Met Halfweg juni kruipen we aardig snel richting de langste dag van het jaar. Doen we hier een hink-stap-sprong achteraan dat zijn we ineens halverwege 2026. In theorie betekent dit dat we dan allemaal op de helft van onze HRC zouden moeten zijn. Gelukkig is de praktijk flexibeler en maken wij ons voorlopig geen zorgen. 😊
Gea
Ik durf te zeggen dat ik na Halfweg mei een giga hink-stap-sprong heb gemaakt. Mijn aantal gelezen boeken is in een maand tijd namelijk met 13 boeken* gestegen. Geen idee hoe dat zo is gekomen haha.
Die dertien boeken neem ik echt niet stuk voor stuk met jullie door, dus lees rustig verder. Ik noem in ieder geval het boek wat ik met de minste sterren, namelijk twee, heb gewaardeerd. Dat is De meisjes van de wasserij van Susan Wiggs. Ik had me verheugd op het boek, want het brengt een belangrijk thema naar voren: wayward girls. Het kostte me echter moeite om het boek uit te lezen, want ik vond de schrijfstijl nogal kinderlijk. Totaal niet passend bij het thema.
Mijn toppertjes van de afgelopen tijd wil ik wel even in het zonnetje zetten; zonder uitleg, wel met sterren. Als eerste Mensen van de dag van Emma Doude van Troostwijk, een erg mooie debuutroman die ik vier sterren gaf. Het vijfde deel in de ‘Ruth Galloway’-serie Onheilstijding van Elly Griffiths gaf ik ook met veel plezier vier sterren. Iedereen weet waarschijnlijk wel dat ik de boeken van Angela Marsons blind koop. Zo ook Gestolen, het vijftiende deel in de ‘Kim Stone’-serie (vier sterren). Als laatste nog een Engelstalig boek dat ik een week geleden uitlas, namelijk Gunk van Saba Sams. Een bijzonder boek over vriendschap en moederliefde, ook goed voor vier sterren.
Terwijl ik dit typ, kijk ik vol verlangen naar het boek dat ik momenteel aan het lezen ben. Ook een Engels boek en wel Happiness Forever van Adelaide Faith. Wie weet is het zelfs uit voor dit blog online komen.
Ik heb het deze keer niet over al mijn andere challenges, want ik heb de boel enigszins laten verslonzen. Wat ik wel koester is het boek Stille geheimen van Karin Slaughter. Dit is het tweede deel in de ‘North Falls’-serie. Ik sluit aan bij de leesclub over dit boek. En ik mag vanaf 21 juni natuurlijk Zomer van Ali Smith lezen, het laatste deel van de seizoenenserie.
*NB: Happiness Forever is inmiddels uit (vier sterren) en ook Doden zonder naam van Elly Griffiths (drie sterren), dus het zijn 15 boeken geworden.

Ronny
In tegenstelling tot Gea kom ik qua lezen niet verder dan hinken. Is er dan soms iets mis met mij? Nee hoor, gelukkig niet. De focus ligt momenteel op het grondig inventariseren en opruimen van alles wat zich in de loop van jaren heeft verzameld in mijn huis. En dat is veel, heel veel.
Het startpunt was, hoe kan het ook anders, de boeken die zich overal in huis bevinden. Een monsterklus om alles te documenteren, maar het moest een keer gebeuren. De Hebban ‘in bezit plank’ bood geen oplossing, omdat er heel veel oude boeken zonder ISBN tussen zitten. Inmiddels is het project afgerond en beschik ik niet alleen over opgeruimde en opnieuw ingedeelde fysieke boekenkasten, maar ook over een simpel Excel-overzicht van een paar duizend titels met als belangrijkste kolom de plank in welke boekenkast het terug te vinden is. Eindelijk geen boeken die niet terug te vinden zijn of die dubbel worden aangeschaft. De e-books heb ik nog even ongemoeid gelaten. Die hebben al eerder een eenduidige titel meegekregen en zijn op alfabet van auteursnaam gesorteerd, dus snel terug te vinden.
Het succes van deze boekenklus gaf het laatste zetje om ook de rest van het huis aan te gaan pakken. En het is verbazingwekkend wat er allemaal uit de kasten komt. Ik snap nu helemaal dat eekhoorntjes hun zorgvuldig verstopte eikeltjes niet meer terug kunnen vinden!
En waar ik in deze opruimklus grote stappen maak (het springen bewaar ik wel tot alles klaar is 😉) blijft er daarom alleen nog een beetje hinken over wanneer het over lezen gaat. Ik las Het onmogelijke fortuin van Richard Osman (3 sterren), De verrader en De tegenstander van Jeffrey Archer (beide 4 sterren), Een doodeng huis van Peter James (een weinig imponerend tussenboekje in de serie Roy Grace, afgerond naar 3 sterren), Agnes Auberts mystieke kattenopvang van Heather Fawcett (3 sterren), Giacomina van Sacha Naspini (een juweeltje met 4 dikke sterren), en Vergelding van Michael Berg (de winnaar van de Gouden Strop 2026 kreeg eveneens 4 dikke sterren). Met de waardering voor Spaar de doden, het derde deel van de serie Publius Aurelius van Danila Comastri Montanari had ik wat meer moeite, maar door de originaliteit verdiende het ook 4 sterren.
Mijn zomerlezen gaat beginnen met, uiteraard, Petit Café du Bonheur van Ilja Gort (hebben jullie het interview al gelezen met de schrijver van het zomerlezengeschenk?) en duik ik in Het verborgen verbond van Gilly MacMillan. Een verhaal over manuscripten, macht en moord. De sleutel zit verstopt in een eeuwenoud borduurwerk en rivaliserende vrouwenorganisaties deinzen niet terug voor geweld om het te pakken te krijgen. Klinkt goed!
Tot mijn verbazing tel ik toch nog acht gelezen titels, al zitten er wel wat dunnere exemplaren bij. Dat brengt het totaal voor de HRC op 60. En hoewel ik normaal gesproken de finish van 104 rond deze tijd al aantik, is dat helemaal prima. Want een opgeruimd huis leest straks veel fijner én sneller!

Wij zijn natuurlijk heel benieuwd hoe het met jullie HRC gaat tot nu toe. Hoop jij op een beter tweede semester, of ben je tevreden?
Inhoudsopgave Wad woorden willen