Ik denk dat bijna iedereen dat gevoel kent. Dat moment waarop iemand vraagt hoe het gaat, maar eigenlijk al halverwege het antwoord met zijn gedachten ergens anders is. Of dat je een hele dag bezig bent geweest om alles draaiende te houden, en niemand lijkt het op te merken. Dat je moe bent, overprikkeld, verdrietig, of juist trots op iets, en dat degene die het dichtst bij je staat het niet ziet. Of misschien beter gezegd: dat jij het gevoel hebt dat het niet wordt gezien. En dat is een belangrijk verschil. Want soms zien mensen het wel degelijk, maar komt het niet binnen. En soms verwachten we dat iemand iets ziet, terwijl we het zelf nauwelijks laten zien.
Wat ik zo interessant vind aan Sophie, het personage uit As Good As It Gets, is dat ze op een gegeven moment beseft dat ze helemaal niet verlangt naar een groot gebaar. Ze wil niet per se een duur cadeau. Ze wil niet dat iemand haar redt. Ze wil niet dat iemand haar problemen oplost. Wat ze eigenlijk wil, is voelen dat ze gezien wordt. Dat iemand opmerkt dat ze moe is voordat ze het hoeft te zeggen. Dat iemand vraagt hoe het écht met haar gaat. Dat iemand nieuwsgierig blijft naar wie ze is, ook na al die jaren.
En volgens mij zit daar iets heel herkenbaars in. Want als je mensen vraagt wat ze missen in hun relatie, zeggen ze vaak dingen als aandacht, tijd, intimiteit of waardering. Maar als je daaronder kijkt, gaat het vaak over hetzelfde verlangen. Zie mij. Zie wat ik voel. Zie wat ik nodig heb. Zie wie ik ben geworden.
Want laten we eerlijk zijn. Mensen veranderen. Jij bent waarschijnlijk niet meer dezelfde persoon als vijf jaar geleden. Of tien jaar geleden. En je partner ook niet. Toch behandelen veel stellen elkaar alsof ze elkaar allang kennen. Alsof er niets nieuws meer te ontdekken valt. Ik zeg weleens dat de meeste mensen nieuwsgieriger zijn naar een vreemde op een verjaardag dan naar hun eigen partner na tien jaar samen zijn. Dat klinkt misschien hard, maar denk er eens over na. Wanneer heb jij voor het laatst een vraag gesteld aan je partner waarop je het antwoord echt niet wist? Niet naar de planning. Niet naar de boodschappen. Niet naar de kinderen. Maar naar de mens tegenover je. Want gezien worden begint vaak met nieuwsgierigheid.
Dat brengt me op iets wat jarenlang een eyeopener voor mij is geweest. Misschien ken je het concept van de liefdestalen al. Niet omdat ik denk dat we allemaal in één hokje passen, maar omdat het laat zien dat we liefde vaak anders geven dan we haar ontvangen. Voor de één zit liefde in woorden. Voor de ander in aanraking. Voor weer iemand anders in tijd, aandacht of behulpzaamheid. Ik weet van mezelf dat ik me heel geliefd voel wanneer iemand iets voor me doet zonder dat ik erom hoef te vragen. Niet omdat ik verwend ben, maar juist omdat ik heel lang degene ben geweest die alles zelf wilde doen. Dus wanneer iemand spontaan iets uit handen neemt, voel ik me gezien. Dan denk ik: jij hebt opgelet. Maar iemand anders kan precies hetzelfde gebaar krijgen en denken: leuk, maar waarom zeg je nooit dat je trots op me bent?
En dan krijg je iets wat in veel relaties gebeurt. Twee mensen doen ontzettend hun best om liefde te geven, maar spreken allebei een andere taal. Niet omdat er geen liefde is. Maar omdat de boodschap onderweg verloren gaat. En daarom is het zo belangrijk om niet alleen te weten hoe jij liefde geeft, maar ook hoe jij liefde ontvangt. En misschien nog belangrijker: of de ander dat eigenlijk weet.
Want hoeveel frustratie zou er verdwijnen als we wat minder aannemen en wat meer vragen? Als we niet verwachten dat iemand ons volledig begrijpt zonder uitleg. Als we niet wachten totdat iemand vanzelf ontdekt wat we nodig hebben. Als we gewoon af en toe zouden zeggen: weet je wat mij het gevoel geeft dat ik geliefd ben? Dat is geen zwakte. Dat is duidelijkheid. En duidelijkheid is één van de mooiste cadeaus die je een relatie kunt geven.
Dus misschien is dit een mooi moment om jezelf iets af te vragen. Wanneer voel jij je gezien? Niet wanneer voel je je gewaardeerd door de buitenwereld. Niet wanneer voel je je succesvol. Maar wanneer voel je je werkelijk gezien door iemand die belangrijk voor je is? En weet die persoon dat eigenlijk? Want soms zit het verschil tussen afstand en verbinding in één gesprek dat nog niet is gevoerd.