Toen halverwege de juni-uitdaging de temperaturen op begonnen te lopen met uiteindelijk donkerpaarse weerkaarten en (bijna) 40(+) graden op meerdere/vele plekken in Nederland, was ik bang dat ik een ander thema moest bedenken. Want wie wil er nou sportief bezig zijn of daar überhaupt aan denken, als gewoon op de bank zitten al leidt tot dikke zweetdruppels? Maar gelukkig is de hitte verdwenen en kan ik deze uitdaging plaatsen.
In juli begint voor veel mensen hun zomervakantie, maar het is ook een maand waarin veel sportevenementen plaatsvinden.
2026 is bijzonder, want zowel de Winterspelen, het WK Voetbal voor mannen (helaas werd op de laatste dag van juni de Oranje illusie wreed verstoord door Marokko)) als het WK Hockey vinden plaats. Het WK Hockey wordt ook nog eens door Nederland, samen met België, voor zowel mannen als vrouwen georganiseerd.
Een zeer bekend voorbeeld van een sportief evenement zonder competitie in juli is de Nijmeegse Vierdaagse. De diversiteit in lopers (nationaliteiten, leeftijd, militairen, ) laat zien hoe sportief bezig zijn verbroederd, wat zo hard nodig is in de huidige wereld. Ook trainen voor dit evenement is noodzakelijk (op een enkele uitzondering na) en de afgelopen periode zag ik steeds meer mensen lopen die kilometers maakten voor deze Vierdaagse.
Veel mensen kiezen voor actieve vakanties, zoals trektochten te voet of te paard, fietsvakanties, kanoën, en golfvakanties. Ook gaan vele kinderen op kamp: zeilen, voetbalclinics en ponykampen zijn bekende voorbeelden. Maar lang niet iedereen is echter zo actief in juli. Tijdens strandvakanties, all inclusives en het kijken naar de grote sportevenementen is het activiteitenniveau van velen laag, maar worden de polsen en kaken vaak wel flink getraind. Dat leidt weer tot een andere uitdaging, namelijk die om de gevolgen daarvan kwijt te raken. Actief sporten kan hierbij enorm helpend zijn, maar draagt ook bij aan bijvoorbeeld een beter leven, herstel na ziekte, het overwinnen van verslavingen of kan ingezet worden als therapie.
Zo heb ik mezelf in juni 2024 aan het wandelen gezet om weer fit te worden na een zware longontsteking eerder in het jaar. De reden was mijn geboekte vakantie in september op Terschelling: ik wilde daar mooie tochten kunnen lopen. Tot op heden ben ik verslaafd aan wandelen, wat vorig jaar leidde tot het doel om 2025 kilometer te lopen en dat is gelukt! De Nijmeegse Vierdaagse ga ik echter niet lopen. Ik wandel liever in mijn eentje of in een heel klein gezelschap.
Er is veel geld gemoeid met de sportwereld: de sporteconomie. Volgens het CBS bedroeg die in 2022 9,9 miljard euro alleen al in Nederland! Vele mensen zijn werkzaam in deze economie: trainers, sportjournalisten, leerkrachten, verzorgers en commentatoren. Er zijn inmiddels ook allerlei opleidingen in deze richting, op zowel het MBO, HBO en het WO. Ook de 'gewone' mens die naar voetbalwedstrijden gaat (van amateurclubs of wedstrijden op topniveau) of een abonnement op de sportschool heeft, valt onder onder deze economie.
Om de 'luie' vakantiemaand(en) een sportief tintje te geven wil ik jullie uitdagen om in ieder geval het brein fit en geïnspireerd te houden door te lezen. Dus pak een boek over een sport zelf, over een topsporter (zijn), over werken in de sportwereld of waarin sport en/of een sportevenement een (belangrijke) plek inneemt in het verhaal. Lees een thriller, een (literaire) roman of een jeugdboek waarin sport een rol speelt. Ervaringen en verhalen van mensen rond de atleet zelf of meer achter de schermen, bieden een mooi inzicht in deze sportwereld.
Op topniveau kunnen presteren vraagt om een enorme inzet en toewijding van de atleet en de mensen om hem of haar heen. Er zijn al vele boeken verschenen over topsporters, waarin dat beschreven wordt. Succes komt niet vanzelf!

Topsporter zijn is niet altijd een grote roze wolk

Boeken over de sport(ers) en sportevenementen
Populaire boeken van Mart Smeets

Boeken over mensen die door sporten tot waardevolle inzichten zijn gekomen, ongeacht de afloop

Thrillers:

Literatuur en Romans

Bij de jeugd- en YA-boeken zijn ook genoeg voorbeelden te vinden

De Pitty-serie waarin lacrosse een belangrijke rol speelt

Harry Potter met zwerkbal

Ik heb een van mijn favoriete boeken hierboven tussen gezet: Nooit meer slapen van W.F. Hermans (5 sterren). Gelezen vlak voor de eerste lockdown in 2020. In die lockdown kwam de mogelijkheid voorbij om de verfilming gratis te bekijken. Daar had ik eigenlijk nog maar een paar uur voor en heeft me dus een heleboel nachtrust gekost.
Ik ben heel erg benieuwd naar de titels waar iedereen mee gaat komen!
Nog even wat reglementen, zodat het allemaal ordelijk verloopt:
Ik laat het aan de eigen beoordeling over of een titel bij deze uitdaging past. Bij twijfel: gewoon vragen! We komen er wel uit
Je mag maximaal 3 titels lezen voor deze uitdaging. Deze mag je allemaal tegelijk aanmelden of een per keer
Plezier is belangrijker dan een topprestatie, dus lukt het niet ondanks trainen: geen probleem!
Alvast een fijne vakantie als je deze maand gaat!
Aangemelde boeken:
1. Marjoleine de Vos - Je keek te ver (Zwaantje)
2. Rebecca Solnit - Wanderlust. (Zwaantje)
3. Had je nog willen wandelen? - J.J. Voskuil (Madame d'Histoire)
4. Springlevend - Sarah Lark (Ilse Leest!)
5. Charlotte Link - Overboord (CBP Mario)
6. Eric Lustbader - De Ninja (CPB Mario)
7. bijdrage teruggetrokken
8. J.K. Rowling - Harry Potter and the Chamber of Secrets (André)
9. Lucinda Riley - The Storm Sister (André)
10. Stephen King - Blockade Billy (André)
11. Thomas Olde Heuvelt - Echo (Danielle)
12. Michelle Visser - De zwemclub (Danielle)
13. WF Hermans - Nooit meer slapen (FamkeLaLiseuse)
14. Jason Reynolds - Ghost (FamkeLaLiseuse)
15. Tim Krabbe - De 14e etappe (Marjolein)
16.
17. A.F. Steadman - Skandar (MarijeMiggiels)
18. Susan Smit - Alles wat beweegt (MarijeMiggiels)
19. Rosita Steenbeek - Ballets Russes (Nina)
20. Hemmingway - De oude man en de zee (Nina)
21. Wild - Cheryl Strayed - (Ilse Leest!)
22. Lidewy van Noord - Doe en denk als een topsporter (Ursula1969)
23. Murakami - Waarover ik praat als ik over hardlopen praat (Ursula1969)
24. Nino Wilkes en Robert Heuskens - Zwemles met Louis van Gaal (Ursula1969)
25. Alana Portero - Slechte gewoontes (Arthur)
26. Gijs Wilbrink - De beesten (MarijeMei)
27. Roadtrip - Graeme Simsion & Anne Buist (Simone)
28.
29. Zuurstofschuld - Toine Heijmans (Simone)
30. Finis Terrae - Theo Reijnders (Susanne)
31. American Prometheus. The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer - Kay Bird en Martin J. Sherwin (Donthaf)
32. Volhard (geduldig bouwen aan gezonde doelen) - Arie Boomsma (*Tau*)
33. Auke Kok - 1936 - wij gingen naar Berlijn (7winds)
34. Kiki van Dijk - Tarifa (Femsyh)
35.
36. Stephen King - De marathon (*Tau*)
37. Check & Mate - Ali Hazelwood (Wen)
38.
Gelezen boeken:
1. Thomas Dekker - Mijn gevecht (MarijeMiggiels)
2. Buitenspel in Parijs - Nina van Buuren (Simone)
3. Haruki Murakami - De kleurloze Tsukuru Tazaki en zijn pelgrimsjaren (RaymondW)
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.