3.a Als we uitgaan van de vijf belangrijkste personages ( Rixt, Boudewijn, Beau, Thomas en Rogier): vind je dat ze als personage goed worden uitgewerk. Kon je bijvoorbeeld met ze meeleven of voelden ze voor jou te oppervlakken? Graag met toelichting.
Rixt, redelijk goed uitgewerkt. Kon meeleven in haar rol als moeder, de hectiek van het gezin naast het werk. Kon me wat minder inleven in de gevolgen van de aanslag op haar leven. De beveiliging en de gepantserde auto worden wel steeds genoemd alsmede het scannen van de omgeving door Rixt. Maar haar angst voor herhaling, is niet op me overgekomen.
Boudewijn, het zal aan mij liggen maar vond hem als een slappe figuur overkomen. Kon me niet goed in hem inleven omdat hij zich in mijn optiek wat onnozel opstelde. Daarom kwam het op mij wat onecht over. Eerst gaan voor het snelle geld en denken dat dit geen consequenties zal hebben. Later gaat hij weer in zee met een naar ik denk louche advocaat. Je zou toch denken dat hij zijn huiswerk wat beter zou doen. Heb me daar aan geërgerd, maar misschien is dit juist wel de bedoelde uitwerking op de lezer. Kon in ieder geval niet met hem meevoelen.
Beau, eigenlijk gelijk aan Boudewijn. Er wordt genoemd dat zij gymnasium heeft gedaan, maar komt over als een domme gans. Egoïstisch, een leugentje meer of minder maakt haar niet uit. Een beetje zoals ik me een over het paard getild meisje uit het Gooi voorstel. Kon ook daarom niet met haar meevoelen.
Thomas, had eigenlijk wel wat meer over hem willen weten. Aan het eind van het boek wordt het allemaal wel wat duidelijker. Het blijft een beetje bij zijn handelingen en zijn beweegredenen, minder over wat zich in hemzelf afspeelt. Bleef wat te oppervlakkig.
Rogier, de dader die de redder wordt. Kan niet goed invoelen wat hem beweegt, behalve zijn obsessie voor Beau. Wie is hij verder? Er wordt ook wel genoemd dat ze in hetzelfde dorp wonen, maar dan hoef je iemand nog niet te ‘kennen’. Had denk ik wat beter uitgewerkt kunnen worden.
3.b Vond je dat de bijpersonages voor hun rol in het verhaal voldoende waren uitgewerkt? Graag met toelichting waarom je dat vindt.
Over het algemeen wel, er zijn al behoorlijk wat personages die een rol spelen. Had Arjen wel wat beter willen leren kennen, vanuit zijn eigen beleving., wat is zijn motivatie geweest? Waarom zet hij zijn succesvolle carrière op het spel? Izabel de Moura en Charles de Saussure maken ook nieuwsgierig, maar dit gaan vast nog aan bod komen in een volgend boek. Mohammed Sahin wordt genoemd maar verder niet uitgewerkt, is waarschijnlijk in de eerdere delen besproken, heb ik dan gemist.