Op Hebban werd in juni een nieuwe leesclub aangekondigd. Het eerlijkheidspact, met een hoofdpersoon met ADHD en een verhaal met een vleugje spice. Vijftien lezers kregen de ‘gefeliciteerd, je bent ingeloot’- email en het leesclub café stroomde vol. De boeken kwamen bij de ene lezer snel binnen, de ander moest wat geduld hebben tot het werd bezorgd, of moest zelfs op zoek in de tuin en bij de buren naar het boek. Maar uiteindelijk kon iedereen gaan lezen.
De leesclub
Tijdens het lezen bleef het leesclubcafé actief door een paar vragen over de verwachtingen, de cover en over de auteur. En na twee weken gingen we over op de inhoudelijke vragen. Daarin kwamen de personages voorbij, en de thema’s, de proloog, opbouw en schrijfwijze en het gebruik van spice in het verhaal. En we blikten terug naar de verwachtingen die we vooraf hadden opgeschreven. Tot slot mochten de deelnemers zelf nog vragen stellen. Het werd een gezellige en interessante discussie.
De personages
Dat Hannah ADHD heeft is goed weergegeven. Het feit dat de auteur uit eigen ervaring kan putten maakt het realistisch. Het geeft een goed beeld van hoe chaotisch het leven kan zijn voor iemand met ADHD. Het leverde voor een aantal lezers herkenbare situaties op. Als tegenhanger is er Bram, die moeite heeft met sociaal contact.
Wanneer Bram en Hannah buren worden, kruisen hun paden constant, en uiteindelijk gaan ze elkaar helpen. Dat levert leuke en grappige situaties op, maar het zorgt ook voor conflicten. Het is allemaal goed uitgewerkt.
Katja: Ik vond Hannah en Bram allebei heel goed uitgewerkte personages. Doordat het verhaal afwisselend vanuit hun perspectief wordt verteld, krijg je niet alleen inzicht in hun gedachten, maar begrijp je ook waarom ze reageren zoals ze doen. Daardoor leefde ik echt met hen mee.
Yvonne: Het is fijn dat het verhaal vanuit Hannah en Bram verteld wordt. Hierdoor leerde ik ze goed kennen. Ik herkende mezelf in veel dingen van Hannah, het chaotische, het gauw afgeleid zijn.
Ineke: Ik vond het enorm leuk om te lezen hoe het in Hannah’s hoofd werkt, en welke gevolgen dit heeft voor haar en voor haar omgeving.
De opbouw en de schrijfwijze
Het boek zit goed in elkaar met een proloog, het heden en een epiloog. Het is goed te volgen en de schrijfstijl van Vening wordt positief beoordeeld.
Femsyh: Jade Vening heeft een lekker vlotte schrijfstijl. [..] Ook viel het contrast goed op door de ene keer een introverte overdenker te zijn en de andere keer een drukke sociale chaoot.
Laudelezer: Ik vond de schrijfstijl prettig. Ik werd meegenomen in de wereld van Hannah en Bram.
Ria: Ik vond het een fijne en vlotte schrijfstijl. Heb het boek echt met veel plezier gelezen. Soms zat ik te lachen, andere keren weer met tranen over de wangen.
Thema’s
We kijken naar de thema’s die te vinden zijn in het boek. Als hoofdthema worden ADHD, liefde, de kracht van Neurodiversiteit, zelfacceptatie genoemd. Andere thema’s zijn: opvoeding, eenzaamheid, eerlijkheid, vriendschap, onzekerheid, rouw, familie, zelfvertrouwen, zelfontplooiing, seksualiteit en kwetsbaarheid.
Het is daardoor een boek dat naast humor ook diepgang biedt.
Romantiek en spice
Het Eerlijkheidspact is een feelgoodroman. Dat het een happy end wordt voor Bram en Hannah is geen verrassing, maar de weg ernaartoe biedt genoeg om van te genieten. De antrekkingskracht, liefde en romantiek is aanwezig, maar de personages zijn daar zelf niet van overtuigd. Een bekend gegeven waarin aannames en misverstanden aan ten grondslag liggen.
Spice in boeken is een interessant onderwerp om over te praten met elkaar. We zijn het erover eens dat het in dit boek functioneel is, niet te veel en goed in balans met het verhaal. Grappig is dat niet iedereen de pepertjes kende die aangeven hoeveel spice er in een boek is te vinden. En wat ook opvallend was, is dat we het boek graag doorgeven aan een vriendin, moeder of dochter, maar ons wel afvragen wat zij van die spice zullen vinden.
Bijzonder was het feit dat (spoiler) de eerste vrijpartij van Hannah en Bram geen succes was. Een mooie tegenhanger van andere boeken waarbij het meestal direct fantastisch is.
Marjanne: Ik vond het ook grappig dat de eerste vrijpartij geen succes was. Even leek het zo, maar als ze even later wat eerlijker zijn dan begrijp je als lezer dat het beter kon. Heel leuk dat ze daar in de vorm van een zelf bedachte cursus aan gaan werken samen. Over het algemeen vond ik de spice in het Eerlijkheidspact goed gedoseerd.
Elise: Ik vind spice in boeken prima, maar ik vind het wel fijn dat het echt een duidelijke rol heeft in het verhaal. Ik hoef geen spice om de spice zeg maar. In dit boek is dat perfect gedaan! Het was hier echt een onderdeel van het verhaal. Ik vond het dan ook heel leuk dat het niet gelijk helemaal geweldig en wauw was voor de personages, maar het ze eigenlijk zelfs tegenviel. Dat zie je niet vaak in romance boeken.
Verwachtingen
Tot slot kijken we terug naar de verwachtingen die we vooraf van het boek hadden. De meeste verwachtingen zijn uitgekomen, soms zijn ze zelfs overtroffen.
Deborah: Mijn verwachtingen waren hoog, omdat ik al bekend was met Jade Vening. En ook dit keer heeft ze die verwachtingen helemaal waargemaakt. Ik vond het zo'n vermakelijk boek, met mooie thema's die origineel en goed zijn uitgewerkt.
Angelina: Ik heb net mijn verwachtingen even terug gelezen en deze zijn zeker uitgekomen. Het verhaal las vlot, er zaten twee perspectieven in, je zat in de gedachten van Hannah en Bram, hilarische momenten waren aanwezig en de romance bloeide op en werd weggestopt.
Marjanne: Ik hoopte door het boek meer te begrijpen van mijn ADHD collega. Ja, ik heb zeker iets van het boek geleerd. Het geeft een inkijkje in de gedachten en handelingen van een ADHD-er en ik heb er nog meer bewondering/begrip voor.
Ria: Het boek overtrof mijn verwachtingen. Ik ben geen feelgoodlezer, maar dit boek las ik met veel plezier. Vooral omdat het best humoristisch geschreven is.
Sandra: Mijn verwachtingen zijn wel uitgekomen. Ik vond het boek leuker dan ik dacht. Na het uitlezen was ik het echter ook snel weer kwijt.
Het boek in max tien woorden
Een lastige vraag, maar een die geweldige quotes oplevert is: Beschrijf het boek in maximaal tien woorden. Het resultaat:
Wen: Neighbours with benefits met lessen op verschillende vlakken
Yvonne: neurodiversiteit, zelfacceptatie, fake dating en tegenpolen in een hilarische en beetje spicyromance
Deborah: Een herkenbare Nederlandse romcom vol humor, liefde en eerlijkheid
Angelina: Over liefhebben en het vinden van jezelf en je mensen
Ineke: Een hartverwarmend verhaal over jezelf accepteren, de liefde en de schoonheid van chaos
Marjanne: Twee tegenpolen leren elkaar zichzelf te zijn in veeleisende wereld
Laudelezer: Liefde is…. betrokkenheid, vriendschap, er zijn en elkaar beter maken
Elise: Een heerlijk en eerlijk verhaal met spice, humor en diepgang!
Ria: Een humoristisch en lief liefdesverhaal tussen tegenpolen, die elkaar aanvullen
Katja: Een hartverwarmend verhaal over liefde, groei en eerlijkheid
Loes: wees jezelf, je bent goed genoeg zoals je bent
Femsyh: Een (h)eerlijk echt, lachwekkend én spicy boek met goede leermomenten
Ramona: Een heerlijke feelgood met een vleugje humor
Sandra: Hoe twee met zichzelf en anderen worstelende mensen elkaar uiteindelijk vinden
Marieke: Humor en diepgang in een heerlijke feelgoodroman
Conclusie en sterren
Het boek viel in de smaak bij de leesclubezers. De vlotte schrijfstijl, de grappige situaties en toch ook een diepere laag maakten het een fijne leeservaring.
Met 6 x vijf sterren, 6 x vier sterren en 3 x drie sterren is het gemiddelde voor Het eerlijkheidspact 4,2 sterren. Een geweldige score voor dit boek, dat ons liet meekijken in de hoofden van Hannah en Bram en ons liet zien hoe het is om te leven met de chaos van ADHD.
Met dank aan Angelina, Deborah, Elise, Femsyh, Ineke, Katja, Laura, Loes, Marjanne, Ramona, Ria, Sandra, Yvonne en Wendy voor jullie inzet en enthousiasme, graag tot een volgende keer.
Marieke Scheers
Leesclubcoordinator
18-7-2026