Voor de 25e categorie trekken we naar het hoge Noorden, en hoewel het idee niet van mij komt, vind ik het superleuk dat ik het bijhorende topic mag schrijven. Het begrip Scandinavië kan op drie manieren geïnterpreteerd worden, ik kies (vanzelfsprekend) voor de ruimste, waardoor er in dit artikel plaats is voor alle Noordse landen (wat men in het Deens, Noors en Zweeds ‘Norden’ noemt): Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen en Zweden.
Toen ik een jaar of achttien was, wilde ik graag naar de Lofoten (eilandengroep ten westen van Noorwegen), maar niemand wilde met me mee, het Zuiden had de voorkeur. Noorse les volgen is in Vlaanderen niet zo vanzelfsprekend, maar met Zweeds lukte het vele jaren later wel. Een impulsieve beslissing nadat ik de songs van de Zweedse Carola ontdekt had. En tja, we kunnen wel zeggen dat toen mijn leven veranderd is. Zes jaar lang had ik de meest fantastische leraar ooit, plots had ik vrienden die ook elk jaar opnieuw naar het hoge Noorden wilden, ik ontdekte Zweden, maar ook delen van Noorwegen, Denemarken en IJsland. De liefde voor de Scandinavische talen en de vele boeken die daar geschreven worden is nog altijd springlevend.
Maar… ik ben aan het afdwalen, jullie willen tips van mij! Ik zou meerdere pagina’s kunnen vullen, maar het is natuurlijk leuker wanneer er onder het artikel lekker veel en divers getipt kan worden. Ik heb (vanzelfsprekend) gekozen voor boeken waar ik zelf erg van genoten heb. Even stelde zich nog de vraag of ik ze per land of per genre zou zetten, ik heb voor het laatste gekozen.

Ik denk dat voor de HRC-categorieën vooral literatuur en romans gelezen worden, en dus vul ik graag aan met wat trilogieën. Die heb ik niet allemaal zelf gelezen, al staat een aantal ervan wel al jaren op de planning. Absoluut favoriet zijn de Björnstad-boeken.
- Hemel en hel-trilogie - Jón Kalman Stefánsson (IS)
- Helsinki-trilogie - Pirkko Saisi (FI)
- Kopenhagen-trilogie - Tove Ditlevsen (DK)
- Tue-trilogie - Thomas Korsgaard (DK)
- Leugenhuis-trilogie - Anne B. Ragde (NO)
- Kristin Lavransdochter-trilogie - Sigrid Undset (NO)
- Dina-trilogie / Tora-trilogie - Herbjørg Wassmo (NO)
- Zusterklokken-trilogie - Lars Mytting (NO)
- Björnstad-trilogie - Fredrik Backman (SE)
- Nancy-trilogie - Elsie Johansson (SE)
- Een verhaal van liefde, ziekte en dood - Jonas Gardell (SE)

In non-fictie ben ik niet zo erg thuis, en ik vermoed dat daar bij deze categorie ook weinig behoefte aan is. Daarom wil ik alleen de Zweedse Erika Fatland noemen, met name haar De grens, een boek dat al jaren op mijn eigen WIL staat.
Zo, dit waren ze! Wat gaan jullie lezen voor deze categorie? Kom maar op met de tips!