Vorige week plaatsten we een oproep om jullie leesleven met ons te delen, omdat we het superleuk vinden om mooie tips van jullie te ontvangen. @Maria reageerde enthousiast, dus vandaag in deze 'special edition' van de boekige vragen laten we haar graag aan het woord.
Welk boek (of boeken) ben je op dit moment aan het lezen/luisteren?
Ik ben meestal met meerdere boeken tegelijk bezig. Vaak een fysiek boek, een e-book en een luisterboek. Op de e-reader ben ik bezig met de serie van Maria Nikolai over de Chocoladevilla. Deze serie had ik al enige tijd op mijn WIL-lijstje staan. Judith, de dochter van een chocoladefabrikant, droomt ervan om het familiebedrijf over te kunnen nemen. Maar haar vader heeft andere plannen en in het begin van de 20ste eeuw had je als vrouw maar te doen wat de mannen voor je beslissen. Het leest heel gemakkelijk en van af het begin zat ik midden in het verhaal.
Van de bibliotheek lees ik het boek Fiësta van Sarah Engels: een leuke spannende zomerthriller. Passend bij de tijd van het jaar.
Een verloren meisje in Parijs ben ik momenteel aan het luisteren. Het is van Diney Costeloe. Ik heb de meeste boeken van haar al gelezen, mooie boeken met meestal een oorlogsachtergrond. Dit keer over de Burgeroorlog in het Parijs van 1871. Een interessant stukje geschiedenis waar ik nog niet zoveel over gelezen heb.
Noem en beschrijf een boek dat je in de afgelopen weken uit hebt gelezen
Het land van de dageraad van Sarah Lark. Sarah Lark weet historische gebeurtenissen en maatschappelijke ontwikkelingen in Nieuw-Zeeland te combineren met meeslepende familiegeschiedenissen en sterke vrouwelijke hoofdpersonen. Vooral door het verhaal van Kimi, de jonge Moriori-vrouw, krijg je inzicht in de geschiedenis van haar volk, een inheemse bevolkingsgroep van de Chathameilanden. De manier waarop haar lot wordt verweven met de grotere historische ontwikkelingen geeft het boek extra diepgang en maakt haar verhaal bijzonder aangrijpend.
Welk nieuw uitgekomen boek viel je op in de afgelopen weken en waarom?
Het nieuwste boek van Linda Winterberg, Dromen van morgen, viel me op. Het is het eerste deel van de 'Vroedvrouwen van Berlijn'-serie. Eerder las ik van haar al de serie over 'Het Wijndomein' en die vond ik erg leuk. Ik ben benieuwd hoe deze serie over vroedvrouwen in het Berlijn van 1917 me gaat bevallen.
Naar welk boek dat binnenkort uitkomt kijk je uit en waarom?
Van een aantal series die ik gelezen heb komt binnenkort het derde en/ of laatste deel uit. Ik verheug me erop die series daarmee compleet te maken.
De roep van de berg is het laatste deel uit de 'Libelle'-serie van Kim Michele Richardson. Zij werd bij het schrijven van deze serie geïnspireerd door de blauwe Fugate-familie en de dappere paardkoeriers die tijdens de Grote Depressie in Kentucky de meest afgelegen inwoners van boeken voorzagen.
Daarnaast Pure Passie van Jorinde Molenaar, het derde deel van de 'Zaanse cacao'-trilogoie. Een heerlijke feelgoodserie die zich in eigen land afspeelt.
Ik hoop dat er een paar mooie tips voor jullie tussen zitten, zodat we de warme dagen goed doorkomen.

Klik hier om naar de startpagina van Fabulous Feelgood te gaan
Wil jij net als Maria je leesleven met ons delen? We vinden het namelijk superleuk om mooie tips van jullie te ontvangen.
Hoe doe je mee? Beantwoord de vier vragen en mail je antwoorden naar [fabulous.feelgood@gmail.com](mailto:fabulous.feelgood@gmail.com) en zie jouw tips terug in een special edition van onze 'boekige vragen'-rubriek, waarin we onze volgers/lezers aan het woord laten.