Nadat ik het Noorden, het zuiden en het westen van het forum bestudeerd heb is het nu tijd om eens te kijken Ten oosten van Eden. Kijk jij mee? Ga jij samen met mij en anderen de ins en outs van deze roman van John Steinbeck onderzoeken? Ik ben nog bezig in dit best lijvige boek. Jij ook? Of heb je het al uit?
Het is al anderhalf jaar geleden dat we met een enthousiaste groep De druiven der gramschap lazen en bespraken. Al die tijd brand dit boek al in mijn boekenkast. De roman wilde voorkruipen, wilde andere leesprojecten voorbij schieten, wilde voorrang. Met moeite liet ik dit boek telkens staan. Toen het in juni eindelijk aan de beurt was, lukte het me niet om er in door te lezen. Zoals wel vaker: ik heb aanjagers nodig. Niet omdat ik het boek niet mooi vind maar omdat alle romans (meer dan 800) in mijn huis altijd de neiging hebben om de cancan te dansen en mij af te leiden. Voordat ik het weet lees ik in vier verschillende boeken in één uur met als gevolg dat ik wekenlang niet één boek uitlees.
Op het moment dat het boek mij greep en ik wel bereid was om door te lezen, kwam het forum in beeld. De aardverschuiving, die dit voor Hebban, voor mijn blogspot en voor mij veroorzaakte is nog altijd voelbaar. Als je mij nu in levende lijve zou zien, zou je zien dat ik nog altijd zit te shaken. Naschokken, denk ik.
Vandaar mijn oproep. Helpen jullie mij mee om dit boek op korte termijn uit te hebben?
18-07-2025

Ik heb nog een week of twee nodig om het boek uit te lezen en goed te snappen hoe ik dit blog vorm moet geven. Geef even aan of je mee gaat lezen door:
- de volgende woorden te selecteren: Ik lees mee
- daarna te klikken op het woord Citeer dat daardoor in beeld komt
- Je krijgt dan een reactieveld in beeld waarin je jouw reactie kunt schrijven en de woorden Ik lees mee staan dan aan het begin van jouw tekst.
Zoals jullie weten: als je eenmaal ja zegt…, is dat níet voor eeuwig, is dat geen contract, hangt daar geen verplichting aan. Je mag altijd weer uitstappen, zonder opgaaf van redenen.
Bekijk bij de volgende link mijn volgende leesprojecten