We vallen maar meteen met de deur in huis, de kroegbazen van het Thriller Café zijn niet echt thuis in het wereldje van de zomerthriller. De meeste van onze (actieve) volgers ook niet, denken we, dus het is aan jullie om ons eventueel uit de droom te helpen. Terwijl er ons een paar extreem warme dagen te wachten staan, hebben wij alvast een aantal Nederlandse auteurs en wat zomerse covers bij elkaar gezocht. Meer nog, we lazen elk zo’n zomers boek en … aan het einde van de blog dagen we jullie uit!
Wat is een zomerthriller?
We weten het allemaal wel ongeveer, maar we vroegen het voor de zekerheid toch ook maar even aan AI. We kregen een definitie en een aantal kenmerken te zien, die we graag met jullie delen.
Een zomerthriller (of vakantiethriller) is een laagdrempelig, vlot lezend spannend boek dat zich afspeelt in een zonnige vakantie-omgeving. Het combineert ontspanning met een dosis suspense, mysterie en vaak een snelle plottwist. Het genre staat erom bekend dat het de ideale lectuur is voor op het strand of aan het zwembad.
Vakantiedecor: Het verhaal speelt zich af in herkenbare, vaak toeristische oorden (zoals mediterrane stranden, cruiseschepen of zonnige Europese steden).
Toegankelijkheid: De boeken hebben een hoog tempo en een heldere schrijfstijl, waardoor ze makkelijk weglezen zonder dat je er veel concentratie voor nodig hebt.
Psychologische spanning: In plaats van bloederige actie ligt de focus vaak op het ontrafelen van familiegeheimen, verdwijningen of relaties die in een andere omgeving ineens onder druk komen te staan.
Onbezorgd genieten: De sfeer creëert een fascinerend contrast tussen de ontspannen vakantiesfeer en de dreigende, duistere situaties waarin de personages belanden.
De auteurs – jawel, allemaal uit Nederland!
Bekende auteurs die in Nederland en Vlaanderen vaak met zomer- en vakantiethrillers worden geassocieerd, zijn Suzanne Vermeer, Kiki van Dijk en Linda van Rijn. Vermeer moet zowat de ‘bedenker’ van het genre zijn, met een eerste zomerthriller die twintig jaar geleden verscheen, Van Rijn is al vijftien jaar uiterst productief en Van Dijk ondertussen ook tien jaar.
Naast deze drie zijn er auteurs die zich af en toe tot het schrijven van een typische zomerthriller laten verleiden. We denken bijvoorbeeld aan Jet van Vuuren, Noortje Brink, Ellen de Vriend en Annet de Jong.
En wat te denken van de debuten die – hoe toevallig wil je het hebben – precies deze maand verschijnen? Fiësta van Sarah Engels is sinds een week of twee verkrijgbaar, Take-off van Fenna Storm komt er eind juni aan.

Vanzelfsprekend wilden we deze blog niet plaatsen zonder een persoonlijk woordje over de zomerthriller in het algemeen en onze feedback over een zomers keuzeboek. We verklappen alvast dat alle boeken met drie sterren gewaardeerd werden. Hier gaan we!
Kitty
Ik dacht altijd dat zomerthrillers niets voor mij waren. Een beetje een vooroordeel misschien. Het idee dat het vooral luchtige, voorspelbare verhalen zijn die je snel vergeet. Niet echt mijn genre dus. Tot ik er twee heb geluisterd. En eerlijk, ik ben positief verrast. Een zomerthriller blijkt juist perfect op een regenachtige dag. Het is de ultieme voorpret om uit te kijken naar je zomervakantie. Mijn mening heb ik dus bijgesteld en ik ga zomerthrillers zeker vaker een kans geven.
Met een vakantie naar Zuid-Frankrijk in het vooruitzicht koos ik voor Saint-Tropez en Nice van Kiki van Dijk. In Saint-Tropez werd ik meegezogen in het leven van luxe, zon en schijnbare onbezorgdheid, terwijl er ondertussen ook een spannende verhaallijn het verhaal insloop. De afwisseling tussen vakantiegevoel en dreiging maakt het makkelijk om door te blijven luisteren. In Nice leefde ik mee met Jacky die verstrikt raakt in een verhaal vol geheimen en onverwachte wendingen, terwijl de stad zelf bijna als decor tot leven komt. In beide boeken wordt af en toe Frans gesproken, wat het vakantiegevoel nog verder versterkt. Oh ja, leuk feitje! Kiki van Dijk schrijft in haar nawoord dat haar verhalen deels zijn geïnspireerd door persoonlijke ervaringen, reizen en observaties. Ze verwerkt vaak eigen indrukken van steden en landen in haar boeken.
Kees
Erg veel ervaring met het lezen van zomerthrillers heb ik niet, maar bij de enkele die ik wel gelezen heb, kon ik me wel ontspannen – de boeken lezen immers lekker weg. Daarnaast waande ik me, hoewel er natuurlijk iets onheilspellends gebeurde, steeds op de locatie waar het verhaal zich afspeelt (in de regel in het buitenland). Voor mijn gevoel was ik dan zelf ook even op vakantie, om te genieten van de relaxte sfeer die er zeker in het begin altijd is. En ach, zeg nou zelf, een keer niet al te veel te hoeven nadenken tijdens het lezen van een boek is ook weleens lekker.
Ik koos voor Bon Bini Beach van Suzanne Vermeer, waarin de vriendinnen Dominique en Lilian hun vakantie op Aruba vieren. Na een aangename avond op een privé-eiland komt Do erachter dat Lilian niet is teruggekeerd. Ze maakt zich nog weinig zorgen, totdat blijkt dat haar vriendin écht verdwenen is. Het boek is wat mij betreft een echt tussendoortje waarin de relaxte vakantiesfeer in de beginfase tamelijk goed tot uiting komt. Na de verdwijning van Lilian wordt alles iets grimmiger, maar hoewel Vermeer er veel aan doet om een gezonde dosis spanning te creëren, vind ik deze over het algemeen toch wat beperkt. De ontknoping, die verrassend genoemd mag worden, is daarop een uitzondering. Van de vriendinnen kreeg ik, hoewel ze sowieso oppervlakkig blijven, wel een redelijk goede indruk. De schrijfstijl was zoals ik verwachtte: toegankelijk en vlot leesbaar. Als thriller baart dit boek geen opzien, maar vervelend om te lezen vond ik het zeker niet.
Greet
Ik denk dat ik in een ver verleden, toen ik de ‘standaardthriller’ nog niet ontdekt had, al wel een paar zomerthrillers gelezen heb, in elk geval vaker dan de laatste jaren. Ik hou meer van iets complexere verhaallijnen, maar heb ook helemaal niets tegen een makkelijke en licht verteerbare zomerthriller zo heel af en toe.
Het boek waarover ik vandaag iets wil zeggen is Zandvoort aan zee van Linda van Rijn. Een familieweekendje aan zee mondt uit in een nachtmerrie wanneer Judith verdwijnt en er sporen in de richting van zus Mandy wijzen. Die dus maar snel zelf op onderzoek gaat. Het verhaal zit eenvoudig in elkaar, wordt chronologisch verteld en kent geen wisselende perspectieven. De schrijfstijl is net zo rechttoe rechtaan en zorgt ervoor dat deze vakantiethriller heerlijk leesbaar is, ook dankzij de herkenbaar neergezette personages. Toch valt er ook iets af te dingen op het boek. Wanneer op een bepaald moment een heel breed zijpad ingeslagen wordt, gaat alle aandacht plots daarheen. En hoewel dat stuk bijzonder boeiend is, valt daardoor erg op dat de uiteindelijke ontknoping er nogal bekaaid vanaf komt. Plots is de dader gevonden en worden zijn motieven nog snel verteld. Het einde van het verhaal is weliswaar realistisch, maar komt nogal bruut en onverwacht.
Zo, dat waren wij, nu zijn jullie aan de beurt!
Vanzelfsprekend willen we horen over jullie al dan niet bestaande ervaringen met de zomerthriller. Maar daarnaast zouden we het heel fijn vinden wanneer er nog een paar titels gelezen en kort besproken worden.
Kiezen jullie net als wij voor een boek van Suzanne Vermeer, Kiki van Dijk of Linda van Rijn? Of gaan jullie in het oeuvre van Jet van Vuuren, Noortje Brink, Ellen de Vriend of Annet de Jong (of nog een andere Nederlandse auteur) op zoek naar een zomerthriller? Of het allerleukste, gaat er iemand voor het debuut van Sarah Engels of Fenna Storm?
Laat het in een reactie onder dit artikel weten en plaats later deze maand je feedback in een nieuwe reactie onderaan, zodat iedereen kan meegenieten!
Naar de inhoudsopgave van het Thriller Café