Mijn eerste indruk dateert van een aantal weken geleden toen ik het boek bij de bibliotheek zag. De cover trok toen gelijk mijn aandacht evenals de naam van de auteur. Ik wilde het boek graag lezen. Bij binnenkomst bewonderde ik nog eens de prachtige harde kaft met de omslag. De afbeelding van de eenzame man in zijn bootje en de dreigende wolken verplaatsten me (na lezing van de eerste woorden op de achterkant) naar het ruige Schotland waar ik meer dan 30 jaar geleden ben geweest. De sfeer van de afbeelding roept vragen bij me op en ik wilde gelijk starten met lezen.
De naam van de schrijfster is geen onbekende voor me. Ik heb haar vorige twee boeken in de kast staan, maar ongelezen tot nog toe.
De indeling van het boek: opvallend korte hoofdstukken, duidelijk lettertype en de opdracht 'Voor Michael' (wie is dat?) Aan het eind staat een woordenlijst met voor mij compleet onbekende woorden. Misschien Gaelic (de oude Schotse taal?). Ik vind dat in elk geval interessant, want ik heb iets met taal.