Niets voor mij. Geef mij maar fantasy met complexe werelden en politieke intriges. Of hopen mythologie, filosofie en symboliek. En weet je, die tropes met een twist, met een creatieve maar consistente interne logica, dat lust ook wel op z'n tijd. Een beetje romantiek mag best, want dat is voor de personages vaak wel zo prettig en/of kan de aanzet zijn voor fantastisch drama.
Maar, boeken waarin de relatie tussen de hoofdpersoon en de love interest(s) constant centraal staan? En waarin de wereld vooral aankleding is voor de personages en een verklaring voor waarom ze wel/niet het volgende hoofdstuk samen het bed in duiken? Uh, nee, dank je.
Ik snap dat het genre het goed doet. Romantiek is altijd al populair geweest en het lijkt mij alleen maar logisch dat het met andere genres vermengt en fantasy sluit handig aan op een al eerder populair subgenre (historische romantiek). We hebben de afgelopen jaren een paar grote hits gehad, dus natuurlijk willen andere schrijvers graag een graantje meepikken. De hele trend duurt waarschijnlijk een jaartje of vijftien, en dan maakt het grotendeels plaats voor het volgende grote ding. Als ik zo naar de trends in omliggende landen kijk, denk ik dat de volgende generatie romantische lezeressen zich op graphic novels, manga etc. gaat storten.