🧳✈️ We’re Going to Ibiza ✈️🧳
Jolig, dat was het thema voor de afgelopen maand. De torenhoge temperaturen van de laatste weken waren dat echter allerminst en de lijm van het jolige etiketje liet gewoon los. En ondanks dat we alles uit de kast trokken om het nog een half graadje frisser te krijgen, hielp dit amper. We kregen het alleen maar warmer van al die inspanningen. Daarom gooien we het in de voor ons liggende maand over een andere boeg. We pakken onze koffers en gaan lekker op vakantie!
De challenge
De banner en intro verklappen het al, het thema voor deze challenge heeft alles met vakantie te maken. We hebben gekozen voor het thema Lees een boek uit je favoriete vakantieland. Dit mag het land zijn waar je nog steeds de allerbeste herinneringen aan hebt, of het land dat bovenaan je wensenlijst staat om ooit te bezoeken, of het ultieme fantasieland. Jij pakt je koffers, dus jij beslist. Hoe heerlijk is dat? En je kunt er ook nog eens elk genre voor kiezen. Ga je met ons mee op reis? Net als altijd kun je onder dit blog reageren en/of naar de Hebban-app gaan. De code is: MXHJK
Ronny
Een boek is wat mij betreft het enige om deze abnormale temperaturen te kunnen overleven. Wel binnen, want buiten is het helemaal niet meer te doen. Geen gek idee om dan een boek te kiezen waarin sprake is van kou, sneeuw en ijs. De bijbehorende glühwein, warme chocolademelk en erwtensoep neem ik graag op de koop toe, want het scheelt zo een paar graden in de gevoelsbeleving.
Liefhebber van warme streken ben ik nooit geweest en een boek dat zich afspeelt in zuidelijke landen zal ik voor deze maand zeker niet kiezen. Ik trek liever naar het noorden, of naar een eiland waar het even bijkomen is met een verkoelende bries van zee.
Met zoveel warmte overal is de keuzestress niet al te groot. Mijn eerste bestemming wordt in ieder geval Ierland, het mystieke land waar striptekenaar Marten Toonder zijn inspiratie vandaan haalde. Ook een prachtig vakantieland in vele tinten groen. Ik was er zo’n vijfentwintig jaar geleden in het echt en keer er nu in gedachten naar terug met de ‘Shamrock Cove’-serie van Lucy Connelly. Licht verteerbare, hedendaagse cosy crime in een prachtige setting. Het eerste deel met de titel Het Ierse boekhandelsmysterie las ik vorige week als voorproefje, deel twee en drie gaan in de vakantiekoffer. Het zijn dunnetjes, dus daar moet nog wel iets bij, maar wat? Het blijft nog even een verrassing, ook voor mij, maar ik laat jullie weten of ik in Ierland blijf of nog verder trek naar het noorden. Het zal beslist een bestemming zijn die om extra thermo ondergoed zal vragen, dus dat gaat uit voorzorg ook mee.
Natuurlijk kan een vakantie nooit lang genoeg duren, dus voor ik eind juli huiswaarts keer, boek ik nog een extra uitwaaiweek op onze eigen Waddeneilanden. Mijn gids is vast geen onbekende: De visser van Mathijs Deen.
Mijn leeskoffertje is gepakt, al is er nog heel wat ruimte over. Jullie tips zijn altijd welkom. Nu nog een gekoeld flesje water voor naast de leesstoel en laat de vakantiemaand maar beginnen!

Gea
Ik kan heel goed koffers inpakken, maar op vakantie gaan is niet echt aan mij besteed. De keren dat ik op vakantie ben geweest, wilde ik altijd eerder naar huis. De enige verklaring die ik hiervoor kan bedenken, is dat mijn vaders (t)huisgenen bij mij heel sterk aanwezig zijn. Dit wil niet zeggen dat ik niet over vakanties fantaseer, dat doe ik namelijk graag, vooral als ik een boek lees.
Mijn favoriete uitstapje – dat voelt als een mini-vakantie – is om eens in de circa drie maanden naar een paar boekwinkels in de stad Groningen te gaan. Boeken sneupen én kopen, en daarna een heerlijk kopje koffie. Het liefst in Luhu, het eerste café in Nederland dat wordt gerund door doven. Het is een hele fijne plek om de eerste pagina’s van de aankopen te lezen. En nu ik het dan toch over Groningen als vakantiestad heb, het boek dat ik net op mijn ‘aan het lezen’-plank heb gezet en op de planning voor juli staat, is Scheuren in de hemel van Anne-Gine Goemans. Van haar las ik eerder Wondermond. Dit nieuwste boek is Goemans’ debuutthriller en speelt zich af in de stad Groningen. Hebberiger kun je mij niet krijgen.
In mijn fantasie reis ik het liefst af naar Zweden. Eigenlijk baal ik gewoon dat ik de boeken van Åsa Larsson al heb gelezen, want Kiruna in Lapland heeft een enorme aantrekkingskracht op mij door de serie rond Rebecka Martinsson. Gelukkig zijn er meer Zweedse auteurs, en hele goede ook. Eigenlijk kan ik niet anders dan kiezen voor Wij tegen jullie van Fredrik Backman. (Ik weet nu al wie het hardst gaat juichen … toch Greet?) Björnstad, het eerste deel van de gelijknamige trilogie, vond ik geweldig, en het is absoluut de hoogste tijd om opnieuw naar dit Zweedse stadje af te reizen. En wie weet rond ik de trilogie in juli zelfs af met De winnaars.

Ga je met Ronny mee naar Ierland, met Gea mee naar Zweden, of kies jij voor een totaal andere reisrichting? Wij lezen graag hoe jouw routeplanner eruit ziet.
Inhoudsopgave Wad woorden willen