Ondertussen gaan onze duo-kwartaaloverzichten al even mee. In 2026 doen we er gewoon mee verder. Elk kwartaal bieden we jullie een kort (haha) overzicht van de voorgaande drie leesmaanden. Op het einde van het jaar (lees: begin januari 2027) presenteren we dan het laatste overzicht waaraan we wat grafiekjes en een beste boek van het jaar koppelen.
Veel leesplezier met ons relaas van april, mei en juni.

Marvin: April was geen maand van vijfsterrenboeken. Die teller ging niet omhoog, en omdat ik gedurende het eerste kwartaal maar een keer 5 sterren uitdeelde, blijf ik steken op slechts één boek. Ik denk niet dat dat ooit eerder gebeurd is. Dat belooft wat op het einde van het jaar als ik uit mijn vijfsterrenboeken het beste boek van het jaar kies. Voorlopig wordt dat een makkelijke klus.
Ik werk met halve sterren, maar ook 4½ ster werd deze maand maar één keer uitgedeeld, en wel voor Misleid van Harlan Coben. De thrillers van Coben blijven genieten. Het had mijn hoogste quotering en is dus mijn boek van de maand.
Toch wil ik nog even aanstippen welke boeken van de twaalf stuks die ik las, 4 sterren kregen: Het onvermogen van Jo Claes, Het ultieme geheim van Dan Brown, Fantoompijn van Thomas Enger en Verloren berouw van Joran Godaert. Allemaal heel degelijke boeken waar ik van genoten heb.
Joke: In april las ik vijf boeken waarvan er twee 5 sterren kregen. Dat waren echter jeugdboeken. Ik herlas OOZ van Milja Praagman en Dit boek is voor de wolf van Bibi Dumon Tak. Ik las ze voor aan mijn tweede leerjaar in het kader van De Leesjury. Ze werden dus terecht genomineerd. Ik moet zeggen dat ik nog nooit een genomineerd boek voor die Leesjury slecht beoordeeld heb. Dat was bij andere wedstrijden al wel eens anders. Mijn andere drie boeken kregen allemaal 4 sterren en dat maakt het moeilijker om hier een boek van de maand uit te kiezen. Ik las Een dodelijke biecht van Toni Coppers voor onze eigen Vlaamse thrillerprijs. Daarnaast las ik een duo van Lyne Uytterhoeven: Tussen slijk en satijn en Tussen opstand en strop. Drie keer Vlaams, dat valt dus mee. Vijf keer Nederlandstalig van origine ook deze maand. Ik hou meer van historisch dan van thrillers en kies daarom het eerste boek van Uytterhoeven als boek van de maand.

Joke: Dit jaar wordt een dieptepunt wat lezen betreft. Het lukt me heel slecht de laatste tijd en de concentratie zakte onder nul. Ik besteedde daarnaast ook veel tijd aan solliciteren en dat was gelukkig succesvoller. In september start ik een nieuwe job als leerondersteuner. Hopelijk zorgt dat voor meer leestijd. Amper één boek las ik deze maand, gelukkig wel een klepper en ook nog eens een overtuigend vijfsterrenboek. Had ik meer boeken gelezen dan nog was dit ongetwijfeld mijn boek van de maand geworden. Alle eer voor De naam van de wind van Patrick Rothfuss.
Marvin: In mei las ik twaalf boeken, evenveel als in april. Eind mei heb ik gewoonlijk nog een handvol boeken te gaan voor ik de 100 stuks aantik, dit jaar eindigde ik mei met 66 gelezen boeken. Ik maak dit jaar wat meer tijd voor andere dingen, en dat is te merken.
Maar hé, ik las deze maand wel een boek dat ik 5 sterren gaf! De zaak Alaska Sanders van Joël Dicker was dat. Dicker heeft een bijzonder aantrekkelijke manier van schrijven en ik heb nu drie boeken van hem gelezen. De andere vier boeken die voorlopig van hem verschenen zijn, wil ik zeker allemaal nog lezen en daar wil ik niet al te lang mee wachten.
In mei geen boeken die 4½ ster kregen, maar wel enkele met 4 sterren: De laatste Orphan van Gregg Hurwitz, Bloedmist van Thomas Enger, en Doods geheim van Robert Bryndza. Het zijn alle drie delen van een serie, en langzaam maar zeker lees ik alle drie die series bij. Het gaat niet snel want ik volg ondertussen al zoveel series dat het niet meer bij te houden is, maar ik kom er wel. En ik geniet nog altijd van deze series, wat toch het voornaamste is.

Marvin: Het zag er even naar uit dat ik in juni geen tien gelezen boeken zou halen. Dat is me de laatste tien jaar maar een keer overkomen, en dat was in oktober 2024 met negen stuks. Na een dag of 20 had ik deze maand amper zeven boeken gelezen, en daarna begon ik aan een megaklepper die ik niet verwachtte uit te gaan lezen deze maand. Door de hittegolf die er toen aankwam, was de concentratie bovendien ver zoek. Maar uiteindelijk ben ik toch ongemerkt nog tot aan elf gekomen. Oef! De megaklepper is nog niet uit. Ik zit zelfs nog maar in de helft. Maar goed, je hoort er wel meer over in het volgende kwartaaloverzicht.
Over wat ik in juni las kan ik eigenlijk kort zijn. Geen boeken met vijf sterren. Eén boek was matig, de rest was oké tot goed. Drie stuks kregen 4½ ster: Sterveling van Gregg Hurwitz was bovengemiddeld goed, Doodsteek van Thomas Enger was dat ook, maar nog ietsje beter was Het huis met de geesten van Isabel Allende. Een tikkeltje magisch realisme, een tikkeltje humor, de nodige dosis Chileense geschiedenis. Het boek wordt gezien als het derde deel van een trilogie maar het verscheen wel eerst. Ik las alle drie de delen ondertussen met Het huis met de geesten als laatste, en hoewel de drie delen qua stijl en opbouw opvallende gelijkenissen vertonen, vond ik Het huis met de geesten toch eerder losstaand, ook al komen in alle drie de boeken telgen van de familie del Valle voor. Het was in ieder geval het beste boek dat ik in juni las.
Joke: Ik durf het haast niet te zeggen maar ook in juni las ik maar één boek. Non-fictie nog wel. Gelukkig wel een goed boek waar ik heel wat van opgestoken heb. Al had ik het beter aan het begin en niet aan het einde van mijn carrière als klasjuf gelezen. Maar ach, ik weet nu alles over Expliciet directe instructie (een boek van John Hollingsworth en Sylvia Ybarra); dat zal me ook als ondersteuner nog wel van pas komen. En nu maar hopen dat de vakantie heel wat leestijd met zich meebrengt.

Een non-fictieboek als boek van de maand hebben we nog niet eerder gehad, denken we. Ook al was het dit keer een gevolg van overmacht, toch kunnen we ons inbeelden dat jullie al eens een non-fictieboek lazen dat alle andere boeken overklaste. Welk boek dat dan wel mag zijn, dat is onze vraag aan jullie.