het is nog geen trechterchallenge, dat komt later, nu eerst rustig blij worden wat er allemaal geschreven is. En we hebben volop tijd!
De code van deze speciale niet-challenge is QQAEV en de werktitel is Vuurbeker LLP2027