Het is zondag en we hebben bij Fabulous Feelgood de boekige vragen op zondag weer opgepakt. Vandaag is het de beurt aan Marieke. Haar lezen is wisselvallig. Er is ook zoveel te doen in een nieuwe woning. Hoe zou het nu gaan?
We zijn inmiddels goed gesetteld. Dat er boven een kamer vol staat met dozen, dat zal nog wel een tijd zo blijven. Mijn lezen gaat op en af. Ik heb niet altijd de concentratie en ben ook veel met andere dingen bezig. Daarbij hebben we nog een verjaardags/housewarming/familieBBQ georganiseerd. Leuk maar ook druk. En de warmte helpt ook niet mee. Ik zak gewoon in slaap als ik zit te lezen. Het wordt nog spannend of ik mijn Reading Challenge ga halen. Voor het eerst in tien jaar loopt ik achter op schema.
Welk boek (of boeken) ben je op dit moment aan het lezen/luisteren?
Dungeon crawler Carl. Ik zag het online voorbijkomen en het leek me leuk en origineel. En dat klopt ook. Het gaat over Carl die na een invasie van aliens, samen met zijn kat Donut in een real-life dungeon-spel terechtkomt. Alles wat hij kent uit computergames is hier ook aanwezig, met een oneindige inventaris, levels, lootboxen, hersteldrankjes, monsters en eindbazen en NPC (non playing characters). Het is zo grappig, ik vind het helemaal geweldig. En het leuke is: er zijn nog veel meer delen van (maar nog niet vertaald).
Ik lees ook in Yesteryear, waar een influencer-tradwife plots wakker wordt in een leven van de kolonisten in Amerika en ze echt als tradwife moet functioneren. Ik weet nog niet helemaal wat ik ervan vindt. Het is ronduit vreemd en de hoofdpersonage heeft niet mijn sympathie.
Theo in Golden. Het gaat over een oudere man die in Golden komt logeren en in een bar portretten ziet hangen. Hij besluit de portretten aan de eigenaars te gaan geven en zo ontstaan bijzondere gesprekken. Ik ben nog niet zo heel ver, maar het begin is veelbelovend.
En ik ben ook nog in andere boeken bezig: Luisterboek De eeuwige ja-knikker, recensieboek Die ene dag, en via KoboPlus een boek over het leven van een verloskundige: Sorry dat ik je wakker bel.
Noem en beschrijf een boek dat je in de afgelopen weken uit hebt gelezen
Ik mocht weer een leesclub coördineren. Het was Het eerlijkheidspact van Jade Vening. En dat was een leuke feelgoodroman. Hoofdpersonage Hannah heeft ADHD, net als de auteur. Door mee te kijken in het leven van Hannah kan je je een voorstelling maken hoe chaotisch een leven kan zijn met ADHD. Maar het laat ook zien hoe mooi en creatief dat kan zijn. Als tegenhanger is er buurman Bram die moeite heeft met sociale omgang. En dus gaan ze elkaar helpen. Het is leuk, lief en grappig, maar het heeft ook een diepere laag. Ik vond het erg mooi en heb het boek met plezier gelezen, net als de rest van de leesclub.
Welk nieuw uitgekomen boek viel je op in de afgelopen weken en waarom?
De geheime dagboeken van Emma M Lion. Ik heb het geluk als ambassadeur te zijn gekozen voor de eerste 2 delen van deze serie. Het gaat over een jonge vrouw die terugkeert naar het huis van haar overleden vader in Londen, dat wordt beheerd door een aangetrouwde neef. Het botert niet bepaald tussen hen en Emma krijgt twee kamers op zolder. Alles wat ze doet, meemaakt, voelt en denkt, schrijft ze in haar dagboek. Het geeft een goed beeld van de tijd waarin ze leeft (eind negentiende eeuw) en het is lief en grappig. Emma is heerlijk onbevangen en onbevreesd en vindt het best moeilijk om zich aan de etiquette te houden. Het ademt de sfeer van Bridgerton en Pride & Prejudice, maar is toch heel eigen.
Naar welk boek dat binnenkort uitkomt kijk je uit en waarom?
Eind van deze maand komt er een nieuwe Corina Bomann uit. Geheimen van Rosewell Castle. Het eerste deel van een duologie. En het boek heeft twee tijdlijnen, waarbij het deel in het verleden speelt op een butleropleiding! Ik kijk daar enorm naar uit. De verhalen van Bomann zijn heerlijk om te lezen en deze setting is zo origineel. Weer eens een ander stukje geschiedenis om over te lezen.
Hopelijk heb ik weer een paar mooie tips kunnen geven. Heb jij nog tips voor nieuwe boeken die recent zijn uitgekomen of die binnenkort in de winkel liggen?
Klik hier om naar de startpagina van Fabulous Feelgood te gaan