We staan vertrekkensklaar!
We gaan weer op boekenreis, nu met de trein of de auto!

Op reis gaan, dat kan op allerlei manieren, maar wij verkiezen deze zomer de trein of de wagen.
En daar tippen we ook graag enkele mooie boeken over.

De oude Patagonië-expres van Paul Theroux, daar moest ik aan denken bij ‘Treinreis’. Natuurlijk een voor de hand liggende titel maar een boek dat mijn liefde voor reizen met de trein en reisverhalen heeft aangewakkerd. Theroux heeft een scherp observatievermogen en is een meester in beschrijvingen van wat hij ziet. Je reist haast letterlijk met hem mee en dat vanuit je eigen luie stoel. Bijna net zo heb ik genoten van de treinreizen van Adriaan van Dis en dan met name Een barbaar in China.

Het was een geheim netwerk van schuilplaatsen om tot slaafgemaakten naar het vrije noorden te smokkelen. In de pen van Colson Whitehead transformeert dit clandestiene web magisch tot een heuse ondergrondse spoorweg naar de vrijheid.
De ondergrondse spoorweg is een indrukwekkende roman die het slavernij- en apartheidsverleden van de Verenigde Staten laat zien en voelen. Cora, tot slaafgemaakte op de vlucht, reist via de ondergrondse tunnels niet alleen naar andere plekken, maar tegelijk ook naar andere periodes van deze duistere geschiedenis. Een tikkie magisch-realisme dus in een meeslepend historisch verhaal.
In de schuur, onder het valluik, in die donkere tunnel vind je het eerste perron: zet je schrap en goede reis!

Ik moet natuurlijk meteen denken aan Agatha Christies Moord in de Oriënt-Expres, ook al is het al erg lang geleden dat ik het boek las - het is voor mij meteen ook een reisje terug in de tijd. De passagiers van de luxueuze Oriënt-Expres komen vast te zitten in een afgesloten trein. Een van hen wordt vermoord. Gelukkig is Hercule Poirot aan boord en kan hij met behulp van zijn ‘kleine grijze cellen’ de dader aanwijzen.

Maar ook De trein naar Tibet van Maja Wolny springt meteen in mijn kleine grijze cellen als ik aan een treinreis denk. De auteur verhaalt over haar treinreis met de Trans-Siberische, Trans-Mongoolse en Tibetaanse spoorlijn naar het Tibetaanse Lhasa. Een hele lange reis, waarbij ze verslag doet van haar belevenissen en ontmoetingen onderweg. Het bijzondere is dat ze in de voetsporen treedt van Alexandra David-Néel, de eerste Europese (een Belgische) vrouw in de geschiedenis die, in 1924, naar en in Tibet reisde. Dat was natuurlijk een mooie aanleiding om ook boeken van haar hand op te snorren en te lezen: Een vrouw trekt door Tibet en Liefdestover en magie. Heel bijzonder was het om te lezen hoe die dame in die jaren door Tibet trok. (Dit stukje tekst is geschreven voor de natuurramp die Tibet en Nepal trof. Een toeristische boekenreis naar de streek als leestip komt tegen die achtergrond op het eerste zicht misschien ongevoelig over, maar ik heb het toch maar niet geschrapt, net omdat we via deze boeken het bijzondere land en zijn inwoners wat dichterbij kunnen brengen en de slachtoffers op die manier ook kunnen eren).

De reiziger van Ulrich Alexander Boschwitz wil ik hier niet onvermeld laten. Het is een erg aangrijpend boek over een joodse man wiens wereld helemaal op zijn kop komt te staan in 1938 in Duitsland. Aan de progroms is hij ontsnapt en geld heeft hij ook, maar hij kan geen kant meer op. Hij staat er helemaal alleen voor en probeert onzichtbaar te blijven door trein na trein te nemen. Hij ontmoet natuurlijk vele mensen, beleeft mooie, maar ook erg gevaarlijke momenten en hij observeert heel goed. De sfeer van de tijd, het ongeloof en de angst zijn ongelofelijk goed beschreven in die boek.

Oh rondtrips … ik lees er graag over en heb boeken die me er altijd aan herinneren. Omdat ze als bijrijders en reisgenoten met me mee zwierven. Zoals deze vijf: ze horen bij mijn eerste solo trip door de VS.

De foto is fakenews btw omdat die trip per Amtrak ging, maar soit. Basisboek is - of eigenlijk was - een goede reisgids. Hoe beduimelder, hoe beter. Want dat ziet er lekker ervaren uit. Bij vertrek ging een tweede ‘guide’ in mn rugzak. Onderweg zou ik daarin mooi naar de onderliggende verhaallijnen van mn lievelingsserie speuren. The truth is out there, dus een kwestie van vinden, toch? De boeken die mij echt altijd aan die specifieke trip doen denken, zijn welke ik onderweg kocht en las. Into the Wild van Jon Krakauer, een bestseller op dat moment, met daarin het indrukwekkende en tragische verhaal van Chris McCandless. In City Lights Bookstore in San Francisco nam ik Dharma Bums van Jack Kerouac mee. Beetje zweverig misschien zo hier en daar maar wel positieve Beat-literatuur. En A time to kill van John Grisham, rechtbankthriller met fraai uitgewerkte personages en een maatschappelijke spiegel. Roadtrip? Deze vijf dus!

Bij ‘Roadtrip’ schieten mij een aantal boeken te binnen. Er zijn natuurlijk een aantal klassiekers die je kunt noemen, denk aan On the road van Jack Kerouac . Maar er zijn natuurlijk ook minder bekende roadtrip-boeken zoals J.Kessels van P.F. Thomese.

Het boek waar ik echter meteen aan dacht was De Lincoln Highway van Amor Towles. Je gaat als lezer op weg met de personages over de Lincoln Highway, de eerste snelweg die van west naar oost door de Verenigde Staten loopt. Niks loopt echter zoals gepland en veel is onvoorspelbaar. Als je daar van houdt is dit het boek om op roadtrip te gaan.

We hebben de smaak te pakken en willen graag nog meer met de trein of de auto op reis doorheen mooie boeken! Hebben jullie nog meer tips?
Snak je naar een strandvakantie of een citytrip? Nog even geduld, die reistips komen eraan!