Een maand geleden hebben we de deuren van het leesclubcafé van Onze LeesClub voor Theodoros open gezet. Gesterkt met de fijne tips van @Jan Haas en @Tea zijn we binnengegaan in de bijzondere wereld die Mircea Cărtărescu hierin voorschotelt. Nu dit grootse avontuur achter de rug is, kunnen we terug kijken en met elkaar deze kanjer gaan bespreken.
Gisteren op Uitleesdag sprak @Arthur nog zijn vermoeden uit - want het ebook gelezen - dat Theodoros een prima boek is om ‘een handdoek op zijn plaats te houden’. En dat zou zo maar eens kunnen: die waait echt niet meer weg 😁. Niet het fysiek alleen maakt van Theodoros een imposante roman: vorm en inhoud zijn van epische proporties.
Wat dat betreft waren de tips van @Tea - ‘leesrust in je hoofd’ - en @Jan Haas - ‘Pak hem op als je zin hebt in een klepper’ - spot on. Het lezen van Theodoros is een onderneming op zich gebleken, waar volle aandacht voor nodig was. En eentje waarbij de zomerse hitte een extra uitdaging was. Want zie maar eens bij te blijven als de mussen van het dak vallen. @ine : “Heb mijn best gedaan - puf puf- ik ga aan het voorlaatste hoofdstuk van het eerste deel beginnen.”
Hitte of koelere dagen, zelf vond ik het soms best werken: koppie erbij en af ertoe even doorzetten. Net als @Sanne: “Ik lees dit boek ook aanzienlijk minder snel dan ik gemiddeld over een boek doe. Sommige hoofdstukken of passages lees ik met veel plezier, andere passages vind ik weliswaar mooi geschreven maar doen mij iets minder.”
De moeite en inspanning zijn het verhaal niettemin meer dan waard. Denk ik dan 😇. Daarbij hielden we elkaar in de gaten en vast. @Arthur: “Waarschijnlijk heb ik op het eind nog een paar dagen extra nodig.“ En met een beetje extra leestijd, gaan we nu samen over de finish! Yes, we did it 🙌!
En dus mogen we vandaag - 27 juli - starten met de discussievragen. Samen duiken we nu opnieuw de duistere spelonken van Theodoros in en laten we ons licht over het verhaal schijnen 🔦. Voor wie net komt binnenwandelen: ⚠️ Let op! De gesprekken hieronder kunnen spoilers over Theodoros bevatten. Dus wil je het nog lezen en blanco deze roman instappen, voorzichtig achteruit lopen en de deur zachtjes dichtdoen 😉.
Even kort wat betreft het beantwoorden van de vragen: probeer je eerste, eigen antwoord zoveel mogelijk in een losse, nieuwe reactie te posten - dus vinkje uit. Op die manier kunnen anderen nog in de thread direct reageren op jouw antwoord. We hebben één laag leesagna. En zo blijft onze bespreking makkelijker een gesprek.
De vragen verzamel ik hier in het hoofd-blog bij elkaar, zodat ze makkelijk na te lezen zijn 😊.
We gaan op pad! Heel benieuwd hoe jullie Theodoros ervaren hebben!
Vraag 1: Hûh? Wat? Qu’est-ce que c’est?
- 1a: Hoe hebben jullie het gebruik van deze vreemde, eigen woorden ervaren? Wat deed het voor je beleving van het verhaal?
- 1b: Heb jij iets opgezocht wat je tijdens het lezen tegenkwam? En waarom zocht je dat op?
Vraag 2: Mircea Tarantino
- 2a: Niet chronologisch, maar hoe wel: hoe bouwt Cărtărescu zijn verhaal over Theordoros op? Zijn de drie delen daadwerkelijk delen met een eigen gezicht of verhaal? En wat deed die opbouw met jouw leeservaring?
- 2b: Herkennen jullie deze associaties, waarom ze ontstaan? En roept het boek bij jou eigen, vergelijkbare gedachten op naar andere verhalen en kunstvormen (noem ik het maar even)?
Vraag 3: Дорогая мама
- 3a: Hoe zou jij (het personage) Theodoros beschrijven? Welke rol spelen zijn brieven hierin? Welk effect hebben zijn verhalen aan zijn moeder op het beeld dat je van hem hebt?
- 3b: Welk personage in Theodoros zou jij graag een brief schrijven? Waarom juist hij of zij? En wat zou je in die brief bespreken of vragen?
Vraag 4: Kwestie van geloof, geloof ik
- 4a: Hoe heb je het vertelperspectief ervaren? Welk effect had de wij-vorm naast de je-vorm op je leeservaring?
- 4b: Wat denk jij van de vertellers? Zijn het betrouwbare vertellers of spelden ze ons van alles op de mouw? En waarom? Wat maakt ze betrouwbaar of waar gaat het mis?
- 4c: Hoe heb jij de vervlechting van geloof en religie in deze roman ervaren? Beschikte je over genoeg (Bijbel-)kennis of moest je jezelf hier en daar wat bijspijkeren?
Vraag 5: Met zijn mooiste pen
- 5a: Hoe zou jij de schrijftstijl van Cărtărescu noemen of beschrijven? Wat vind je ervan en wat doet het met je? En met je leeservaring en leestempo?
- 5b: Wat zou de functie kunnen zijn van het laten terugkomen van die vaste constructies? Is jou iets anders opgevallen? En heb jij een mooie zin, formulering of constructie die je hebt bewaard of je is bijgebleven?
Vraag 6: Zombie alarm!
- 6a: Wat vind jij van deze levendige beschrijvingen van geweld en onsmakelijkheid? Past het in het verhaal of heb je soms moeten slikken dan wel wegkijken en had het wel wat minder mogen zijn? Welke verhaal of gebeurtenis is jou bijgebleven?
- 6b: Wat vond je van deze scene? Over de top of misschien juist om te smullen? En wat gebeurt hier? Gaat Cărtărescu hier aan de haal met de geschiedenis?