Even een reactie om dit interessante topic weer wat naar boven te krijgen en het zo meer zichtbaarheid te geven 😉
Het onderwerp van jouw boek is zeer boeiend, Kemal.
‘k Dacht nog even @pirayaani te taggen, omdat hij ook vaak non-fictie leest en zeer goede recensies schrijft, maar blijkbaar heeft hij jouw topic hier al gevonden 😄
Als ik heel eerlijk ben, dan was voor mij persoonlijk de omschrijving “met reflecties uit de filosofie” niet echt een pluspunt. Want meestal denk ik dan aan “veel blabla en weinig concrete actie”. Als kind had ik al een hekel aan “De wereld van Sofie” en ook aan de unief liep ik absoluut niet warm voor dit vak.
De verdere omschrijving op de achterflaptekst, en dan vooral de vermelding “verhalen uit de praktijk” en “In De principiële revolutie neemt hij je mee naar plekken die vragen om principieel handelen; zoals een veldhospitaal bij een aardbeving, de gangen van een ministerie, of een gesprek in de klas.” trokken me echter mee over de streep om je boek op mijn ‘wil ik lezen’-lijst te zetten. Je lijkt immers niet enkel theorie te verkondigen, maar ook meteen een duidelijke link te maken met concrete alledaagse (en soms ook minder alledaagse) situaties waardoor lezers zich kunnen herkennen in hetgeen geschreven staat.
Wat mij uiteindelijk nog het meest overtuigd heeft, is jouw omschrijving in dit topic: “Het boek gaat over principieel zijn, morele keuzes en menselijkheid onder druk. Dat kan al snel abstract of groot klinken. In het boek heb ik juist geprobeerd om dat concreet te maken: via persoonlijke ervaringen, maatschappelijke voorbeelden en situaties waarin spreken, zwijgen of opstaan ineens niet meer vanzelfsprekend is.”
Niet eenvoudig om de vinger te leggen op waarom net die passages mij meer aanspreken. Vermoedelijk omdat het naar mijn gevoel suggereert dat je de lezer laat nadenken over concrete voorbeelden uit diens eigen leven.
Alvast veel succes met dit non-fictiedebuut!
PS: wie meer wil lezen over dit boek, kan ik aanraden om een kijkje gaan nemen op de website en het instagram-account van Kemal Arslantaş 😉