Het is zondag dus tijd voor een van ons om in haar boekige leven te duiken. Welke boeken hebben we de afgelopen tijd gelezen, wat lezen we nu, welk net uitgekomen boek viel ons op en naar welk boek kijken we uit. Vandaag neemt Sanne jullie mee in haar leesleven.
Lag ik vorig weekend nog als een zeester op de bank (ik wilde me echt niet bewegen in die hitte), dit weekend zit ik er heel anders bij. Het voelt maar liefst 15 tot 20 graden koeler en het lukt me veel beter om me op een boek te concentreren. Jeej!
Welk boek (of boeken) ben je op dit moment aan het lezen/luisteren?
Vanmorgen ben ik begonnen in Acht jaar van Chantal van Gastel, het laatste deel van het tweeluik over Gemma en Boreas. Ze hebben elkaar acht jaar niet gezien. Ik ben zo benieuwd hoe het verder gaat! Op pagina 60 zat ik al te huilen, dus ik vrees dat me nog heel wat te wachten staat. Daarnaast ben ik ook nog bezig in De vrouwen van de familie Flores van Angélica Lopes. Een verhaal over vrouwen die kant maken en daarmee geheime boodschappen naar elkaar over kunnen brengen.
Noem en beschrijf een boek dat je in de afgelopen weken uit hebt gelezen
Aan het begin van de week las ik Stilte na de storm van Wendy Brokers uit, een spicy trilogie over drie eerste broers. Ik vond het aandeel spice nog wel mee vallen, er was vooral veel ruimte voor diverse zwaardere thema’s, waaronder verlies en rouw. Ik moest wat in het verhaal komen, maar liet me daarna meevoeren in het verhaal van Robin en Ilona die elkaar op de middelbare school leerden kennen. Na een dramatische nacht verliezen ze elkaar uit het oog, om elkaar jaren later opnieuw tegen het lijf te botsen.
Ook las ik de graphic novel De lijnen die mijn lichaam tekenen van Mansoureh Kamari uit. In dit boek vertelt de schrijfster in beeld en woord hoe het was om als (jonge) vrouw onder de heerschappij van Iraanse mannen en regime te leven. Het is een heel aangrijpend verhaal en belangrijk om te lezen.
Welk nieuw uitgekomen boek viel je op in de afgelopen weken en waarom?
Afgelopen week verscheen Dochter van de zee van Linda Wilgus. Allereerst vind ik de cover er erg mooi uit zien, in die verschillende zeekleuren, maar ook de synopsis spreekt me aan. Het verhaal gaat over de jonge weduwe Isabel. Ze keert terug naar het dorp waar ze jaren geleden als vondeling werd gevonden en waar over haar nog steeds de verhalen gaan dat ze de dochter van een zeegeest is. Het verhaal speelt zich af in de 19e eeuw en het lijkt me een bijzondere roman.
Een ander boek dat me is opgevallen is het zesde en laatste deel in de Heartstopper-reeks van Alice Oseman. Nick maakt zich klaar om naar de universiteit te gaan en Charlie om zijn laatste jaar op de middelbare school als klassenoudste door te brengen. Ik ben zo benieuwd hoe het met de twee zal gaan nu ze meer los van elkaar komen.
Naar welk boek dat binnenkort uitkomt kijk je uit en waarom?
Meestal is juli een rustigere maand in boekenland, als ik me dat goed van vorige jaren herinner. Maar dit keer komt er zoveel leuks uit waar ik nieuwsgierig naar ben! Wel zijn het voornamelijk fantasy boeken, maar ook een paar romans. Zo ben ik benieuwd naar het nieuwste boek van Corina Bomann, Geheimen van Rosewell Castle, die gaat over een prestigieuze butleracademie in Scholtand. Ook ben ik benieuwd naar De echo van een zomer van Clare Leslie Hall en Prince of swords, het tweede deel in een serie over tarotkaarten, van Elise Kova. Van beide auteurs las ik eerdere boeken met heel veel plezier.
Hopelijk heb ik weer een paar mooie tips kunnen geven.