Mijn lezen heeft een flinke deuk opgelopen door de verhuizing. Ik hoor niet te klagen, want het is nog steeds bovengemiddeld, maar het voelt best gek. In juni ging het nog best goed. Kennelijk had ik toen de rust en de concentratie en gingen er best veel boeken uit. Best grappig om nu (in augustus) terug te kijken op wat ik las en gelukkig kan ik me de verhalen nog goed herinneren om er iets over te schrijven.
Week 24
Deze week reis ik af naar Friesland naar mijn moeder. Vanuit Drenthe is het goed te doen om op een dag heen en weer te gaan. Thuis knutsel ik deze weken graag en combineer dat met een luisterboek en ik ga regelmatig hardlopen (joggen) in het bos. Pech hadden we met de afvoer van de wasmachine, waardoor de bijkeuken blank stond. Het is hier nooit saai.
In week 24 gingen er zes boeken uit, waarvan ik in enkele al langer bezig was.
Kobo plus. Hier ging ik een beetje de mist in. Ik had de titel en de korte samenvatting gelezen er ergens een lyrische quote gezien en dacht dat het een thriller was. Tijdens het lezen wilde het maar niet spannend worden, tot ik ontdekte dat het een roman was. Het hielp niet en het kwam niet meer goed. Ik vond het een ongeloofwaardig verhaal over geheimen en aannames en leugens om een bestwil. Uitgelezen: ja, met plezier gelezen: niet echt. Jammer.
Luisterboek Kobo Plus. Wat een leuk en origineel verhaal. Het wordt verteld vanuit Aigou. Dat is niet zijn naam, maar de algemene term voor de serie robothondjes. Hij is een kado voor de 40 jarige Saar van haar vader, die er helemaal niet op zit te wachten. Aigou wil graag gezien worden, een naam krijgen en dingen leren. Tot het zover is doet en denkt hij eigen dingen en je leest met zijn gedachten en inzichten mee. Ik vond het een geweldig luisterboek en ik wil ook een Aigou (of nog liever een Aimau)
Omdat ik eerder een vooruitleesexemplaar van deze auteur heb gelezen via Netgalley, kreeg ik nu de vraag of ik haar nieuwe roman ook wilde gaan lezen. Met deze titel was de keus snel gemaakt. Het is in het Engels, en dat gaat nog steeds niet zo heel snel en dat duurt het wat langer voor een boek uit is.
Het boek was erg leuk en origineel. Het hoofdpersonage heeft een gave van haar oma geërfd. Ze kan door het redigeren van een boek, personages tot leven laten komen, maar dan echt. Het is maar een klein onderdeel van het verhaal, het is leuk en magisch realistisch.
Kobo plus. Het eerste deel was goed bevallen, dus gelijk door met het tweede deel.
Niet geheel onverwacht is er weer een moord op het landgoed en moeten de hoofdpersonages weer op onderzoek uit. Leuke setting met een bakprogramma voor tv, dat wordt gefilmd op Hopgood Hall. De ontknoping was weer verrassend, maar heel veel is er niet van blijven hangen.
Naluisteropdracht Thinium. Niet een boek dat ik zelf zou hebben gekozen en het verhaal is ook een beetje raar en onrealistisch. Daarnaast ontdekte ik nog een grote fout in het verhaal (slordig!), maar nu kan de uitgeverij het nog oplossen. En tja, opdracht is opdracht. Dus netjes afgerond, 2 sterren en door….
Kobo luisterboek. Een boek waar ik naar uitkeek. Evelyn Clarke is het pseudoniem van V.E. Schwab en YA-auteur Cat Clarke. Het gaat over een eiland met een landhuis waar een laatste hoofdstuk van een boek moet worden geschreven omdat de oorspronkelijke auteur is overleden. Zes auteurs van verschillende genres worden uitgenodigd om een weekend op het onbewoonde en slecht toegankelijke eiland te komen om de winnaar te worden. En dan gaat er eentje dood en nog een (komt het je bekend voor?). Dan zijn er een paar verrassende twist en een ontknoping. Ik had het niet zien aankomen, maar vond de uitleg niet heel overtuigend. Het was leuk, maar niet geweldig.
Week 25
De warmte is terug, ik heb last van mijn rug en kan bijna niet zitten. Lopen gaat wel, dus maak ik een paar lange wandelingen. Er komt flinke onweer voorbij, en nu lekt de serre deur en loopt het water de kamer in. Zo is er elke week wel weer een nieuw (onverwachte) klus te klaren. Ik heb niet de indruk dat ik veel lees, maar er gaan toch vier boeken uit.
Zomervuur - Ellen Rink (Blossom-valley deel 2)
Recensieboek. Heerlijk om weer terug te zijn op de Blossom valley in Canada. De mooie natuur, de paardenranch en de personages zorgen voor een heerlijke leeservaring vol liefde en drama en mooie en zielige momenten. Op naar deel 3!
Kobo plus. Na twee leuke delen, was dit een misser. Hopgood Hall is de setting voor een vrijgezellenfeest en een bruiloft van een bekende influencer. De bruid en haar moeder zijn echt vreselijke mensen. Iets uit het verleden wordt tig-keer benoemd, maar wat het is wil niemand vertellen. De dader ligt zo voor de hand dat het gênant is dat ze die pas zo laat ontdekken. Helaas dit was een misser.
Recensieboek. Een nieuw boek en vooruitleesexemplaar. Leuk! dacht ik. Het verhaal is ook mooi en interessant met een stuk geschiedenis over verbannen Jamaicanen, die ‘vrij’ waren in de tijd van slavernij, maar hun vrijheid in Nova Scotia moesten doorbrengen.
Een verhaal met diversiteit en mooie natuur. Helaas was de schrijfstijl niet mijn ding, door gebruik van derde persoon te afstandelijk. Af en toe heb ik dat met boeken. Een manier van schrijven dat de een geweldig vindt, maar ik dus niet. Kan gebeuren. Mooi boek, maar niet mijn ding.
Boeken van deze auteur stonden al lang op mijn leeslijst. En met de komst van een leesclub met een nieuw boek van haar, besloot ik vooraf haar debuut te gaan lezen. Wat een heerlijke humor en fijne personages. Ik heb genoten van dit verhaal met een vleugje spice. Het gaat over verbouwen, misverstanden, aantrekkingskracht en zelfvertrouwen.
Met deze twee leesweken in een blog, heb ik weer wat blog-leesoverzicht achterstand weggewerkt (het is als ik deze blog over juni weken plaats al augustus). De zon staat nog niet op de serre, dus het is in mijn werkhoekje nog uit te houden. Het wordt een loei warme tropische dag. Dus met een boek in de schaduw lijkt me de beste keuze voor vandaag. Tot het te warm wordt kan ik misschien net een begin maken met de blog van de volgende leesweken.