Lang geleden, in een koninkrijk van Koning Valentius, stond een kasteel op een heuvel vanwaar het gehele rijk te zien was. In een van de ronde torens van het kasteel was een raadzaal ingericht, waar aan een ronde tafel de raadsleden van de koning zaten. De koning zelf ijsbeerde door de zaal met zweet op het gezicht die niet van de warmte was, ondanks het vele zonlicht dat door de hoge ramen scheen. Aan de muren hingen wandkleden met taferelen van vorige veldslagen, die door het licht bijna tot leven kwamen. De gebrachte versnaperingen en thee, een nieuw gevonden drank uit het verre oosten, werden nauwelijks aangeraakt.

Afbeelding gemaakt met Google Gemini
Er was een crisis, de tweede keer in korte tijd, en de eerste keer stond iedereen nog vers in het geheugen. Toen moesten alle kaften van boeken in het hele land in de koninklijke kleuren, zwart en rood, gekleurd zijn. Koning Valentius keek af en toe vluchtig, met vrees, naar het nieuwe briefje dat zijn vrouw Valeria, de koningin, voor hem had achtergelaten toen zij naar de bibliotheek was gegaan. Zijn vrouw las veel, maar nu was daar een dilemma bij ontstaan. In het briefje stond:
Liefje,
Je hebt mij heel blij gemaakt met de oplossing van de vorige keer, door alle kaften in onze koninklijke kleuren van zwart en rood te laten aanpassen. Toch blijft mij iets onbewust een vermoeid gevoel geven en waardoor ik weer met tegenzin lees. Ik ben erachter gekomen dat het de hoofdstuknummering is, waardoor ik merk dat een hoofdstuk erg lang duurt of elkaar snel opvolgen. Ik kan daar niet meer tegen! Ik wil dat je de hoofdstuknummering overal verwijdert. Het gaat alleen om die met cijfers, zoals ‘1’, ‘Een’, ‘Eerste’ of de Romeinse ‘I’, maar datum of jaartal mogen blijven. ERAF MET DIE HOOFDSTUKKEN!
Koning Valentius kon niet besluiten wat hij moest doen. Moest hij alle boeken laten herdrukken zonder hoofdstuknummering? Of het er op een of andere manier eruit laten wissen? Met zoveel boeken in zijn rijk werd het, figuurlijk en letterlijk, monnikenwerk om dat te laten doen. Hij zag het somber in en ze waren nu al uren aan het bedenken wat te doen aan dit probleem. De stilte werd verbroken door een kuchende raadslid, die daarna opstond en, toen ze van iedereen de aandacht had, sprak met een kalme stem: “Heer, waarom niet die nieuwe uitvinding gebruiken?”

Eerste begreep Koning Valentius niet wat er werd bedoeld, toen bedacht hij dat met de uitvinding werd gerefereerd aan het apparaat dat was geïmporteerd uit Frankrijk, een guillotine, die was aangeschaft voor - al waren die er niet in zijn rijk - misdadigers. De koning bedacht juist dat door de afschrikwekkende van dat apparaat iedereen zich ineens netjes gedroeg, maar in werkelijkheid deed iedereen dat al. Een glimlach kwam op zijn gezicht toen hij de oplossing bedacht, gewoon de hoofdstukken eraf hakken. Zo simpel was het. De glimlach werd bijna een binnenpret toen hij dacht aan zijn vrouw naast het apparaat, dan haar luide stem liet schallen over het plein en riep: “ERAF MET DIE HOOFDSTUKKEN!”. Het zou het spektakel van het jaar worden, misschien wel de eeuw, behalve voor die arme zenuwachtige bibliothecaris. De koning gaf het bevel en iedereen kwam in beweging. De vrouw, die haar voorstel geschrokken verkeerd begrepen zag worden, kwam er niet meer tussen om het voorstel toe te lichten en te zeggen dat het nieuwe uitvinding een ‘gummetje’ werd genoemd. De volgende dag werden alle boeken op het binnenplein ontboden, gecontroleerd en bij elk boek met hoofdstuknummering…

Maar er zijn - tegenwoordig - minder gruwelijke manieren om boeken zonder hoofdstuknummering te verkrijgen, waarmee je deze categorie af kunt vinken. Laat dat hakken maar zitten, want je kan ook weglakken, knippen, scheuren, etc… Echter, ook dat kan vermeden worden, want er zijn al veel boeken die voor deze categorie gelezen kunnen worden. Het valt niet altijd meteen op dat er geen hoofdstuknummering is. Ik zelf lees ook vaak door zonder daarop te letten, zeker bij spannende boeken.
Vaak is het veilig om een verhalenbundel hiervoor te gebruiken, maar er zijn daarbij wel valkuilen waar verhalen opeens hoofdstuknummering krijgen. Nog veiliger zijn poëziebundels, daarbij is het uitzonderlijk als er een hoofdstuknummering is. Er zijn ook auteurs die veel van hun boeken zonder hoofdstuknummering schrijven, neem bijvoorbeeld Hella S. Haasse, Jan Wolkers, Jeroen Brouwers, Esther Gerritsen, Paulo Coelho of Sholeh Rezazadeh.
Hieronder wat tips, willekeurig gekozen uit eigen kast of van wat ik las, gebaseerd op edities zoals ik deze heb of had zonder te letten op waardering, flaptekst, etc.
Met doorlopende tekst en zonder een hoofdstuk
NL/BE (Nederlandstalig)
Verder zijn er nog diverse boekenweekgeschenken te vinden, ook de laatste Piaggio van Hendrik Groen.
Andere landen
Met hoofdstukken, zonder nummering
NL/BE (Nederlandstalig)
Andere landen
In delen, zonder daartussen hoofdstuknummering of hoofdstukken
NL/BE (Nederlandstalig)
Andere landen
In dagboek- of briefvorm
NL/BE (Nederlandstalig)
Andere landen
Zin, woord, jaartal, tijd of code als hoofdstuk aanduiding
NL/BE (Nederlandstalig)
Andere landen
Heb jij nog tips? Of welk boek las jij of ga jij lezen voor deze categorie?
Naar overzicht andere categorie topics