Maak je geen zorgen. De leeskladjes blijven maandelijks verschijnen, alleen dit keer niet. Er is een goede reden voor de vertraging. Ik werd op 26 mei geopereerd en daarna had ik tijd nodig om te herstellen en gewoon geen puf om te schrijven. Ik zal jullie de details besparen, maar het is goed gegaan en ik ben weer bijna volledig de oude; Katja 2.0 of inmiddels 3.5. Control, alt, delete galblaas en weer door.
Het lezen ging de afgelopen tijd ook met ups en downs. Van slecht naar goed, naar heel slecht, en weer heel goed, en van niet te doen naar redelijk. Nu ben ik sinds kort weer volledig aan het werk en het werk combineren met lezen valt tegen. Iets van energie verdelen over de dag en dan 's avonds net iets te kort komen. Het komt vast wel weer. Voor mijn gevoel las ik alleen maar feelgood. Terugkijkend blijkt er meer variatie in te zitten. Ook literatuur, fantasy en non-fictie zaten in de mix.

Het tweede deel over van deze urban fantasy reeks over privédetective Nevada Baylor die de unieke gave heeft een menselijke leugendetector te zijn. Ze werkt weer samen met de knappe Mad Rogan, die ongeleid projectiel lijkt. Dit keer is er een moordenaar actief die mensen kan bevriezen. Er lijkt een grotere organisatie achter te zitten en ons illustere tweetal stort zich in het gevaar. Deze serie is mijn nieuwe guilty pleasure. Het zit boordevol spanning en geweld, het is af en toe cartoonesk en over the top, en toch hou ik ervan. De karakters zijn goed uitgewerkt, het heeft lekker veel vaart en ik verheug me op deel 3.
4 sterren
Ik ging op zoek naar een dun boek om de tijd te overbruggen tot de ontvangst van de toegewezen boeken voor de debuutprijs. De naamloze hoofdpersoon is letterlijk ziek van liefdesverdriet nadat haar partner de relatie verbreekt. Maandenlang staat ze compleet stil totdat ze op internet een bedrijf vindt dat haar kan veranderen in een hond en haar als hond kan koppelen aan haar ex. Ze ziet dit als de enige uitweg om niet te sterven van verdriet. Een bizar uitgangspunt voor een eerlijk en rauw verhaal dat deels geïnspireerd is op de verbroken relatie van de auteur zelf. Het is een mooi en poëtisch werk dat me helemaal meesleepte en me aan het einde ontzettend ontroerde. Ik heb die avond mijn katten een extra knuffel gegeven. Je weet maar nooit…
4 sterren
De eerste stond al een tijdje op mijn WIL en ik was heel blij dat ik het toegewezen kreeg voor de debuutprijs. Helaas voldeed het niet helemaal aan mijn verwachtingen. Laura is 35 jaar en tevreden met haar huisje, boompje, beestje leven. Waarom denkt ze dan nog steeds aan haar eerste vriendje Christian? Het verhaal heeft twee tijdlijnen, waarvan de tijdlijn in het verleden tot in de kleinste details is uitgewerkt. Naar mijn smaak te gedetailleerd en met te veel herhaling. Dat maakte het traag. Het heden wordt vergeten en speelt geen rol in het geheel. Het hoofdpersonage is gelaagd en herkenbaar. Desondanks dat voelde ik een afstand. Dat komt ook door de introspectieve en beschouwende manier van vertellen. De overige personages blijven bijfiguren, die niet tot leven komen. Als je het oppervlakkig bekijkt heeft het boek herkenbare thema's; liefde en verlies en een zoektocht naar jezelf. Tussen neus en lippen door komen best wel confronterende thema's in het boek voor; anorexia, lichaamsdismorfie, angstoornis. Toch voelde het oppervlakkig en komt het niet binnen.
3 sterren
Het tweede boek voor de debuutprijs speelt zich af in de wereld van de partijhandel. Na zijn afstuderen kan Jong geen geschikte baan vinden. Zijn oom biedt hem een baan aan als kassamedewerker in zijn bedrijf. Zijn oom koopt grote partijen producten op en verkoopt deze in een loods op een industrieterrein. De auteur heeft een toegankelijke en sobere schrijfstijl, die gemakkelijk leest. Het is een mooi portret van enkele mensen aan de onderkant van de samenleving. De hoofdpersoon, die niet helemaal in deze wereld past, vindt steeds beter zijn draai in de wereld van de partijhandel en in het contact met de mensen op het industrieterrein. Het is een klein verhaal zonder grootse gebeurtenissen. Desondanks wordt het nergens saai en het blijft boeiend. De setting is vrij uniek; een loods op een afgelegen industrieterrein aan de rand van een stad. En dat past heel goed bij de personages die allen een soort van buitenstaanders zijn. Het verhaal is vrij kort, maar het bevat thema's als sociale ongelijkheid, afkomst, PTSS, eenzaamheid en ook saamhorigheid. Het is een integer en menselijk verhaal en ik was enthousiast tijdens het lezen. Een maand later was ik echter het meeste vergeten wat ik gelezen had. Dat was de reden waarom ik het uiteindelijk niet nomineerde voor de debuutprijs.
4 sterren
Het laatste boek voor de debuutprijs gaat over de eindexamenkandidaat Judith. Ze is opgevoed door haar alleenstaande moeder. Ze groeit op een streng religieuze gemeenschap, gaat naar een christelijke school en is actief in de kerk. Haar kleine wereld wordt verruimd als ze Dorian ontmoet en op haar verliefd wordt. Tegelijkertijd ziet en ervaart ze dingen, die zij uitlegt als religieuze openbaringen. Judith raakt steeds meer verward en de grens tussen geloof en godsdienstwaan is flinterdun. Dit debuut was beklemmend en fascinerend. Het boek geeft een inkijkje in de leefwereld van een orthodox-christelijke gemeenschap en de dubbele standaard die gehanteerd wordt. In de meeste boeken met een Christelijk thema gaat over een moeizame vader-zoon relatie. Hier is het een moeder-dochter relatie die op het eerste gezicht liefdevol lijkt, en tegelijkertijd iets verstikkend heeft en bijna toxisch aanvoelt. Het verhaal is op een toegankelijke manier geschreven, ondanks de emotioneel geladen thema's. Ik nomineerde Kleine heilige dingen voor de shortlist, maar het heeft het niet gehaald.
4 sterren
Zo'n twintig jaar geleden maakte ik een rondreis door Canada. Tegen het einde van de reis kwam ik aan in Tofino op Vancouver Island. Ik was er slechts drie dagen en wilde er eigenlijk nooit meer weggaan. Wat was het er prachtig. Walvissen, beren, zeeotters, eeuwenoude bomen, een regenwoud, hot springs. Ik was helemaal verliefd op deze plek en stiekem ook een beetje op Matt, de gids die werkte bij Jamie's whaling station. Onze perfecte storm van Carley Fortune speelt zich grotendeels af in Tofino en dat moest ik uiteraard lezen. Het gaat over Frankie die een dag voor haar bruiloft onverwachts wordt gedumpt door haar verloofde. Haar beste vriend George, waarvan ze een beetje vervreemd is, gaat in plaats van haar ex mee op huwelijksreis naar Tofino. Hoe het verhaal verder verloopt, kun je wel raden. Het komt goed aan het eind. Heden wordt afgewisseld met flashbacks uit het gezamenlijke verleden van Frankie en George. Het boek vraagt speciale aandacht voor de ernstig bedreigde populatie noordkapers en dat aspect raakte me. Het was leuk om via het boek nog een keer virtueel naar Canada te reizen en terug te denken aan dat betoverend mooie stukje aarde. Mijn eigen herinneringen vond ik mooier dan dit verhaal, maar het was prima.
3 sterren
Emily Henry is momenteel mijn favoriete feelgoodauteur. Ja, ik ben het eens met de critici dat het plot vaak een misverstand of een geheim bevat, dat gemakkelijk uit de wereld kan worden geholpen. Daartegenover staat dat ze geloofwaardige, volwassen karakters creëert in een toegankelijke schrijfstijl. Haar boeken zijn niet oppervlakkig, ze legt niet alles uit, ze gebruikt metaforen en haar dialogen zijn ijzersterk. En waar ik vooral van hou is de combinatie tussen luchtigheid en weemoed. Ze weet me altijd mee te slepen en vaak ook te raken. Zo ook met dit boek. Daphne's verloofde verbreekt de relatie omdat hij verliefd is op zijn beste vriendin. Daphne moet halsoverkop de gezamenlijke woning verlaten en trekt in bij Miles, de ex van de nieuwe vriendin; een onbedoelde partnerruil. Aangezien ze beiden nog verliefd zijn op hun ex, besluiten ze misleidende foto's op hun socials te plaatsen om hun ex-en jaloers te maken. Zo was het niet bedoeld is een echte romcom met veel pittige en grappige dialogen. De karakters maken een mooie ontwikkeling door en groeien langzaam naar elkaar toe tijdens gezamenlijke uitstapjes. Ze hebben echter een aantal pijnpunten uit het verleden te overwinnen. Het was weer een echte Emily Henry. Ik heb veel gelachen en zat af en toe met waterige oogjes.
4 sterren
De boeken van Ali Hazelwood koop ik automatisch, hoewel ik lang niet alles goed vind wat ze aflevert. Deze novelle gaat over two game-ontwikkelaars die een hekel aan elkaar hebben en bij concurrerende bedrijven werken. Beide bedrijven moeten hun krachten bundelen om samen een nieuwe game te ontwikkelen. Viola en Jesse ontwikkelen in de tussentijd iets heel anders. Ach ja, het is typische Ali Hazelwood. Een onweerstaanbare, slimme en nerdy vrouw, die niet door iedereen serieus wordt genomen wordt verliefd op een lange knappe en slimme man, die het voor haar opneemt. Best aardig om te lezen als je tussen twee boeken inzit of het aantal van je reading challenge wat wilt opkrikken.
3 sterren
Van Devney Perry heb ik inmiddels al meerdere cowboy-romance gelezen en een romantasy. Dit boek valt in de categorie historische streekroman met thrillerelementen. Het speelt zich af in de jaren 80 in een klein stadje in Montana met een sheriff en een goudzoekerslegende. Na de dood van haar vader verhuist het hoofdpersonage naar zijn blokhut in Montana. Zijn dood is afgedaan als een ongeluk, maar lijkt in haar ogen verdacht. Als ze zelf bedreigd wordt, dan ontfermd de sheriff zich over haar. Het jaren 80 element zette me verschillende keren op het verkeerde spoor. Dan dacht ik waarom belt ze niet even om hulp, maar dat kon natuurlijk niet want de mobieltjes ontbraken natuurlijk. Dus als je dan in een afgelegen blokhut in het bos woont en tijdens sneeuwbui de vaste telefoon uitvalt, dan is dat behoorlijk eng. Zeker als er een gluurder voor je raam staat. Het was af en toe behoorlijk spannend en het verhaal was best aardig. Alleen zaten er ook verhaallijnen in het boek die niet uitgewerkt waren en die niet veel toevoegden aan het verhaal. Die losse eindjes zorgden ervoor dat ik met een onbevredigd gevoel achterbleef.
3 sterren
Emma Watson is vooral bekend van haar rol als Hermione in de Harry Potter films. Actrice en theatermaker Caro Derkx schreef haar grote idool een jaar lang e-mails, die ze echter nooit verstuurde. Wanneer ze niet weet hoe het verder moet met haar carrière en haar persoonlijke leven, reist ze af naar Oxford, waar Emma Watson studeert, in de hoop haar te ontmoeten. Het is een interessant boek dat op momenten bijna filosofisch aandoet. De auteur maakt van haar zoektocht naar Emma Watson een innerlijke zoektocht en de hele queste is in een feite een uitweg uit een persoonlijke crisis. Tegelijkertijd is Emma Watson een spiegel voor de wereld en de positie van de vrouw in die wereld. De thematiek is vrouw zijn, feminisme, vriendschap en persoonlijke ontwikkeling. Het is not my usual cup of tea, desalniettemin viel het in de smaak.
4 sterren
33 Kulti - Mariana Zapata
Sal is profvoetbalster bij een Amerikaans team. Wanneer haar grote idool Reiner Kulti haar team komt coachen, lijkt dat een geschenk uit de hemel. Hij is echter onuitstaanbaar. Ik moest heel erg wennen in het begin. Het hoofdpersonage gooit alles wat in haar opkomt eruit'. Het was een stortvloed van gedachten en achtergrondinformatie (en herhaling) waar ik helemaal kriegel van werd. Ik wilde er al snel mee stoppen tot er plotseling rust in kwam. De personages zijn goed uitgewerkt en ontwikkelen zich op een geloofwaardige manier. De dialogen zijn erg grappig. Het dramagehalte is wat overdreven Amerikaans. Daar moet je van houden. Ondanks het twijfelachtige begin wegen de pluspunten net iets zwaarder dan de minpunten.
3,5 - 4 sterren
Voor de checklist moest ik nog een boek lezen met een palindroom in de titel of de naam van de auteur. Ik was al maanden bezig in een boek van Ava Reid en dat schiet niet op. Ik ging op zoek naar iets nieuws en kwam Ana Huang tegen, een bekende naam in het feelgoodgenre. Ik had nog nooit iets van haar gelezen en ik wist alleen dat haar boeken vrij spicy zijn. Het gaat over een voetballer die is overgestapt naar een nieuwe club. Hij kan niet goed kan samenwerken met de andere sterspeler van het team. De club dwingt hen om tijdens de zomer als voorbereiding op het nieuwe seizoen op balletles te gaan. Wat het voordeel is van ballet en waarom dit als trainingsmethode wordt gebruikt, vertelt Ana Huang er niet bij. Gelukkig is er google, maar ik verwacht toch iets van uitleg in het boek zelf. Nu wordt dit uitgangspunt alleen gebruikt als instrument om twee van elkaar verschillende personen bij elkaar te brengen. De auteur gooit in het begin heel wat lijntjes uit en daar gebeurt tussendoor niet veel mee. Je voelt wel aankomen waar het naartoe gaat en dat het aan einde allemaal bij elkaar gaat komen. Dat gebeurt ook, maar voor mij te laat. Ik was halverwege mijn interesse in het verhaal al kwijt. De hoeveelheid smut viel tot halverwege het boek mee. Tot dat moment was het functioneel. Wanneer de pikante scènes geen doel meer hebben, hoef ik er eigenlijk ook niets meer over te lezen. Al met al viel deze niet mee. Het was mijn eerste en waarschijnlijk laatste boek van Ana Huang.
2 sterren
Met dit zomerlezengeschenk las ik mijn eerste boek van Ilja Gort. Een jonge vrouw koopt onbedoeld een noodlijdend dorpscafé in Frankrijk. Voor haar is het een nieuwe start na een verbroken relatie. Het uitgangspunt is van het verhaal is compleet ongeloofwaardig. Als je dat loslaat en het leest als een gegeven feit, dan is het een uiterst vermakelijk verhaal dat Ilja Gort met veel schwung vertelt. Het brengt je even naar een gezellig dorpsplein in de Provence met alle kleuren en geuren die daarbij horen, inclusief zwarte stinkworst. Ik werd er vrolijk van en ben best nieuwsgierig naar het vervolg Grand café du malheur. Wie weet komt dat ooit een keer aan de beurt.
3 sterren
Essie, Janeys stadse dochter, blut en werkeloos, trekt weer in bij haar moeder in het hoge noorden van Schotland. Essie geeft haar moeder de schuld van de scheiding van haar ouders en sindsdien hebben ze steeds conflicten. Door het samenwonen in het piepkleine huisje loopt de spanning dan ook behoorlijk op. Het huis aan de Schotse kust is van de ene kant fijn en kneuterig, tegelijkertijd irriteerde het me ook af en toe. Misschien komt het door de vele uitweidingen of de typetjes in het boek. De meeste personages zijn meer typetjes dan mensen van vlees en bloed. De romance is dit boek bijzaak. Het draait meer om de relatie tussen moeder en dochter met een hoop geneuzel eromheen. Misschien was het niet mijn boek, misschien was ik ongeduldig vanwege de extreme weersomstandigheden. Ik hoop dat ik meer kan genieten van de volgende Jenny Colgan.
3 sterren

Wat een lange lijst was het dit keer. Nog een reden om volgende kladjes gewoon in augustus te plaatsen. Het jaar is inmiddels al over de helft en ik geloof dat ik nog geen enkele keer vijf sterren heb uitgedeeld. Hopelijk verloopt de tweede helft van het jaar voorspoediger op leesgebied. Wat was tot nu toe jullie favoriete boek van 2026?