Welkom in Onze LeesClub! Op tafel ligt Theodoros van Mircea Cărtărescu. Als gymnasiast heeft deze titel voor me een Griekse vibe, maar om een stempel in m’n ELP-paspoort te bemachtigen, moeten we toch echt andere visa aanvragen: Roemenië en misschien daarnaast ook wel Ethiopië. Het avontuur lonkt: het belooft hoe dan ook een bijzondere reis in ruimte en tijd te worden, die ons op nieuwe, onbekende plekken zal brengen en naar het verleden zal transporteren. Wie heeft zin om op pad te gaan en leest mee? Kom binnen in OLC Theodoros en schuif aan!
Over genoeg boeken kan ik makkelijk kletsen en raaskallen, pas de problème 🤭. Maar bij Theodoros vallen m’n babbels toch een beetje stil, eerlijk is eerlijk. De auteur Cărtărescu ken ik alleen van horen zeggen: via top-50s allertijden van anderen en door enthousiaste besprekingen van zijn lezers hier op Hebban. Ook de titel deed me niet onmiddellijk een belletje rinkelen. Een naam, zoveel boeken met een naam, maar van wie dan?
Om een ongelezen boek te keuren en wegen, kun je de achterflap lezen: “Het epische Theodoros speelt zich af in de negentiende eeuw en vertelt over de duizelingwekkende opkomst en de daarop volgende val van de zoon van twee eenvoudige bedienden van een Roemeense aristocraat”, staat op de achterkant. Maar of deze me over de streep zou trekken …
Dat ik hem wil lezen komt door bevlogen en opgewonden reacties van lezers die de roman bewieroken.
Tea: “Deze klepper voert je mee in het hoofd van een man met megolomane waanideeën en is gebaseerd op iemand die echt bestaan heeft. Hoe de schrijver van dit gegeven zo’n fantastisch, zintuiglijk historisch en magisch realistisch verhaal heeft weten te maken mag zeker hoog gewaardeerd worden. Tijdens het lezen had ik een paar keer het gevoel in DOVDH van Harry Mulisch te bivakkeren (…)”
Ik bedoel maar: alleen dat laatste al is voor mij een niet te negeren teaser. Om over de verdere hulde maar te zwijgen.
Voorafvraag: Heb jij al een roman van Mircea Cărtărescu gelezen? En waarom wil jij Theodoros lezen?
Helemaal blind erin vliegen op grond van deze lofuitingen is niet handig, begrijp ik van Alles is Literatuur-leden met de nodige Cărtărescu-ervaring. “Voor Theodoros heb je absolute leesrust in je hoofd nodig”, verzekert @Tea. Als liefhebber kan @Jan Haas dat alleen maar beamen: “Pak hem op als je zin hebt in een klepper; het zijn geen tussendoortjes.” Geen snack voor zomaar effe tussendoor is als een berg er tegenop zien echter ook niet nodig:
Jan: “Begin gewoon met lezen. Laat je meevoeren met zijn zinnen, dompel je onder, geniet van de beelden die hij oproept. Maak je niet al te druk over het verhaal, uiteindelijk komt dat wel boven.”
Laten we deze tips ter harte nemen en voor deze OLC samen een goed plan maken. De roman valt mooi uiteen in drie gelijke delen:
Deel Een Tudor : 9 - 222 (213p) | Hf 1-11
Deel Twee Theodoros : 225 - 434 (209p) | Hf 12-22
Deel Drie Tewodros : 437 - 653 (216p) | HF 23-33
Het lezen per deel kan deze klepper makkelijker behapbaar maken. Hoeveel tijd denken jullie nodig te hebben voor één deel? Is 8 dagen leestijd genoeg? Dat zou betekenen dat (ik tel even vanaf morgen want vandaag is gewoon té hittegolf ) we zondag 5 juli Tudor, maandag 13 juli Theodoros en dinsdag 21 juli Tewodros uit hebben. Dan zouden we op woensdag 22 juli met de vragen kunnen beginnen.
Schroom niet als je denkt meer tijd nodig te hebben, dan kunnen we het nog wat verruimen. In de leestijd kunnen we elkaar aanmoedigen bij het lezen van delen en zal ik per honk een voorpretvraag bedenken. Daarbij nu ook een vraag aan jullie: zal ik de discussievragen maken of vinden jullie het leuk dat samen te doen?
Dan nog even de disclaimer: deze leesclub is voor de fun en om het leesplezier samen te delen. Dus als het even niet lukt om binnen te wandelen of een vraag te beantwoorden is dat geen probleem. Ik zal echt niet Theodoros - of een van zn nazaten dan - op je afsturen 😁. We gaan er gewoon een leuke gezellige club van maken (waar je eigenlijk niets van wilt missen 😉)
Wie gaat er mee om Theodoros te ontdekken en leren kennen?
Bronnen afbeeldingen: Tewodros - André Slob/Jeroen Bos, Hebban, Tadias Magazine