Naast dat ene boek dat we deze zomer zeker zullen lezen, hebben we natuurlijk ook een leeslijstje vol zomers verlangen. Het zijn de boeken die we heel graag zouden lezen voor eind september. Benieuwd? Je krijgt ze hier in woord en beeld.

TEA

Op mij WIL staan nooit meer dan 8 boeken, die hebben alle afvalrondes overleefd en worden zeker gelezen. Omdat ze zo overzichtelijk in de etalage staan is, spat de voorpret ervan af. Ik zie nu dat er veel natuur bij zit, De uil -Stephen Moss intrigeert me en ik stel me voor dat dit echt een vakantieboek is wanneer je ‘s avonds laat zit te lezen voor je tent in Frankrijk (ik kampeer niet meer, maar bwvs). Waak over haar - Jean-Baptiste Andrea lijkt me een prachtig boek, staat in elk geval op de longlist van de ELP, dat is op zich al een aanbeveling. Weken maanden jaren van Sara Baume werd getipt door een groot aantal van mijn leesgenoten en naar De minder bekende broer van Jack - Barbara Trapido ben ik gewoon benieuwd omdat dat boek nog niet hevig ‘rondzingt’ op Hebban.

WIL2

Ik heb van lieverlee een mega stapel klaarliggen voor de challenge van Moira (naar aanleiding van een blog van Debbie): Lees een X een vrouw. Een deel daarvan wil ik deze zomer lezen. Het zijn natuurlijk boeken die ik sowieso wil lezen, maar ze krijgen door deze uitdaging voorrang. De selectie op de foto is slechts een kleine greep van de stapel, stiekem hoop ik dat deze stapel gelezen en aangegroeid is in september.
Daarnaast ga ik proberen om de vier stempels op mijn Europese Literatuurprijs paspoort te behouden en nog een boek van een Nobelprijswinnaar te lezen.

HARRIET

Vier boeken liggen op mijn stapeltje ‘zomers verlangen’, boeken die zeker mee gaan op vakantie. All Fours van Miranda July ligt eigenlijk al sinds vorig jaar op dit stapeltje maar gaat nu echt gelezen worden in het kader van LUEK 25 in ’25. Over James van Percival Everett hoor ik veel goede verhalen, winnaar van de Pulitzer Prize 2025 en het boek moet na mijn vakantie terug naar de bibliotheek, liefst gelezen. Intermezzo van Sally Rooney heb ik al voor de tweede keer verlengd dus dat wordt een soort ‘moetje’ ( al vind ik dat niet erg) want de deadline van terugbrengen naar de bibliotheek komt met rasse schreden dichterbij. En als laatste kocht ik in een opwelling Vreemde tekeningen van Uketsu. Schijnt een bijzondere leeservaring te zijn dus daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Boek dus in mijn vakantie koffer gestopt.

FAMKE

Voor de zomer ligt een stapeltje boeken klaar dat onderling in competitie is om mijn eerste aandacht. Het zal ook maar net zijn in welke bui ik ben. Voor zin in elegante taal en mooi schrijverij kan ik terecht in The emperor of gladness. Ocean Vuong schrijft poëtisch, sprankelend. Heel anders is Jack Kerouac, die rauw en ratelend kan vertellen. Satori in Parijs is wel het eerste vertaalde boek van Kerouac dat ik ga lezen btw. De Beat Generation heb ik toch het liefst in het Engels gelezen.
Vakantie betekent geen vakantie van de uitdagingen: misschien dat ik nu eindelijk eens tijd heb om een beetje in te lopen. Voor onze leesreis van de Europese Literatuurprijs ligt Slechte gewoontes van Alana Portero klaar. Nachtvlucht van Antoine de Saint Exupéry ligt hoog bovenop de luek25-stapel. Stiekem denk ik dat ik ga beginnen in De Erfenis van Safae el Khannoussi: twee korte verhalen van de LLP-winnaar waar ik gewoon erg nieuwsgierig naar ben en heel veel zin in heb!

HETTY

Hoewel mijn vakantie er alweer even op zit en ik de hele zomer 'gewoon' aan het werk ben, heb ik natuurlijk wel mijn wensen op leesgebied. Ongetwijfeld zijn mijn wensen, ogen en dus ook stapel weer groter dan wat haalbaar is.... Maar ach, een beetje dromen mag vast wel zo in het zomerzonnetje! Ik laat mij deze zomer vooral inspireren door mijn LUEK'25-challenge. Mijn voornemen is om dit jaar 25 boeken uit eigen kast te lezen. De teller staat momenteel op 9 gelezen boeken, dus daar mag nog wel wat verandering in komen. Om nog enige rangorde aan te brengen in de zomer-lees-wensen: Ik stap al lezend even de herfst van Paustovski binnen samen met Evelien. Dit samenleesproject staat al een tijd op de planning en moet er nu maar eens van komen. Toch kan ik het niet laten en smokkel ook even een nieuw boek mijn boekenkast binnen: De weemoed van de reiziger van Jan Brokken, via de verhalen van deze schrijver ga ik toch nog een beetje op reis.

GIGI

Verlangen om te lezen deze zomer is groot, heel groot. Ik loop normaal rond deze tijd flink voor op mijn challenge maar dit jaar niet. Ik ben nu halverwege het aantal beoogde boeken voor dit jaar. Als het gaat om LUEK-erds is het nog droeviger gesteld. Die challenge gaat dit jaar niet goed. Mijn leesprojecten hebben wederom een deuk opgelopen en dit keer door weer een heel andere reden dan voorgaande jaren. We hebben flink moeten klussen aan de blogs en ik moet ook mijn blog en mijn leesprojecten nog een goed plekje geven op het forum. Dat vraagt heel wat tijd. Toch hoop ik de boeken op de afbeelding deze zomer gelezen dicht te slaan. Jaguarman staat al jaren (vlak na het verschijnen) op mijn wensenlijst en nadat ik het Boekenweekessay van Raoul de Jongh vorig jaar las heb ik het ook daadwerkelijk aangeschaft. Omdat het boek zomers aandoet wil ik het zeker gelezen hebben na deze zomer. De allergrootste van Davide Morosinotto ga ik met Evy en Angèle lezen. Dat vind ik een goede reden om het niet uit te stellen. We lazen samen van dezelfde auteur Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw. Ik kan je vertellen dat niet alleen de titel van dat boek geweldig is; wat hebben wij daarvan genoten. Dan zien jullie vast ook Honderd jaar eenzaamheid staan in mijn collage. Telkens als ik een goed plek vindt om het boek te bespreken komt er een kink in de kabel Op dit moment wordt het al zo’n Honderd dagen uitgesteld. Dat moet niet langer gaan duren.
De zwaluwman is een roman die ik al wil lezen sinds het jaren geleden in een leesclub op Hebban werd besproken. Ik kon toen niet meedoen en ik schafte het boek zelf aan. Dit is zo’n boek dat dan stiekem jaren in je kast staat. Elke keer zie je het staan, aait over de rug en je stelt het boek gerust; jou lees ik echt binnenkort. De laatste keer dat ik dat deed voelde ik hart hartje van de roman zachtjes en traag kloppen en de tranen liepen langs mijn vingers. Dat kon ik niet meer verdragen, uitstellen is geen optie, dit boek moet uit deze zomer. Hetzelfde geldt voor Boven is het stil van Gerbrand Bakker. Ook hier merkte ik dat het boek stiller en stiller werd naarmate het langer in mijn kast stond. Ik zette het een plank hoger en nog riep het boek, zonder geluid: Boven is het stil. Ik heb nogmaals geprobeerd om het twee planken hoger te zetten maar het zwijgen werd als gillen in de woestijn. Ik hoorde niets meer, mijn keel kneep dicht, mijn hart ging pijn doen, totdat ik het boek op mijn leesprojecten zette. Vanaf toen kreeg ik weer een beetje lucht. Je snapt wel, ik mag niet meer te lang wachten met lezen.
Dan het boek met de vrolijke omslag: De zeven manen van Mali. Deze roman staat nog niet zo heel lang op mijn boekenplank maar toch zeker vanaf vorig jaar. Het zou een mooi verhaal zijn en dit boek, net als de andere genoemde titels, zal mijn 25 in ‘25 challenge goed doen. Reden genoeg om ook naar dat boek te verlangen. Ik kan dus wel even vooruit, ik kijk er naar uit, ik lees ze uit.

INE

Wat is dus zeker ga lezen deze zomer is Het zingen van de tijd van Richard Powers, want – dat vertelde ik al in ons eerste zomerstukje – als ik dat niet doe mag ik volgend jaar de hele maand maart geen enkel boek lezen en bovendien ook La vida es bella niet! Het is trouwens een LUEK-boek, het komt uit een bibliotheekuitverkoop. Ook LUEK is Het geluid van brekend glas van Rino Feys. Dat heb ik ondertussen haast exact 1 jaar in huis, ik kocht het na een geslaagde namiddag met de auteur en Marieke De Maré op Theater aan Zee vorig jaar.
Dan heb ik nog twee bibliotheekboeken. Slechte gewoontes van Alana S.Portero lees ik omdat het op de shortlist van de ELP staat. En Orlando van Virginia Woolf lees ik omdat ik daarna ook Orlanda van Jacqueline Harpman wil lezen – de nieuwe uitgave komt er in het najaar. En dat boek wil ik lezen omdat haar Ik heb nooit een man gekend zo’n topper is.
En dan het ik nog twee boeken die ik dit jaar heb gekocht – van dat lijstje moet ik minstens een derde uit hebben tegen 31 december. Het eerste is Autobiografie van mijn lichaam van Lize Spit, daar ben ik wel benieuwd naar. En dan wil ik ook nog Zwarte September van Sandro Veronesi lezen. Ik lees zijn werk graag. Dit is naar het schijnt een echt zomerboek, en volgens mij – vraag me niet waarom – past het erg goed in de maand september. En met een maand in het jaar in een titel, kan ik weer een boek van de officieuze challenge van dit jaar aankruisen.
Is dit alles? Neen, natuurlijk niet. Tegen de tijd dat dit artikel gepubliceerd wordt, is die stapel wellicht al drie keer zo groot. Maar de boeken op de foto, dat is dus mijn zomers verlangen.

Welke boeken gaan jullie zeker lezen voor de maand september om is? Wat zijn jullie zomerse verlanglijstjes?
En weet je wat zo plezant is aan dit nieuwe forum? Jullie kunnen ook een foto posten!