Zomer, dat is ook verlangen…

Welk stapeltje boeken zou je deze zomer graag lezen?
Geen zekerheden dus, maar wensen.

Mijn zomers stapeltje bestaat uit 7 boeken waarop ik me verheug omdat ze al wat langer op de plank staan of omdat anderen er enthousiast over waren en ja, soms trekt een omslag me het diepe in, de kleur, de titel….
Lijkt me leuk om dit stapeltje af te kunnen vinken deze zomer!

Montserrat Roig - Vaarwel Ramona (deel 1 van de Barcelona-trilogie)
Ingrid de Vries - De violist (tip van Ursula)
Charles Simmons - Zoutwater (een zomers liefdesverhaal)
Kees van Beijnum - Een soort familie (tip van een vriendin en omdat ik Hier komt de zon las van deze auteur)
Luk van Haute - Trein naar Kamakura (een literair reisboek naar Japan)
Cees van den Boom - Witte paarden & Blauwzuur (debuut shortlist en getipt door 2 leesgenoten)
Merel Bem - Los (op de groslijst LLP 2027)

Hoe lang duurt een zomer precies?

Waar ik meestal elke zomer grote plannen en een vele te lange leeslijst had, doe ik het dit jaar anders en rustig aan. In de eerste helft van 2026 wilde het om allerlei redenen niet zo vlotten met het lezen bij mij, daarom voor nu ook weinig vaste leesplannen. Buiten de nieuwe boekgenoten om! Want voor alweer de zesde aflevering van deze mooie serie heb ik de twee boeken (Knielen op een bed violen en Margje, beide van Jan Siebelink) al klaarliggen en zelfs een derde met achtergrondinformatie ter voorbereiding gedownload bij de online bibliotheek. Gelukkig heb ik in augustus 2 weken vakantie dus met het lezen van deze boeken moet dat zeker goed gaan komen.

En laat ik dan met die vakantieweken in het vooruitzicht maar eens ‘ouderwets’ verder gaan dromen en nog wat boeken op mijn wensenlijst zetten….
Te beginnen met 2 dunne boekjes die al een tijdje liggen te wachten, het is vakliteratuur dus eigenlijk vind ik dat ik ze wel voor mijn vakantie gelezen moet hebben. Het zijn: Autisme en eetproblemen van Thomas Fondelli en Het zevende zintuig van Steven Degrieck over hoe proprioceptie stress en focus reguleert bij autisme.

Dan ook nog twee boeken, gewoon omdat dit kan bij een wensenlijst… Geschenk van de zee van Julia Kelly, dit boek gaf ik een tijdje terug cadeau aan mijn tante toen ze in het ziekenhuis lag. Ze vond het een erg mooi boek maar heeft het zelf helaas niet meer helemaal uit kunnen lezen. Dat ga ik nu voor haar doen. En een laatste blik op mijn boekenkast maakt dat mijn oog valt op een enorme klepper die al te lang ongelezen in de kast staat: Middelmarch van George Elliot, wat zou het fijn zijn als ik eindelijk eens de tijd en rust kan vinden om dit boek te gaan lezen!

Zo rondom maart begin ik al te bedenken welke boeken ik komende zomer wil gaan lezen. Welke boeken er in mijn vakantiekoffer/tas zullen meereizen. Gedurende de maanden die volgen vallen er boeken af, boeken die ik niet kan of wil laten wachten tot de zomermaanden. Er komen boeken bij, boeken die nog moeten verschijnen of die ik via allerlei kanalen nog tegenkom. Uiteindelijk vormt zich dan een definitieve stapel. Aangezien ik toch het liefst papieren boeken lees gaat het meeste als fysiek boek mee, waarbij de hoeveelheid boeken altijd groter is dan de tijd die ik heb om te lezen.

Maar keuze is de key. Wanneer hét boek er dan toch niet tussen zit, of wanneer ik alle boeken heb kunnen lezen en er is nog een stukje vakantie over dan is er natuurlijk nog de ereader die altijd nog wel ergens tussen past en dus ook mee is gegaan.

Waarom deze boeken? Eigenlijk gewoon omdat het kan, kijken waar ik zin in heb. In de zomer ben ik echt een ‘moodreader’ zoals ze dat in mooi Nederlands zeggen. Het enige boek dat echt gelezen moet worden is Wolf van Lara Taveirne, aangezien ik daar bij terugkomst een leesclub over heb. Het boek heb ik al eens gelezen zo’n anderhalf jaar geleden dus ik weet dat herlezen zeker geen straf zal zijn.

In de hoop op en verlangen naar mooie zomeravonden om lekker lang buiten te lezen, ligt onder mijn boom een stapeltje - of eigenlijk twee - klaar. Wolf, De procedure en Levende wezens zijn samen-clubboeken, die zowel naar de verhalen als de gesprekken daarover doen uitkijken. Want niets leukers dan samen lezen.

Zeker zoveel zin heb ik in een paar alleen-lezers. Drie ervan gaan over schrijvers. Hoe opvallend is dat? In Heerlijk monster stapt Fleur Pierets fictief in het voetspoor van Patricia Highsmith’s Carol en speurt op die rondreis door de Midwest naar wat het betekent om schrijvende lhbtqia+ vrouw te zijn. En moet je daar dan persé over schrijven? Rondreis, USA, Highsmith: mij heb je! Al kan die midwest in deze tijd van het jaar een (on-)aardige oven zijn.
Mocht het zweet me uitbreken of een nieuwe hittegolf ons treffen, dan houd ik het cool en ga met Ananda Serné mee naar Spitsbergen. Of eigenlijk … Haar IJsberenprotocol over een writer in residence ligt in mijn hoofd zo ongeveer bovenop de stapel. Omdat ik in deze een lekker geschreven en boeiende reflectieve blik op de kwestbaarheid van mens en natuur verwacht. Om die connectie met de natuur - en omdat de titel voor mij als baasje meteen in het oog springt - staat ook Een hond aan mijn tafel van Claudie Hunzinger te dringen. Deze roman over schrijfster Sophie in afgelegen Vogezen kreeg in 2022 de Prix Femina en is nu eindelijk vertaald.
In de lommerrijke schaduw zou ik ook graag twee eerdere leesplannen realiseren. Philippe Claudel’s De boom in het land van de Toraja ligt al maanden in het zicht. Deze Franse auteur en zijn fantastische verhalen kan ik niet anders dan bewonderen en wanneer de flaptekst het woord ‘sleutelroman’ bevat wordt het natuurlijk onweerstaanbaar. Helemaal tof zou het zijn als The second coming van Garth Risk Hallberg ook nog lukt. Hier wat minder bekend misschien, heeft deze Amerikaanse schrijver mij met Stad in brand jaren geleden voor zich gewonnen met zijn ritmisch geschreven panoramische verhaal over mid70s New York. Zomers verlangen? De zomeravonden kunnen niet lang genoeg zijn.

Ik kan het niet laten, ik kan het niet laten: zowel in de winter als in de zomer maak ik gebruik van het aanbod van de bibliotheek om mij een verrassingsboekenpakket te bezorgen. Vijf boeken kreeg ik. Eentje heb ik meteen weer ingediend, want dat heb ik zelf, De consequenties van Nina Weijers. Het staat in de kast, het is een LUEK. Ik leg het dus mee op de zomerstapel, bij Ontevreden van Beatriz Serrano, De kolonie van Audrey Magee, Poel van Claire Louise Bennet en Het gore lef van Sarah Arnolds.

Naast deze vijf wil ik natuurlijk ook nog Theodoros uitlezen. En het A.P. Beerta-instituut – een e-boek van de bibliotheek. Maar ik wil ook graag nog iets van de ELP-shortlist lezen en dat wordt wellicht Levende wezens, want ik nam een (proef)abonnement op BookBeat en daar zit het in. Oh ja, en Landschappen van Christine Lai, het tweede boek van Annex, de nieuwe uitgeverij van Hebbanmaatje Anne Oerlemans.

En dan moet ik toch dringend werk maken van wat LUEK’s, zoals de verhalenbundel Tonio Kröger van Thomas Mann, Arlington Park van Rachel Cusk (in het Engels)en Mensen naast het leven van Ulrich Alexander Boschwitz.

Eens zien of dat lukt... en of de verrassingsboeken mij bevallen.

Heb jij ook zo’n verlanglijst? Een stapeltje boeken dat fysiek of in gedachten klaar ligt om tegen het eind van september uit te hebben?