Arthur Zolang als de mensheid bestaat hebben mensen altijd getracht andere mensen te knechten en uit te buiten, vaak vanuit een misplaatst superioriteitsgevoel. Helaas komt uitbuiting in onze hedendaagse samenleving nog steeds in verschillende vormen voor: mensenhandel, illegale arbeid, kinderarbeid, gedwongen huwelijken en seksuele uitbuiting. Slavernij is dan ook een actueel en beladen onderwerp, waarover de discussie tot op de dag van vandaag voortduurt. Op 30 juni en 1 juli wordt met Keti Koti respectievelijk de slachtoffers van de slavernij herdacht als gevierd dat de ketenen na eeuwen onderdrukking zijn verbroken. Het is dan ook geen verrassing dat het OHRC-topic van vandaag is: ⛓️💥 Lees een boek over (moderne) slavernij ⛓️💥 Ik heb hieronder een aantal leestips in de fictie, non-fictie en jeugd/YA verzameld. Wat gaan jullie lezen voor deze categorie? Hebben jullie nog leestips? Laat het weten in de reacties! Fictie over slavernij en uitbuiting: Non-fictie over slavernij en uitbuiting: Jeugd / YA over slavernij en uitbuiting:
ine Ik heb er twee in deze categorie gestopt: de roman Het koninkrijk van deze wereld van Alejo Carpentier en het non-fictieboek Congo van David Van Reybrouck.
Arthur ine Mooie tips! Had even over het hoofd gezien dat de geschiedenis van Congo natuurlijk ook een en al uitbuiting is. Ik heb Carpentier gelijk op mijn wil gezet vanwege de boekbestemming Haiti en de aanduiding "grondlegger magisch-realisme"
Ursula1969 Een aantal van de goede boeken die je noemt las ik vorig jaar: James, Beminde. Gouden Lotus dit jaar. En net als Ine en jijzelf: Congo. Onlangs las ik Verbonden van Octavia Butler. Onderste boven ben ik ervan. Slavernij in beeld gebracht op een zeer unieke manier, indrukwekkende manier.
Arthur Ursula1969 Goeie tip! Ik zie de naam Octavia Butler vaak voorbij komen als schrijver die opnieuw ontdekt wordt. Maar eens een boek van haar uitproberen, ik zag dat "De zaaier" ook op de boekenplank van de favorieten-challenge staat.
Ilse leest! Ursula1969 Die heb ik in 2023 gelezen. Ik ben het helemaal eens met je omschrijving. Het zette me (ook weer) aan het denken over hoeveel meer er is tussen hemel en aarde.
Arthur Ursula1969 Ik wil zelf ook eerst proberen alle HRC-categorieen af te vinken, dat was mijn streven voor dit jaar 😁. Ik hou het sowieso in gedachten!
Ria van B IK heb op mijn WILL nog Sporen van het slavernijverleden in Groningen staan https://www.hebban.nl/boek/sporen-van-het-slavernijverleden-in-groningen-margriet-fokken Gelezen heb ik De vrouwen van de suikerrietplantage van Ildefonso Falcones https://www.hebban.nl/boek/de-vrouwen-van-de-suikerrietplantage-ildefonso-falcones Het papieren paradijs van Marlies Medema https://www.hebban.nl/boek/papieren-paradijs-marlies-medema
La vida es bella Wat een mooie inspiratielijst! Ik heb de categorie met Congo afgevinkt maar Beminde en Duizend schitterende zonnen staan ook op mijn WIL.
W!lma Ik heb net Wij slaven van Suriname van de bibliotheek geleend. Gisteren zag ik in de kinderboekenwinkel een mooie nieuwe uitgave van Boek | De hut van oom Tom - Harriet Beecher Stowe | Hebban.nl . Ik las het als kind en het maakte diepe indruk. Op Hebban staat het onder literatuur, en bij de bibliotheek wordt het vanaf 12 jaar ingedeeld.
Arthur W!lma Ach, natuurlijk ! De hut van oom Tom is een klassieker in deze categorie. Dank voor de tip! Veel leesplezier met Wij slaven, ik heb het zelf thuis staan als luek.
Inge68 Ik dacht bij deze categorie aan 'Een keukenmeidenroman' van Kathryn Stockett en aan 'Het negerboek' van Lawrence Hill. Beide boeken staan nog ongelezen in mijn kast, dus ik ga voor één van deze Luekerds.
MarijeMiggiels Ik las net als Ursula Verbonden van Octavia Butler en was vreselijk onder de indruk. Ondertussen ben ik begonnen aan mijn laatste categorie, net na de eerste helft van het jaar rond ik deze challenge af. Dat geeft een heel lekker gevoel.
Ursula1969 MarijeMiggiels Alle categorieën dan al gelezen!👌🏻 Ik zal binnenkort weer eens inventariseren, er zijn er voor mij zeker nog wel een aantal open vermoed ik. Daar dan gericht op gaan zoeken.
André MarijeMiggiels Kun je nog een keer alles afvinken, qua dagen is het nog niet de helft van het jaar dacht ik. Ik zelf moet nog een paar categorieën, maar leg er geen druk meer op. Als een boek nog ergens bij past is het mooi meegenomen.
FamkeLaLiseuse MarijeMiggiels Wow, nog eentje! In een half jaar.Daar mag je inderdaad heel content mee zijn 🤗! Nog een rondje?
MarijeMiggiels André als het klaar is, is het klaar en dan richt ik me op andere dingen ☺️. Ik zal evengoed blijven meelezen en waar mogelijk tippen, maar ik ga lekker achterover leunen 😄
Leeswolvin André Zo ben ik nu ook bezig Andre. Ben al lekker ver maar ga niet alle categorieën vullen. Ik heb gekozen voor 1 boek per categorie.
Ilse leest! Ik ben er nog niet uit wat ik hiervoor ga lezen. Veel opties zijn behoorlijk dik en mijn concentratie laat het vaak afweten.
Arthur Ilse leest! Dan is het dunne boekenweekgeschenk uit 2020 Leon & Juliette misschien wel te doen voor je? Je kunt kijken of het bij de (online) bieb te lezen is.
Ilse leest! Arthur dank je wel voor je suggestie. Die staat helaas niet in de online bibliotheek. Na googlen kwam ik Levend Verkocht tegen over mensenhandel. Een onderwerp dat helaas veel te weinig aandacht krijgt, terwijl het zo'n groot probleem is Ik hou deze voorlopig aan voor deze categorie