Weeral Juni, wat vliegen de maanden toch voorbij dit jaar. Juni, de maand waarin de kids hun laatse examens hadden van dit schooljaar. Het afwerken van het eerste middelbaar en het vierde middelbaar. Ook weeral wat dichter bij het verlof, al neem ik dat pas in augustus. Maar gedaan met zagen, over naar de gelezen items van juni.
Boeken?
Ik las het jeugdboek Een doodgewone dagmerrie geschreven door Michael Sels. Mijn eerste jeugdboek van deze auteur maar zeker eentje om te onthouden. Hij plaatst een beladen thema in een boek voor 10+ . Een Thema over verdeeldheid en discriminatie.

Nicci French kon of konden mij bekoren met hun boek Tyler Green komt nooit meer vrij. Of hoe een vriendenbende soms raar in elkaar kan steken. Heden en verleden spelen hier een grote rol in het verhaal.

De nacht der lichten is het tweede deel van een ya fantasie-trilogie geschreven door Tanya Mostien. Dit tweede deel beviel me nog stukken beter dan het eerste deel. Spannend en zeer vlot geschreven. De personages zijn gegroeid in alle richtingen. Zowel bij zichzelf als naar elkaar toe. Zeer goed boek om te lezen.

Fotoboeken?
Banksy Experience door Alessandra Mattanza. Zij brengt ons het werk van de , ja laat ons zeggen, onbekende artiest. Werk die nooit zonder boodschap is aan de mensheid. Een aanrader voor hen die meer willen weten over Banksy zijn werk en zijn manier van werken. Maar vooral welke boodschappen hij wil overbrengen naar de kijker.

De atlas of Brutalist Architecture kwam vanuit de stal van Phaidon. Zeer gekend om zijn kusntboeken. Dit boek bevat honderden gebouwen die bruut gemaakt zijn. Ze bestaan vooral uit veel betongewelven en betonplaten. Ruw maar prachtige architectuur.

The inner circle of Europe bevat vele foto’s van Gert Verbelen. Deze fotograaf gaf dit boek uit in 2015 nadat hij een jaar lang alle 18 landen heeft bezocht die zich in de eurozone bevinden. Niet gefotografeerd in de hoofstad maar in hun geografische midden, wat voor mij soms op rare locaties ligt maar ben dan ook geen wiskundige. Mooie foto’s, foto’s die ik ook wel zou maken op reis. De auteur staat bij dit boek op Stephan Vanfleteren maar hij heeft enkel de narede geschreven, de fotografie is van Verbelen.

Graphic novels?
Getekend door de holocaust van Annick Cojean brengt een verlenging aan haar reportage van in 1995. In deze graphic novel laat ze niet enkel de nakomelingen van de slachtoffers van de holocaust aan het woord maar ook die van de Duitse bezetter. Heel mooi getekend en een verhaal dat geen spanning nodig heeft om de aandacht te blijven vasthouden.

Strips?
Denis-Pierre Filippi en Gaspard Yvan namen mij mee in hun tweeluik De laatste schaduw. Die laatste schaduw is wat slachtoffers op het slagveld van de oorlog zien vlak voor ze sterven. Ze liggen te kermen van de pijn, en de laatste schaduw neemt de pijn weg. Niet slecht maar nu ook weer niet het beste wat ik al gelezen heb.

De klaagzang van de verloren gewesten : reeks De Heksen
Een bastaard zoon die bij zijn vader komt, een koningin die door een demon geregeert wordt en een zoon die alles op alles zet om een troon te krijgen. Plaats daar nog een heksengroep bij en dan heb je deze eerste trilogie over de heksen in de stripreeks De klaagzang van de verloren gewesten. Fantasievol, soms wat duivels, bloedvergiet. Noem maar op en het passeert wel de revue.

Een korte blog , half afgewerkt. Mijn excuses want ik doe het wat rustiger aan. Mentaal gaan we op dit moment er redelijk onderdoor. Elk geluid is teveel, elk woord leid tot een snak en snauw. Mijn wederhelft niet zo happy daarmee. En laat dan net deze week nog eens mijn tablet niet meer ondersteund worden door google en ik dus mijn epubs niet meer kan lezen. Tablet ook al te oud om op internet te kunnen en kan er dus ook geen ander programma opzetten. Dan maar sparen voor e-reader zeker. Normaal tot volgende maand , maar geen idee of het me zal lukken.