Juni is de perfecte maand voor tussenstanden. Voor achteruitblikken en vooruit kijken. Het liefst via allerlei overzichten. Bij deze temperaturen ga ik geen overzicht maken waaruit blijkt dat met mijn huidige leestempo het bereiken van mijn Reading Challenge van tachtig boeken er zeker in zit. Een overzicht van mijn LUEK, die behoorlijk achterloopt, zit er niet in met de tien boeken die ik nu pas heb gelezen. Het tegenvallende resultaat komt waarschijnlijk door de LVEE want daar heb ik ondertussen twaalf boeken van gelezen in plaats van de gereserveerde tien. En dan heb ik het nog niet gehad over de categorieën van de OHCR waarvan ik er zesentwintig van heb afgevinkt.
Alle andere challenges waar ik aan meedoe hebben het getal een met elkaar gemeen. Over vooruitkijken gesproken: hier is werk aan de winkel!
Juni begon spannend met het lezen van de twee thrillers die ik via de Hebban Thrillerweken winactie heb gewonnen. Beide thrillers stonden op het overzicht van het thriller Café van de maand juni. Het derde boek dat ik van dat overzicht graag wilde lezen, is Cuberdon van Valerie Trouet. Tijdens een weekend in Oost-Vlaanderen, kon ik het natuurlijk niet nalaten om een boekhandel te bezoeken en raad eens wat mijn vakantiesouvenir is? Juist, Cuberdon!
Het gebeurt zelden dat ik boeken waarin ik interesse heb in dezelfde maand aanschaf. Nog zeldzamer is dat ik ze in dezelfde maand lees. Dat gaat mij nu ook niet lukken maar de volgende maand moet het mij toch lukken om Cuberdon te lezen. Een kleine challenge voor de maand juli.
Het zijn niet alleen thrillers die ik deze maand heb gelezen. Leuke feelgoods, een prachtige roman en een interessant en mooie verhalenbundel zijn ook terug te vinden in onderstaand overzicht:
EUROPA
Heb je zin in een spannende thriller met een nagelbijtend eindplot, lees dan:
45 Het laatste slachtoffer van Alexander Colin
Zie mijn recensie: https://www.hebban.nl/recensie/karin-marcellina-over-het-laatste-slachtoffer
• Thriller
• Land: België - Leuven
• Sterren: 5
• OHRC: -
• Serie: Max West deel 1
• Hebban Thrillerweken winactie 2026
46 De Nehalenniamoorden van Jeroen Windmeijer
Mijn eerste poging om een thriller te luisteren is mij goed bevallen. Dit korte verhaal is misschien niet altijd even spannend maar het geeft een goed beeld van een interessant stukje Zeeuwse geschiedenis waarin de godin Nehalennia een rol speelt. Goed eindplot.
• Thriller
• Land: Nederland - Colijnsplaat
• Sterren: 3
• Luisterboek
• Week van het Zeeuwse boek
47 Wolfsjong van Hans Rosenfeldt
Het opvallende van deze thriller die draait om thema’s zoals kinderhandel, vrouwenhandel en georganiseerde misdaad is het verschil in tempo per verhaallijn. Zo zijn de hoofdstukken waarin het om het perspectief van politieagente Hannahs draait trager, meer onderzoekend dan de hoofdstukken die verteld worden vanuit het perspectief van huurmoordenaar Katja waarin meer actie voorkomt en het tempo hoger is.
Zie mijn recensie: https://www.hebban.nl/recensie/karin-marcellina-over-wolfsjong
• Thriller
• Land: Zweden/Rusland - Haparanda, Petersburg
• Sterren: 4
• OHRC 27: Lees een boek over (moderne) slavernij
• Serie: Hannah Wester deel 2
• Hebban Thrillerweken winactie 2026
48 Brieven van Skye van Jessica Brockmole
Wat begint met een onschuldige briefwisseling tussen de bekende Schotse dichteres Elspeth Dunn, afkomstig van het eiland Skye, en een Amerikaanse fan ontwikkelt zich tot een wederzijdse fascinatie die de oorlogsjaren van de Eerste Wereldoorlog zal beheersen.
Zie ook: https://forum.hebban.nl/d/2297-lueklvee-souvenirs-2026
• Feelgood
• Land: Schotland/Engeland/Frankrijk/Verenigde – Skye, Edinburgh/Londen/Urbana (Illinois)
• OHRC 6: Lees een boek waarin brieven worden geschreven
• LUEK 2026: boek 9
EUROPA/AZIË
49 Een prachtvolk, die honden van diverse Russische auteurs vertaald door Roos Al, Herma Dijkema, Christine Gardner en Marjolijn Muntinga
Een literair project van de vier hierboven genoemde vertalers opgestart tijdens de coronaperiode:
“We besloten een literair project op te zetten, iets wat ons van de straat zou houden, iets waar ons hart lag en iets wat ons een aanleiding gaf regelmatig digitaal de koppen bij elkaar te steken.”
Mooie verhalen van onder andere Toergenjev en Vasili Grossman. De overige auteurs waren mij onbekend. Voor het begin van het verhaal worden de auteurs voorgesteld door de vertalers zodat je ook wat achtergrondinformatie hebt.
Zo kan het voorkomen dat je misschien een verhaal wilt overslaan omdat er dierenmishandeling in voorkomt maar dat wordt ook in de introductiestukjes vermeld zodat je niet voor een nare verrassing komt te staan als je dit niet wilt lezen.
De auteurs zijn voornamelijk afkomstig uit de 19e en 20e eeuw en een enkele 21e eeuwse auteur:
“Van de levende schrijvers van wie wij verhalen hebben opgenomen, is er niet een die op dit moment in vrijheid in Rusland kan schrijven. Laten wij zorgen dat zij wel gelezen kunnen worden. Omdat, zoals Boenin het schrijft in De dromen van Tsjang, ‘ieders verhaal het vertellen waard is’.
Via deze verhalenbundel weer prachtige korte verhalen uit Rusland ontdekt.
• Korte verhalen
• Land: Rusland
• Sterren: 4,5
• OHRC 23: Lees een verhalenbundel
NOORD-AMERIKA
50 Meisje zonder huid van Mads Peder Nordbo
In deze maatschappij kritische thriller met thema’s zoals racisme en kindermisbruik gaat het niet alleen om de spanning van het onderzoek maar raak je ook emotioneel betrokken bij de uitwerking van deze thema’s. Het afwisselen van het heden en verleden zorgt voor mysterie en een hoge spanningsboog. Er zijn veel verrassende plotwendingen en een goed uitgedacht eindplot.
• Thriller
• Land: Groenland - Nuuk
• LVEE: boek 11
• Serie: Matthew Cave deel 1
NOORD-AMERIKA/EUROPA
51 Ik haat je of toch niet van Carol Mason
Een vlotte en luchtige feelgood waarvan de personages en de humor mij pas in een later gedeelte, het gedeelte dat zich afspeelt in Griekenland, wisten te overtuigen. Het eindplot is mooi uitgewerkt.
• Feelgood
• Land: Verenigde Staten/Griekenland/Engeland – Malibu/Santorini/Londen
• Sterren: 3,5
• LVEE 2026: boek 12
■ Samenleesproject Shortlist Booker Prize 2025■
NOORD-AMERIKA/EUROPA/AZIË
52 Flashlight van Susan Choi
Als lezer van dit boek maakt je heel wat kilometers en bezoek je verschillende werelddelen.
Het is een verhaal over de verdwijning van de Koreaanse vader van Louisa in Japan. Hij gaat hij samen met Louisa ’s avonds een wandeling maken over de golfbreker bij het strand en verdwijnt. Louisa wordt bewusteloos teruggevonden op het strand. Nadat ze is hersteld vertrekt ze, zonder ooit antwoord te krijgen op de vraag wat er met haar vader is gebeurd, samen met haar Amerikaanse moeder terug naar de Verenigde Staten.
De bespreking van dit boek start op 1 juli. Wil je deze bespreking volgen, kijk dan op: https://forum.hebban.nl/d/2580-shortlist-booker-prize-2025-boek-4-flashlight-van-susan-choi/30
Update 02-08-2026: Flashlight is een gelaagd en complex verhaal dat op een poëtische manier vanuit verschillende perspectieven wordt verteld. De personages zijn niet per definitie sympathiek en het is moeilijk om een band met ze te krijgen. Naarmate het verhaal vordert en er meer duidelijkheid is over beweegredenen kan er meer begrip voor het handelen van de personages ontstaan.
Een belangrijk thema van het boek is verkenning van identiteit. Susan Choi laat in Flashlight zien welke factoren van invloed zijn geweest voor de vorming van de identiteit van de verschillende personages en hoe die verweven zijn met geopolitieke gebeurtenissen waar de personages geen invloed op kunnen uitoefenen. Een ander belangrijk thema is herinneringen. Wat herinneren we ons en is wat we ons herinneren wel correct?
Belangrijk voor mij was ook de manier waarop ze steeds van perspectief wisselde om zo aanvullende informatie te verstrekken. Er zitten soms grote sprongen in het verhaal afgewisseld met hele gedetailleerde stukken. Of zoals de Booker jury schrijft : “We admired the shifts and layers of Flashlight’s narrative, which ultimately reveal a story that is intricate, surprising, and profound.”
• Roman
• Land: Japan/Verenigde Staten/Engeland/Frankrijk/Spanje/Noord-Korea/China/Zuid-Korea
• Samenleesproject Shortlist Booker Prize 2025: boek 4
• LUEK 2026: boek 10
• Engels
PLANNING
Momenteel lees ik The Correspondent van Virginia Evans. Ik hoop binnenkort te beginnen in Theodoros van van Mircea Cartarescu, voor de ELP.
Cuberdon is mijn boekensouvenir. Welke boekensouvenirs hebben jullie meegenomen van jullie vakantieadres?
Veel leesplezier in juli!
Karin Marcellina