De derde boekhoudkundige zomervraag luidde:
Heb je een boek van een Afrikaans auteur op je verlanglijst voor deze zomer? En zo niet, dan heb je vast een tip uit dat grote continent!

TEA
Wat zou ik graag willen dat ik Americanah - Chimamanda Ngozi Adichie nog niet gelezen had. Zo’n prachtig boek over een vrouw die als Afrikaanse jonge vrouw terechtkomt in de US en later in Nigeria. De kracht van het hoofdpersonage en de interessante maatschappelijke en politieke omstandigheden vormen samen een super leeservaring.

FAMKE
Niet op m’n zomerse verlanglijst maar wel al gelezen: Hoe mooi wij waren van Imbolo Mbue. Deze boeiende mozaïekroman is een ode aan het Afrikaans cultureel erfgoed en weerbaarheid. In mooie, beeldende taal laat Mbue zien hoe het westerse grootkapitaal in samenwerking met lokale regeringen de dorpse manier van leven gewetenloos verdringt en kapot maakt. De roman, die associatie oproept met de oliewinning van Shell in NIgeria, is tegelijk een confronterende spiegel: Mbue laat zien dat deze krachten ook in de westerse wereld onbarmhartig en kil het leven van gewone mensen beïnvloeden.

INE
Wat ik zou willen lezen is Congolese wiskunde van In Koli Jean Bofane. En neen, ik ben geen fan van wiskunde. Ik heb me laten aanpraten dat dit ook een heel geschikt boek is voor niet-wiskundigen. Ik wil het vooral lezen omdat het zich afspeelt in Congo. Dat reusachtige land was ooit een kolonie van België en dat kleine landje van me heeft zich toen niet van zijn beste kant laten zien. Komt het daardoor? In elk geval weten de meesten hier maar heel weinig over het hedendaagse Congo. Daar kan dit boek een beetje verandering in brengen. Hoofdpersoon Célio groeit op in armoede in Kinshasa, maar wil graag wiskundige worden. Een oud schoolboek van zijn overleden vader heeft hij alvast. Aan de hand van wiskundige formules probeert hij zijn leven te beïnvloeden. Ik ben benieuwd.

WIL2
Bij mijn zomers verlangen-stapel zit ook Zwervelingen van Rešoketšwe Manenzhe. Ik kwam het eind vorig jaar in een kringloop tegen en het verhaal sprak me wel aan. De eerste zinnen van de achterflap: ‘Zuid-Afrika, 1927. De Britse Abram en zijn Jamaicaanse vrouw Alisa leiden een comfortabel leven met hun twee jonge dochters. Dan wordt de Ontuchtwet aangenomen die relaties tussen ‘witten’ en ‘zwarten’ verbiedt, en zijn hun twee kinderen opeens het bewijs van een verbintenis die volgens de overheid een misdaad is.’
Dat zijn de enige keren dat ik een achterflap lees, normaal vergeet ik het gelijk omdat ik dan nog -tig boeken oppak. Maar ja, voor dit artikel wil ik wel een uitzondering maken.

HARRIET
Het boek waaraan ik denk wanneer het over Afrika gaat en ik zeker deze zomer zou willen lezen is Dream Count van Chimamanda Ngozi Adichie. Bij de boekwinkels ligt dit boek altijd in het blikveld en je komt het ook regelmatig tegen in allerlei berichten op de verschillende social media. Daarom kies ik deze zomer een ander boek, een boek dat niet zo in de belangstelling staat maar wat mij wel ontzettend intrigerend lijkt. En het is een debuut, dat maakt het toch weer extra bijzonder want wie weet ontdek je op die manier weer een nieuwe schrijver waar je absoluut meer van wilt lezen. Ik heb het over Zegeningen van de Nigeriaanse schrijver Chukwuebuka Ibeh een boek met meerdere lagen. Ik ben erg benieuwd.

Tot hier onze kleine verkenning van het Afrikaanse continent. Dat er nog veel meer is, dat weten we.
Maar het is niet altijd makkelijk om op nogal onbekend terrein boeken uit te kiezen. Wellicht hebben jullie nog Afrikaanse boekentips?