We hebben er alweer een half jaar Lezen Uit Eigen Kast op zitten in 2026! Veel van die boeken stralen niet alleen vanbinnen, maar ook vanbuiten. Achttien lezers nomineerden hun mooiste LUEK voor deze covercompetitie. Je vindt ze hieronder allemaal terug.
Kijk, keur, kies en stem!

Het aan jou! Ongeacht of je een boek instuurde of niet: je mag mee kiezen.
Maar we houden de spanning er nog even in. Stuur jouw vijf toppers tot en met 12 juli 2026 door via een privébericht naar ine of via mail naar ine.hebban@gmail.com
Rangschik ze duidelijk: geef door welk boeknummer 5 punten krijgt, welk 4 punten, welk 3 punten, welk 2 punten en welk 1 punt. (Geef dus geen top 5, want dan is niet steeds duidelijk wat boven en wat onder komt, maar zet er duidelijk bij hoeveel punten elk boek krijgt).
Wie een cover instuurde mag op de eigen cover stemmen, maar dat moet natuurlijk niet. Het is niet jij die kan winnen, maar de buitenkant van een boek dat werd ingestuurd. Daarom laten we de beelden voor zich spreken en zeggen we er niet bij wie welk boek instuurde. Bekijk ze dus allemaal goed, geniet van de plaatjes en zoek uit welke vijf jij het mooist vindt.

Nr. 1

Ik vind de op tenen trippelende olifant erg leuk!

Nr. 2

Oude zwart wit opname; doet het altijd goed op boeken.

Nr. 3

Een geïllustreerde cover. Het is het derde of vierde boek uit een reeks en ik moest erg aan het soort illustratie wennen. Een vrouwengezicht maar dan erg close up. Maar ze zijn wel origineel en opvallend.

Nr. 4

Deze cover spreekt mij enorm aan vanwege het kleurgebruik en de compositie. Je zou makkelijk kunnen denken dat het een verhaal zal worden vol avontuur in een jungle, maar er zit ook een vleug van mysterie over de tekening wat de spanning vergroot. Wordt het een idyllisch ontdekkingsverhaal of is het verhaal behoorlijk duister?

Nr. 5

Nr. 6

Duistere cover met volle focus op de imposante, markante pracht van de bizon.

Nr. 7

De ECI-versie uit 1984. Veel mooier dan welke latere versie dan ook.

Nr. 8

Het beeld is een zelfportret van de door mij bewonderde schilder Egon Schiele. Die blik in de ogen! Zoveel expressie!

Nr. 9

Mooie vormgeving, leuke kleuren en helemaal in verbinding met de inhoud!

Nr. 10

Blijft stijlvol!

Nr. 11

Nr. 12

Een boekje wat ik alleen al vanwege de prachtige cover koester. Vind hem zo mooi omdat hij helemaal in harmonie is met de inhoud van dit boek. En omdat ik ook wel rustig en vrolijk word van deze lieve cover. Ook vind ik de typografie heel goed gekozen, het geheel klopt als een zwerende vinger, zeg maar.

Nr. 13

Nr. 14

Deze springt er echt uit. Voor mij past de buitenkant perfect bij de binnenkant. Ik vind dit een prachtige foto.

Nr. 15

Door deze cover werd ik in elk geval wel naar het boek getrokken!

Nr. 16

Ik vind de vrouw, zonder gezicht, een krachtige houding uitstralen. Dit voelt ook zo aan in het boek!

Nr. 17

Deze springt eruit voor mij door de kleuren en mooie raadselachtige afbeeldingen…

Nr. 18

Nu is het dus aan jullie. Probeer hieronder niet te veel weg te geven over jullie keuze, maar stuur jouw punten ten laatste op 12 juli door.
Rangschik ze duidelijk: geef door welk boeknummer 5 punten krijgt, welk 4 punten, welk 3 punten, welk 2 punten en welk 1 punt (dus a.u.b. geen top 5, maar punten per cover). Ik hoop op veel inzendingen!
Stuur een PRIVEBERICHT naar ine of MAIL naar ine.hebban@gmail.com
Alvast dank om mee te doen!