Murtlup63 Zeker, ik ben het ermee eens dat ook de zonen niet ongeschonden uit de situatie komen. De keuzes van Lasse en de druk die de boerderij met zich meebrengt, hebben duidelijk hun weerslag op hen gehad. Toch zie ik als rode draad vooral dat de vrouwen in dit verhaal uiteindelijk degenen zijn die de zwaarste gevolgen dragen.
Dat zie je niet alleen binnen de familie, maar ook bij de vrouwen die er minder direct mee verbonden zijn. Denk aan Nomi en haar moeder, die ieder op hun eigen manier slachtoffer worden van de gebeurtenissen. Ook de moeder van Tobias vind ik een schrijnend voorbeeld. Jarenlang heeft zij in onzekerheid geleefd, in de veronderstelling dat haar zoon naar Australië was vertrokken. Al die tijd bleef ze achter met vragen, om uiteindelijk te ontdekken dat hij al die jaren veel dichterbij was dan ze ooit had kunnen vermoeden. Die emotionele impact lijkt me nauwelijks te bevatten.
En dan is er nog Annika, Fredrika’s moeder. We weten nog niet precies wat er met haar is gebeurd, maar juist doordat daar nog zoveel vragen omheen hangen, vermoed ik dat ook haar verhaal uiteindelijk zal aansluiten bij dit bredere thema.