Een boek dat ik zelf nog niet heb gelezen , maar dat wel vaak genoemd wordt als het gaat over klimaatverandering is 'The ministry for the future' van Kim Stanley Robinson.
Over het uitsterven van soorten en de rol van de mens (en religie) daarin las ik onlangs Levende wezens van Iida Turpeinen, een bijzonder boek, waar veel meer in zit dan je op het eerste gezicht zou denken.
De val van Sarah Moss gaat over de gevolgen van de strenge coronamaatregelen (wel in Groot Brittannië, maar sluit toch goed aan op de actualiteit van de parlementaire enquête die nu bezig is)
Het grootste maatschappelijke thema van dit moment lijkt mij de groeiende ongelijkheid tussen de haves en have-nots, maar ik weet daar niet direct een goede roman bij. Wel veel non-fictie, zoals Komt een land bij de dokter van Michelle van Tongerloo en ook (wat luchtiger) Rotterdam van Arjan van Veelen. Dat zijn boeken van De Correspondent, hierboven ook al in algemene zin genoemd. Zeer leesbaar trouwens.
Ja, en dan heb je nog de oorlogen☹ Voor Oekraïne misschien Grijze bijen van Andrej Koerkov, dat is niet té zwaar omdat deze schrijver een wat absurdistische schrijfstijl heeft. Het speelt zich af in de grijze zone tussen de 2 fronten, nog vóór 2022. Actueler is Niemand zal ergens om vragen van Serhi Zjadan - een bundel met korte verhalen over het dagelijks leven in Charkov in Oost Oekraïne. Ik vind hem een héél goede schrijver, las eerder ook al Vorosjylovhrad van hem. Voor Palestina zou je misschien Het boek van de verdwijning kunnen lezen? (Ook ter voorbereiding op Exploring Stories van IFLU, want de schrijfster zal daar zijn).
Benieuwd waar jullie op uit gaan komen!