Mijn mening ligt iets genuanceerder. Ik ben het niet helemaal eens met de stelling dat geweld tegen vrouwen het belangrijkste thema van het boek is, al speelt het wel een grote rol. Wat mij vooral opviel, is dat veel vrouwelijke personages op verschillende manieren worden tekortgedaan door mannen in hun omgeving. Dat gaat niet alleen over fysiek geweld, maar ook over emotionele verwaarlozing, egoïsme en machtsverhoudingen binnen relaties en gezinnen.
Zo heeft Kristoffer weinig tijd en aandacht voor zijn vrouw, met als gevolg een affaire en heeft hij Nomi ook niet goed behandeld. Lasse geeft zelf toe dat hij fouten heeft gemaakt door zijn eigen hardloopcarrière belangrijker te vinden dan zijn gezin. Tobias Falk wordt in verband gebracht met mishandeling van zijn vriendin. Daarnaast zie je bij Fredrika hoe de keuzes van haar vader, hoewel misschien goed bedoeld, diepe emotionele sporen hebben nagelaten in haar leven. Steeds weer lijken mannen hun gedrag te kunnen verklaren of rechtvaardigen, terwijl de vrouwen de gevolgen ervan dragen.
Daarom zou ik het belangrijkste thema eerder omschrijven als de impact van mannelijke gedrag op het leven van vrouwen. Geweld tegen vrouwen maakt daar onderdeel van uit, maar het boek laat volgens mij vooral zien hoe vrouwen op verschillende manieren worden gekwetst, beperkt of in de steek gelaten door de mannen om hen heen.
Een voorbeeld hiervan is Fredrika zelf. Het mysterie rond haar moeder en de manier waarop haar vader daarmee is omgegaan, hebben haar gevormd en beïnvloeden haar nog steeds. Dat laat zien dat de schade niet altijd fysiek hoeft te zijn om een blijvende impact te hebben.