Tegenwoordig reizen we het hele jaar rond, de zomerperiode is traditioneel een periode voor vakantie en reizen. Ik reis zelf vooral graag in verhalen, ik heb maar beperkte reiservaring. Wat niet wegneemt dat ik er graag over lees en bedenk, wat wil ik zelf een keer wel of niet ondernemen? Ik hou zelf niet zo van hitte en zon tijdens wandelingen, in boeken heb ik daar geen last van 😉
Boeken met reisverhalen kom je bij vaak bij non-fictie uit, maar ook een romans/literatuur en feel-good. Ook in een thriller kom je reizen tegen al is het dan meer een bij- dan een hoofdzaak. Zoals de Camino en de Nomade van Anya Niewarra.
Boeken over wandel/trektochten zijn best populair. Degene die ik gelezen heb betreft vaak mensen die door een wijziging in hun leven besluiten om te gaan wandelen. Bekend (en inmiddels ietwat omstreden): Het zoutpad, de Wilde stilte en Landlijnen van Raynor Winn. Natuurlijk ook de erg bekende: al het blauw van de hemel van Melissa da Costa, trektocht in camper met Emile met jong-alzheimer.
Andere soortgelijke wandel reisverhalen:
- Finisterre van Marika van der Klis, wandeling na beëindiging relatie de zwaarste en eenzaamste camino naar "het einde van de wereld"
- Wild van Cheryl Strayed, trektocht trail PCT in Verenigde Staten. Na vastlopen in rouw overlijden van haar moeder.
- Vonkie van Frouke Arns. Wandeltocht in Schotland de West Highland Way op kruispunt van leven van Fenna
- Mijn herberg aan de Camino van Anna Visser. Na overlijden van haar partner gaat Anna een Camino naar Santiago lopen.
- Wat er was Floor Gerritsma Maud gaat Pieterpad lopen na overlijden van best Michiel aan hartfalen
- In mijn voetsporen van Sarah Meuleman. Opnieuw wandeling van Coast to Coast pad nadat Sarah deze 20 jaar geleden ook gelopen heeft.
Fictie/ feelgood waarbij reizen, trektochten/ wandelen een groot aandeel heeft:
- Vier wandelaars en een siciliaan, 4 schrijfsters , vier vrouwen op wandelvakantie in Italië.
- Meneer Putmans ziet het licht Hendrik Groen over man die na overlijden van zijn moeder een busreis maakt naar het Noorderlicht. Naar mijn mening eerder droevig dan vrolijk verhaal
- Camino Graeme Simsion en Anne Buist op wandeltocht van Cluny Frankrijk naar Santiago de Compostella.
- Roadtrip het vervolg van Camino van Graeme Simsion en Anne Buist
- De roadtrip van Beth O'leary Roaddtrip naar het zuiden van Engeland met onverwacht? extra passagiers
- De Bucketlist van Annette van Luyk over reis Diana met 10 bestemmingen en 10 opdrachten na de dood van vriend Jaap, erg van genoten!
- Je bent hier van David Nicholls wandeling van 2 samengebrachte mensen van de westkust naar de oostkust van engeland
- Doorstarters aan de Franse kust van Marjolein Vrijenhoek. Na plotseling overlijden van haar man gaat Hanneke de trektocht met campertje maken die ze met haar man gepland had.
- Liefde op een tandem van Becca Kinzer. Roadtrip op een tandem met humor. feelgood.
Er zijn echt heel veel boeken met reisverhalen, kleiner en groter, symbolisch of spannend. Een non-fictie die ik oktober 2024 in mijn hart gesloten heb is Mijn reis met Gobi van Dion Leonard. Ik heb een zwak voor dieren en voor de combinatie van reizen met zoals in dit gehad het hondje Gobi helemaal. Vandaar dat ik dit boek gekoppeld heb aan het topic.
Dan zijn er reisverhalen in de tijd zoals de verhalen van de Reiziger van Diana Gibaldon: de Reiziger. Irina Shapiro heeft een soortgelijke serie geschreven: In handen van de tijd. In de categorie fantasy heb ik dit jaar Greenteeth gelezen, over een meer monster dat met 2 anderen op reis gaat op zoek naar methode om een gevaarlijke bedreiging van Engeland te kunnen verslaan. (Engels). Ik las in het Engels in kader van Booker shortlist 2025: De rest of our Lives over een man die na wegbrengen van zijn dochter naar universiteit op autoreis gaat. Cosy Fantasy: Bandieten en Broodmessen van Travis Baldree. Boekverkoopster Fern gaat op reis met een legendarische krijger.
Ander mooi reisverhaal met een dier in de hoofdrol: Reisverslag van een kat. Een erg mooie non fictie: Een vrouw in de poolnacht van Christinne Ritter reist met haar man naar de noordpool in de zomer van 1934.
Er zijn natuurlijk ook jeugdboeken met reisverhalen, waaronder een paar erg bekende: Brief voor de koning van Tonke Dragt en Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman.
Aan jullie de vraag om mij aan te vullen met meer mooie reisverhalen! 😁