😰 🍂De R is weer in de maand 🍂😰
Na augustus volgt september. Deze maand, oorspronkelijk de zevende in de Romeinse kalender, ontleent haar naam aan ‘septem’, het Latijnse woord voor het getal zeven. De meer praktisch ingestelde plattelanders noemen september ook wel ‘fruitmaand’ of ‘tweede oogstmaand’. Klimaatverandering of niet, in september komt ook de herfst al voorzichtig om de hoek kijken en daar kunnen we ons maar beter goed op voorbereiden. Vroeger heette dat ‘De R is weer in de maand’, de borstrokken kwamen uit de kast en de fles met levertraan werd klaargezet. Dat laatste gaan we dus echt niet meer doen, maar de R, die houden we erin!
De challenge
'De R in de maand' is ons thema voor september: lees een boek waarvan de voornaam van de auteur met een R begint. Ligt er toevallig al eentje onder handbereik, dan hoef je je uiteraard het plezier van de zoektocht niet te ontzeggen. Dat doen wij namelijk ook niet. Wel zijn we benieuwd welk boek jij uiteindelijk hebt gevonden voor deze challenge. Laat het ons weten door onder dit blog te reageren en/of naar de Hebban-app te gaan, De code is MFGZK
Ronny
Mijn naam begint toevallig óók met een R. Helaas, ik schreef geen boek. En nog meer pech, want ik las net Voor al uw moordzaken van Richard Osman uit. En het vervolg laat nog een maandje op zich wachten. Gelukkig ligt er nog eentje op het ongekend kleine stapeltje bibliotheekboeken die wel aan de challengevoorwaarde voldoet: De verraadster van Vorden van Rachel van Charante. De zelfstandig te lezen tweede roman in de Kastelen-serie, waarin telkens een ander kasteel de achtergrond vormt van gebeurtenissen in WO-II.
Nu roep ik altijd dat je op één been niet kunt lopen, dus er moet nog wel een tweede boek bij. Keus te over wanneer ik snel door de lijst van wil-ik-lezen titels kijk. Zo staat daar De gemerkte man van Robert Galbraith al een tijdje op, en een aantal nog ongelezen titels van Robert Harris .
En ‘Robert’ blijkt populair, want ik vind Robert Fabbri, Robert Pobi, Robert Hillman, Roberta Marasco en Roberta Recchia. Verder zie ik Reggie Baay, Rebekka Eder, Rachel Kadish, Renee Knight, Rebecca F. Kuang, Rebekka Makkai, Rudy Morren, Renée Olsthoorn, Ragnar Johansson, Renita de Silva, Ruth Ware, Rachel Wells, Rebecca West, en Roseanna M. White.
Het wordt nog moeilijk om te kiezen. Maar welke ‘R’ het ook gaat worden, er gaat in ieder geval weer iets van mijn gevaarlijk doorbuigende wil-ik-lezen plank af. Toch wel een goed idee, onze maandelijkse challenge.

Gea
Als ik aan borstrokken en levertraan denk, krijg ik acuut overal jeuk en begin ik te kokhalzen. Wat had ik als kind een vreselijke hekel aan beide. Gelukkig ben ik nu oud en wijs – over het eerste valt niet te discussiëren, over het tweede zijn de meningen verdeeld – genoeg om zelf te bepalen hoe ik mij kleed, wat ik nuttig en vooral wat ik lees. Al geef ik toe dat ik de boeken voor deze challenge niet zo gemakkelijk uit mijn mouw schud als Ronny. Ik vind opvallend weinig auteurs waarvan de voornaam met een R begint.
Het werd dan ook een echte zoektocht, want het boek moest niet alleen op mijn wil-lijst staan, ik wilde het ook in huis hebben. Gelukkig bracht mijn e-reader uitkomst. Robert Pobi met zijn Stad van glas staat al jaren op mijn e-reader, dus een mooi moment om dit boek eindelijk te lezen. Met een gemiddelde van 3,88 sterren op Hebban kan ik me daar vast geen buil aan vallen. Hetzelfde geldt voor Farenheit 451 van Ray Bradbury (3,75 gemiddeld). De kans is dan ook groot dat dit mijn tweede boek voor de challenge wordt.
Een drietal namen dat ik graag nog aan Ronny’s lijst toevoeg: Rita Spijker, Riley Sager en Rosie Walsh.

Welke R kwam er meteen bij jou op, of was het ook een heuse zoektocht? Laten we R een mooie lijst van maken met z’n allen.
Inhoudspagina Wad woorden willen