Een nieuwe leesclub met een thriller van Nederlandse bodem trok 15 Hebban lezers over de streep om mee te doen. Een 16e lezer sloot aan met een eigen exemplaar. Kort na de ‘gefeliciteerd’-email lagen de boeken al op de mat en kon het lezen beginnen.
De Leesclub
Met een leuke groep lezers lazen we het boek De echtgenoot en beantwoorden we tijdens het lezen drie vragen in het leesclubcafé over de verwachtingen, de cover en de auteur. De verwachtingen lagen hoog, zowel bij de lezers die eerder boeken van Inge Spaan hadden gelezen als bij de lezers voor wie ze nieuw was. Anderen lieten zich liever verrassen en wilden niet met verwachtingen beginnen.
Na twee weken gingen we door met de discussie-vragen waarin we de personages, de spanning, de schrijfstijl, het plot en de opbouw van het verhaal bespraken. Ook kwamen de thema’s voorbij, Drenthe als setting en de yoga meditaties. We sloten de vragen af met een terugblik naar de verwachtingen en een omschrijving van het boek in tien woorden. Als laatste was er de mogelijkheid om aan de medelezers nog een vraag te stellen.
Personages
Het boek wordt grotendeels verteld vanuit het hoofdpersonage Adrian, maar er zijn ook hoofdstukken vanuit het perspectief van yogadeelneemster Hanne en de mysterieuze Remco. En is er nog een vierde naamloze spreker die tijdens de meditaties van zich laat horen. Wie dat is wordt gedurende het verhaal duidelijk. Daarnaast zijn er de dorpsbewoners en gaan de hoofdstukken uit het verleden over Adrian en zijn vrouw Lidwien.
De hoofdpersonages zijn voldoende uitgewerkt om hen in dit verhaal te begrijpen, hoewel we wel met wat vragen blijven zitten over gemaakte keuzes. Ook hadden we graag wat meer willen weten over Lidwien en het personage Gideon. Maar doordat we die alleen leren kennen via Adrian, is hun uitwerking beperkt en blijven bij hen de ‘waarom’-vragen onbeantwoord.
Harma: Dat het uit diverse perspectieven geschreven wordt was wel fijn, zo wist je ook wat er in hun hoofden om ging
Spanning
De echtgenoot is een thriller en dan verwacht je enige spanning. Dit boek valt onder 'psychologische thriller’, waardoor het meer onderhuids zit dan dat er bloed vloeit. De spanning wordt door het verhaal heen wel gevoeld, de nieuwsgierigheid gevoed en er zijn een paar scènes waarin de spanning echt oploopt.
Brenda: Voor mij is er spanning omdat je steeds een stukje heden en stukje verleden leest. [..] Daarnaast vond ik de hoofdstukken met meditaties heel erg een puzzel . Wie is die persoon en heeft mij zelfs op verkeerde been gezet.
Roosje: Het verhaal had zeker spanning. Maar ook spanning die niet werd beantwoord.
Miranda: De spanning bouwde zich gedurende het verhaal alleen maar op. Ik wilde blijven doorlezen om erachter te komen hoe het zat.
Marleest: De spanning in het boek zou ik vooral omschrijven als psychologisch en onderhuids. Echt nagelbijtend spannend vond ik het niet worden, maar ik voelde wel onrust in mijn lijf bij sommige scènes.
CindyBooksparadise: Wat ik tof vond aan dit boek is dat het een andere soort spanning is dan bij vele andere thrillers. Het was niet zo dat ik op het puntje van mijn stoel zat en het verhaal beklemmend vond. Wel wilde ik continu doorlezen.
Extraatje: De mindfullness
Hoofdpersoon Adrian begint een yogaschool in een dorpje in Drenthe. Het loopt niet allemaal soepel, maar hij zet door. Als extraatje in het boek zit een QR code, waarmee je als lezer de mindfullnesslessen die zijn opgenomen in het boek kan beluisteren. Niet iedereen doet dat, maar het wordt wel gewaardeerd dat die mogelijkheid er is.
Joyce: De meditaties heb ik niet geluisterd, vind het wel creatief bedacht.
Agnes: Ik heb de meditaties geluisterd en vind het een bijzondere en leuke toevoeging
Roosje: Ik heb 2 meditaties beluisterd. Ze klonken niet gek. Eigenlijk. Als je van een meditatie kan verwachten. Het is trouwens een leuk idee om zoiets te verzinnen. Het geeft het boek toch iets extra’s.
Het plot
Bij een thriller is het plot en de ontknoping toch wel essentieel. In De echtgenoot werden de lezers af en toe op het verkeerde been gezet. De ontknoping kwam voor de meeste lezers als een verrassing, net als de dader.
Niet alle vragen zijn beantwoord, want hoe zat het nu precies met Lidwien en houdt de verklaring voor de verdwijning stand? Het is iets om over na te denken na het lezen.
Harma: Het einde zag ik niet aankomen, wel speur je mee wie het heeft gedaan. Maar ik vond het een mooie twist.
Brenda: Het plot was onverwachts [..]. Dat had ik toch niet aan zien komen. Als ik nu terug lees best wel duidelijk.
Paul: [..] als dader was mij niet echt duidelijk. Het ontbrak aan een opbouw met reden en motivatie, waarom [..] die moord zou willen plegen.
Miranda: Ik had de link al enkele hoofdstukken eerder gelegd. Dat werd op het einde bevestigd. Bleef wel spannend omdat ik natuurlijk ook op het verkeerde spoor gezet kon zijn.
De verwachtingen
Bij een terugblik naar de verwachtingen die we vooraf hadden benoemd, blijken die niet bij iedereen te zijn uitgekomen. De uitwerking was toch net anders en ook de achterflap had de verwachtingen gevoed wat niet helemaal overeenkwam. Zo bleek Adrian een jongere man, terwijl een aantal lezers een man op leeftijd hadden verwacht. Paul vond de spanning tegenvallen en noemde het: vlak, zoetsappig en uiteindelijk teleurstellend. De verwachting dat het boek moeilijk weg te leggen zou zijn klopte bij Agnes wel. Roosje verwachtte een spannend verhaal.: “Dat was het ook, maar niet zo dat ik perse door wilde lezen .
Geesje: Ik had andere verwachtingen na het lezen van de achterflap. Ik verwachtte een oudere man, op leeftijd, 70+, die een yogacentrum in Drenthe gaat beginnen. Een man wiens hele leven gebaseerd is op leugens en de inwoners van het Drentse dorp komen achter de waarheid.
Maar andere verwachtingen kwamen wel uit. Er was spanning en het boek hield de lezers geboeid tot de ontknoping.
Brenda: Mijn verwachting was een spannend boek in Drenthe, yoga elementen, en dat is best wel uitgekomen. [..] Wat mee valt is hoe ze mij toch toch tot het einde weet vast te houden door de verschillende puzzelstukjes. [..] Als ik weer teruglees in Hoofdstuk 1 dan staat daar al veel en dat is eigenlijk al spannend. Vooral een psychologische thriller en zit wat mij. best goed in elkaar
Het boek in max tien woorden
Geesje: verdwijning van een jonge vrouw en de nasleep van een huwelijk
Joyce: yogaschoolhouder ervaart aanpassingsproblemen in een dorp, daarbij verdwijnt zijn leerling…
Agnes: Verschillende onderwerpen in één boek maken dit een prima thriller
Paul: Relatieproblemen doet ontsporen en roept ongefundeerde reacties op
Brenda: Vlot geschreven Nederlandse thriller over relaties, gemis, stilte en dromen
Miranda: Een spannende thriller over geheimen, vertrouwen en een toxisch huwelijk
Harma: Spannend, onderhuids, huishoudelijk geweld, vlot en fijn geschreven. Vliegt er doorheen
BooksmetAnouk: Weduwnaar Adrian opent yogacentum, maar een verdwijning achtervolgt zijn verleden
Marleest: Vlotlezende psychologische thriller van eigen bodem, niet nagelbijtend spannend
Cinbooksparadise: Boeiend verhaal waarbij je gaandeweg steeds meer puzzelstukjes verzameld
Manouk: Man met mysterieus verleden begint yogaschool in dorp met vijandige sfeer
Roosje: Leuk verzonnen verhaal met onverwachte plot.
Cindy: Geheimen, Yoga, toxische relatie
Marieke: Een yogacentrum als moordlocatie brengt mindfullness uit balans
Conclusie en sterren
We hebben het boek met plezier gelezen, maar hadden ook wat puntjes van kritiek. Toch was de spanning voldoende en waren de lezers verrast over de ontknoping. De meeste lezers gaan nog een ander boek van Inge Spaan lezen, een paar lezers houden het voor gezien en laten andere boeken van Spaan voor wat ze zijn.
Met 2 x vijf sterren, 4 x vier sterren en 9 x drie sterren komt het gemiddelde voor De echtgenoot uit op 3,5 sterren
Met dank aan Agnes, Anouk, Brenda, Cindy, CindyP, Geesje, Harma, Joyce, Manouk, Marjolein, Miranda, Paul, Roosje en Wilma voor jullie inzet en enthousiasme bij deze leesclub. Graag tot een volgende keer
Marieke Scheers
Leesclubcoördinator
20/7/2026