Gea Kuipers
6a: We hebben het gehad over Fredrika en Henry, maar er komen meer personages aan bod in het boek. Wie van hen vind jij het meest leuk/boeiend/intrigerend en waarom?
Lasse vind ik intrigerend. Zijn worsteling met de topsport die lonkt en waar hij veel tijd in steekt. Tijd, die ten koste gaat van zijn werk op de boerderij en vooral van zijn relatie met Suzanne, die hij meerdere keren in de steek heeft gelaten, o.a. na de geboorte van hun zoon en de spijt die hij daarover voelt.
6b: De titel De ijsengel. Vind je deze toepasselijk? Bedenk een andere titel.
Zwarte vogel zou heel goed kunnen (Kitty) maar Ijsengel kan wat mij betreft ook wel, alhoewel Nomi niet echt een engel was.
6c: Tussen de regels door hebben jullie bij eerdere vragen al iets gezegd over hoe je het boek ervaren hebt. Zijn de verwachtingen, die je bij de opwarmvraag beschreef, uitgekomen? Graag met uitleg.
De verwachtingen zijn niet helemaal uitgekomen, wel wat betreft de traagheid van het verhaal en de Zweedse sfeer, maar helaas weinig sfeerbeschrijvingen van de mooie natuur. En te weinig spanning. En vooral het laatste derde deel van het boek vond ik rommelig. Je moest goed je hoofd erbij houden met de diverse namen en gebeurtenissen. Zoals eerder gezegd meer een familieroman met spannende elementen, niet echt een thriller.
Henry en Fredrika vond ik soms interessant, maar ook irritant, zoals het gedrag van Henry wat betreft bijvoorbeeld zijn dure etentjes waar hij uitgebreid over verhaalt tegen Fredrika (die dat hoogstwaarschijnlijk niet kan betalen.) En zijn geheimzinnigheid over het genootschap waar hij lid van is. En Fredrika, die tegen Henry als het ware leegloopt over de verdenkingen tegen haar eigen familie. Ik begrijp niet waarom ze dat niet eerst voor zichzelf houdt en zelf onderzoek gaat doen op eigen houtje (dat doe ze tenslotte vaker) , voordat ze haar familie voor de leeuwen gooit.
Toch heb ik grote delen van het boek , zeker in het begin, wel met plezier gelezen, daarom geen onvoldoende.
Maar er zijn betere series, zoals bijvoorbeeld het eerste deel van Vrijstaat (Sundstrom en Mikkelsen (deel twee gaat nog vertaald worden) en de boeken van Hjordt Rosenfeldt en Jussi Adler Olssen en Arne Dahl.
Maar misschien ga ik toch een volgend deel nog proberen.