Voor de categorie ‘Lees een boek van of over een persoon die jij bewondert’ heb ik gekozen, omdat je via boeken mensen leert kennen die bijvoorbeeld iets betekend hebben voor anderen of die een inspirerend levensverhaal hebben. Ik ben van jongs af aan geïnteresseerd geweest in de Tweede Wereldoorlog. De verhalen van mensen uit die tijd zijn voor ons onvoorstelbaar. Zo is Edith Eger in april 2026 overleden. Zij heeft zoveel veerkracht laten zien in haar leven. De ballerina van Auschwitz en De keuze zijn in deze categorie voor mij echte aanraders.
Je kan het ook in een totaal andere hoek zoeken van bijvoorbeeld sporters die je bewondert. Ik ben zelf geen voetballiefhebber, maar toch was ik wel benieuwd naar Johan Cruijff van Auke Kok. Waar je ter wereld als Nederlander ook komt, je wordt vaak gevraagd naar deze voetballer. Ik ben Malala over het leven van Malala Yousafzai. Zij kwam op voor kinderrechten en heeft de Nobelprijs voor de Vrede gewonnen.
Ook in kleinere oplage zijn boeken verschenen die vaak niet zo bekend zijn. Ik vond bijvoorbeeld het verhaal van Didi Landman (Straattandarts 010) die als straattandarts actief is in Rotterdam ook inspirerend.