🦆🧺 Wie letters zaait, kan een boek oogsten 🧺🦆
Er zijn nog heel wat vakantiegangers onderweg, fysiek mét een boek of virtueel ín een boek. Toch gaan we op deze eerste dag van augustus alweer starten met een nieuwe challenge. Deze maand heeft haar naam te danken aan Augustus, de allereerste keizer van het Romeinse Rijk. Maar is óók bekend als oogstmaand. Een perfecte combinatie waar bijna als vanzelf ons thema uit komt rollen. Want wanneer een schrijver zijn/haar letters heeft gezaaid, de zaailingen in keurige hoofdstukken heeft uitgeplot, een redacteur nog extra heeft gewied en beregend, dan is het eindelijk tijd om het boek te oogsten. De allereerste oogst, het allereerste boek, in augustus komt het allemaal samen.
De challenge
Het thema voor deze maand is helder: lees een debuut. Het mag elk genre zijn, zolang het maar een eerste boek is. Een ander genre waarin een gepubliceerde auteur debuteert, mag ook.
Heb je inspiratie nodig om een debuut te vinden? Start de zoektocht op hebban.nl door in de zoekbalk het woord debuut te typen en vervolgens te gaan kijken onder lijsten. (Of: link )
Kies je er eentje uit de Shortlist voor de Hebban Debuutprijs 2026? Dan zou het zomaar kunnen dat je een vooruitziende blik hebt. De winnaar van deze jaarlijkse aanmoedigingsprijs voor debutanten, voor het eerst uitgereikt in 2016, wordt namelijk op 4 september bekendgemaakt.
Misschien heb je helemaal geen inspiratie meer nodig en ligt er gewoon een debuut bovenop jouw leesstapel. Welk boek je ook voor deze challenge gaat lezen, laat het ons weten door onder dit blog te reageren en/of naar de Hebban-app te gaan, De code is EORZO
Ronny
Al heel wat pareltjes heb ik de afgelopen jaren ontdekt met het volgen van de Hebban Debuutprijs. Zoals Draaidagen (Bianca Boer), De gelijktijdigheid der dingen (Frouke Arns), Het wit tussen de regels (Barbara van der Kruk), Viktor (Judith Fanto), Tosca (Maud Vanhauwaert) en Ossenkop (Manik Sarkar), om er maar een paar te noemen.
Dit jaar heb ik de debuten even links laten liggen, maar toevallig ligt er al even een historische roman op mij te wachten die ook een debuut blijkt te zijn: Het vrouwenhofje van Mérie van der Rijt. Over een jonge vrouw die in het keurslijf van de 17e eeuw allesbepalende keuzes moet maken. Daar start ik in ieder geval de challenge van deze maand mee. En wie weet, oogst ik later in de maand nog wel een extra debuut.

Gea
Net als Ronny heb ik door de Hebban Debuutprijs hele mooie boeken gelezen en geweldige auteurs ontdekt. Niets ontgaat ons van Janke Reitsma is zo’n parel, maar ook aan Oroppa van Safae el Khannoussi bewaar ik warme herinneringen. En dan zijn er de nodige debuten die ik dankzij mijn medelezers op Hebban heb ontdekt. Ik denk aan Tot alles in beweging komt van Ester Naomi Perquin en aan Mensen van de dag van Emma Doude van Troostwijk. En nu betrap ik mezelf op een leugentje, want het laatste boek heb ik ontdekt door de wekelijkse vlogs van De Boekentafel van Godert Walter.
En dan zijn er nog de vele debuten in alle genres van niet-Nederlandstalige auteurs. Laat mijn oog nou net vallen op zo’n debuut, en ook nog eens van een bijna zeventigjarige auteur - in 2023 toen hij als romanschrijver debuteerde. Ik heb het over Theo in Golden van Alle Levi. Heel misschien oogst ik nog een debuut, opnieuw ontdekt door te kijken naar De Boekentafel van Godert Walter, en dat is Vertel me een raadsel van Tillie Olsen. Dit boekje met vier verhalen is uitgegeven in 1961 en schijnt te behoren tot de moderne klassiekers van de Amerikaanse literatuur. Ik hoop deze maand te kunnen vertellen of ik het daarmee eens ben.

Voor welk debuut kies jij en wat vind je ervan? Wij zijn benieuwd naar de oogst van alle eerstelingen.
Inhoudsopgave Wad woorden willen