GuyD
Ha Guy☺️. En die opbouw, hè, ik kan het boek nauwelijks "loslaten". Dit is nu zo'n verhaal waarvan je wilt dat het niet stopt. Nog ruim tweehonderd pagina's te gaan. Ik lees dat sommige lezers vinden dat er te weinig gebeurt, maar er gebeurt juist heel veel, ook al is de schrijfstijl rustig en slepend. Psychologisch is het ook tiptop, want mooi in de hoofden van de personages gekropen, vooral van Patch. I love him. Op de omslag staat 'literaire thriller'. Dat literair klopt als een zwerende vinger, want stilistisch prachtig vormgegeven. Normaal zou ik zeggen: "Wat moet de schrijver veel van zijn land houden.", maar Whitaker is een geboren Brit en woont en werkt ook in het VK. Zo iemand als Ellory, zeg maar, haha. Ik zeg je dit nog, Guy, dit broeierige boek móét worden verfilmd.
Nog een puntje: misschien moeten uitgevers eens gaan nadenken over een extra label als 'literaire misdaadroman'. Veel lezers lijken een andere voorstelling bij thrillers te hebben: snel, expliciete moorden/doodslag, uitgespit recherchewerk, et cetera. In dit verhaal overheerst de menselijkheid bij dramatische gebeurtenissen.