Marieke Scheers Vraag 4: Drenthe en yoga
Inge Spaan koos ervoor om haar verhaal in een dorpje Drenthe te laten afspelen. Wat vind je van deze keuze en had je het gevoel echt in Drenthe te zijn?
Daarnaast koos Spaan ervoor om als basis een yogacentrum in een oude school te gebruiken. Wat vond je van deze keuze?
Het extraatje bij dit boek was de mogelijkheid om de meditaties die worden beschreven in het boek te beluisteren. Wat vond je van deze toevoeging? En heb je geluisterd?
-Ik ervaar wel een oer-Hollandse sfeer in het boek en wel herkenbare types uit een dorp door de namen en de ouderen die re nog wonen en een verschil met Randstad. Het is een fictief dorp en zou ook niet echt iets bij kunnen voorstellen omdat ik Drenthe te weinig ken.Ik heb niet hel erg het gevoel gekregen van schapen, heide en water in het boek. Vooral dat het in een school is en dat Remco in een schuur ergens achteraf zat. De bussen reden wel weinig dus dat versterkt wel het gevoel van platteland.Drenthe staat bekend om haar prachtige natuur, de fijne fietsroutes en de imposante hunebedden. Die natuur kwam ik wel tegen mbt de natuurbegraafplaats. Daar zijn er wel een aantal.
Zal het nog eens teruglezen en misschien vallen mij dan nog zaken op.
Drenthe is wel een tegenhanger van het drukke en stadse Haarlem. De auteur heeft echt ingelezen in de omgeving en de personages.
Haarlem ook wel typische stad voor yoga waar het idee is ontstaan door Adrian en Drenthe kan vanwege natuur wel bijdrage aan dat stilte gevoel. De auteur woont zelf in de Achterhoek in een rustige omgeving, dus misschien wel inspiratie ook van daar gehaald voor haar boek.
-De keuze voor een oude school snap ik wel vanwege de leegloop in dorpen. Maar een yogaretreate vind ik vooral weer meer passen op een landgoed bv. En yoga zou juist ook goed passen ergens in de natuur en op een camping. Yoga is voor iedereen die rust zoekt in beweging, waarde hecht aan aandacht en eenvoud, en yoga wil ervaren zonder prestatiedruk. Dus meer stilte zou ik ergens anders zoeken , maar misschien is het dorp erg stil en die school ook .
Was wel aan een dorpsplein en bussen rijden langs. Wel weer handig voor deelnemers van ver.
-Wat ik net nog las is is ‘De echtgenoot’ vrijwel volledig is geschreven met een mini playlist van drie nummers van Tom Odell. Zal die er eens bij halen of dit iet zegt.
De toevoeging van de meditaties zou voor mij niet iets extra's doen. Ik heb al vaker deze oefeningen gedaan en zelf gegeven. Ik heb kort beluisterd en de stem is oke voor mij.
MAar wel verrassend voor een thriller en ook wel mooie gratis toevoeging. Alleen ik word wat in de war door de foto en dat dit niet Adrian is maar Sochicken en vind het daarmee wat commercieel. Zelf vond ik de gratis vgz mindfulness app en Ger Scurink een interessante die ik vroeger wel eens beluisterde.. Ik miste het belletje eigenlijk bij de oefening.