Juni was de maand waarin ik de OHRC afrondde. Ik ben blij dat ik mee heb gedaan omdat het me op het pad bracht van boeken en auteurs die ik nog niet kende en misschien anders wel nooit gevonden had. Wel doe ik het volgend jaar op een andere manier.
Om te beginnen ga ik er langer over doen, nu al afronden gaf stress. Hoe dan? Nou, daar komt het tweede wat ik anders ga doen: ik plan niet meer in december/januari al de volledige lijst. Door mezelf te verplichten een bepaald boek te lezen voor een categorie voelde ik, onnodige, druk en stress om het zo snel mogelijk te doen. Volgend jaar ga ik gewoon lezen wat ik wil en kijk ik aan het einde van de maand steeds welke categorieen het afdekte. Althans, dat is het voornemen, een uitdaging voor de planner en streber in mij.
Ik las deze maand een heerlijke feelgood, one golden summer van Carley Fortune, die ik vanwege het fijne zomerse gevoel, wat wel past bij de hitte van de afgelopen maand, 5 sterren gaf.
Een boek waar ik naar had uitgekeken is Son of nobody van Yann Martel. Dit was een DNF voor mij, na ongeveer 30 procent heb ik het opgegeven. Het voelt als een ontleding voor Grieks ipv een roman. De stukjes met de hoofdpersoon tussendoor waren erg mager.
Klassieker van de maand: misdaad en straf van Dolstojevski. Interessant boek over een man die een moord pleegt en daar niet van verdacht wordt maar vervolgens acties onderneemt waardoor hij dat wel wordt. Soort vroege versie van een thriller. Voor een serieuze klassieker wel goed te volgen. Wel veel uitstapjes naar relaties en mogelijke trouwerijen, had in 200 paginas minder gekund.
OHRC:
19. Lees een boek uit een land waarvan je nog niet eerder een boek las. Kroatie. De reparatie van de wereld van Slobodan Snajder. Wat een vreselijk boek. Meerdere keren overwogen het weg te leggen. Heel moeilijk geschreven, op 2 paginas voor de hoofdpersoon 3 verschillende namen gebruiken. Vreemde uitstappen in kader terwijl het boek doorloopt. Niet mijn ding, 1 ster.
35. Lees een boek dat verboden is/was. Misdaad en straf Dolstojevski, zie boven.
45. Lees een boek van een vrouwelijk auteur. Het onzichtbare leven van Addie la Rue, V. E. Schwab.
Leuk boek over een vrouw die een deal sluit met de duivel. Leek voorspelbaar maar de twist halverwege maakt het goed. 4 sterren
48. Lees een boek met een cijfer in de titel. One golden summer, Carley Fortune, zie boven.