1A Ook ik ken deze auteur niet; een groot pluspunt in mijn ogen. Ik heb het boek gekozen, omdat het in het Catalaans geschreven is (en een boek in die oorspronkelijke taal had ik nog niet afgevinkt op mijn persoonlijke checklist voor dit jaar). Ik lees graag auteurs uit Spanje ( Miguel de Cervantes, Camilo, José Cela, Ildefonso Falcones, Almudena Grandes Hernández, Carlos Ruíz Zafón), en Latijns-America (Pablo Neruda, García Márquez, Mario Vargas Llosa, Manuel Scorza, Isabel Allende, Paulo Coelho). Als ik veel tijd heb (en zin in een uitdaging) in het (Castilliaans-)Spaans of Portugees, anders in vertaling.
Bovendien was dit het enige boek van de vier genomineerden dat (nog) niet via mijn abonnement in een online boekenclub te lezen is.
1B De afbeelding op de kaft doet bijna Bosschiaans aan (naar het bekende drieluik Tuin der Lusten van Jeroen Bosch). Een schilderij dat ik persoonlijk heel indrukwekkend vind. Het formaat van het boek is kleiner dan ik verwachtte... en daarmee de lettergrootte ook. Even mijn leesplanning omgooien, want dit kan ik 's avonds niet meer lezen. Ik lees vooral ebooks en luister luisterboeken, dus het is fijn om weer eens een "echt" boek in handen te hebben. De meegeleverde boekenlegger ga ik met dankbaarheid gebruiken.
Veel leesplezier allemaal!