2a) Schrijfstijl
De schrijfstijl van Michel Bussi is vlot, beeldend en toegankelijk, met hier en daar een poëtisch tintje. Hij schrijft in duidelijke, goed lopende zinnen en gebruikt woordkeuzes die het verhaal levendig maken zonder dat het zwaar wordt. Daarnaast werkt Bussi veel met korte zinsconstructies die de spanning verhogen. De dialogen, zoals die tussen Éléa en haar ‘brain’, zijn intrigerend en soms bijna filosofisch. Daardoor krijgt het verhaal een extra laag, alsof er kleine levenslessen doorheen geweven zijn. Zijn stijl is daardoor niet alleen spannend, maar ook reflectief.
2b) Prettig lezen
Ja, ik vond de schrijfstijl heel prettig. Het boek leest fijn door de afwisseling in perspectieven, de duidelijke structuur en de vlotte manier van schrijven. Bussi weet spanning op te bouwen zonder ingewikkelde zinnen of zwaar taalgebruik, waardoor je makkelijk in het verhaal komt en blijft.
Ook de manier waarop hij emoties en gedachten beschrijft, bijvoorbeeld bij Éléa, maakt dat je dicht bij de personages komt. Ik had geen moeite om in het verhaal te komen; juist door de helderheid en het ritme bleef ik doorlezen.
2c) Mooie, bijzondere of opvallende zinnen
De zin die mij het meest is bijgebleven, komt van Lola:
“Ik ben niet bang, mama, fluisterde ze bij zichzelf. Ik hoef niet bang voor ze te zijn. Ook al dacht ze het tegenovergestelde…”
Ik heb deze quote gekozen omdat er voor mij een diepere laag in zit. Het laat zien hoe moed en angst naast elkaar kunnen bestaan. Lola probeert zichzelf gerust te stellen, maar haar echte gevoel — dat ze wél bang is — sijpelt erdoorheen. Dat maakt het menselijk en herkenbaar.