Wie zijn wij?
Wij zijn Barbara, Helma, Jeanet en Marieke. Naast lezen houden we alle vier van het luisteren naar luisterboeken. We maken gebruik van de streamingsdiensten van Bookchoice, KoboPlus, Online bibliotheek, Storytel of Nextory. Daarnaast zijn er nog andere aanbieders.
Wat gaan we doen?
We gaan regelmatig blogs plaatsen over onze luisterervaringen van boeken die we luisteren of hebben geluisterd. Daarnaast kijken we ook vooruit. Wat staat er bij ons op de planning? Komt er een interessant nieuw luisterboek aan? Dan vertellen we daar iets over.

Wat ben ik aan het luisteren?
Zondagskracht van Judith Visser, voorgelezen door Sonja Silva via Bookchoice. Het is een derde deel van de 'Zondags'-serie, die begon met Zondagskind en Zondagsleven. Het is het verhaal van Jasmijn Vink die autisme heeft. Door haar ogen maak je mee hoe zij de wereld beleefd, hoeveel energie het kost en hoe ze er mee leert omgaan. In dit derde boek is Jasmijnvolwassen en is auteur. Ze woont ze in Rockanje met man en hond. Het lukt haar inmiddels goed om te functioneren, waarbij ze veel steun heeft aan haar wolfshond Puri. Maar nog steeds zijn er onverwachte situaties die moeilijk zijn.
Ik vind het een hele interessante serie en het is prettig luisteren naar Sonja Silva (die zelf ook autisme heeft). De belevingswereld van Jasmijn wordt goed beschreven en zo kan ik me enige voorstelling maken van hoe het leven is met autisme.
Wat staat er op de planning / waar kijk ik naar uit?
Meer dan een kus van Vannessa Thuyns, voorgelezen door Yannick de Waal & Donna Vrijhof is het volgende luisterboek dat ik ga oppakken. Het zit in de Bookchoice selectie van juli 2025. Ik hou erg van de verhalen van Thuyns. Het is op en top feelgood, met een vlot tempo en ook altijd een thema dat wat dieper gaat.
Voor een luisterbuddyl met Barbara luister ik De laatste ravendochter van Merel Godelieve. De voorlezer is Wynn Heliczer. Ik luister graag naar haar stem en met een luisterboek van iets meer dan achttien uur is het wel prettig als de stem je bevalt. Ze heeft ook de hele 'Crescent City'-serie van Sarah J. Maas ingesproken en dat zijn nog dikkere pillen van zo'n 31 uur per boek. De laatste ravendochter gaat over Erin die er alles aan doet om Duncannon Castle, het familiekasteel en het enige wat ze nog overheeft van haar moeder, overeind te houden. Maar de kosten hopen zich op en de b&b-gasten blijven weg. Haar enige hoop is een Amerikaanse filmstudio, maar als die een ander kasteel kiest als set voor een nieuwe film, lijkt ook deze hoop vervlogen.
Wanhopig keert Erin zich tot de stem diep onder het kasteel, een die haar al jaren toefluistert en haar altijd heeft geholpen. De volgende ochtend is de andere kasteelheer dood en de filmploeg onderweg.
Duncannon lijkt gered, maar nog diezelfde avond gaat het mis en wanneer alle gasten in bed liggen, keert Erin zich nog één keer tot de stem…
Ik heb inmiddels zo'n vijf uur geluisterd, maar het verhaal is vanaf het begin boeiend en goed te volgen als luisterboek.
Ik heb altijd een stapel luisterboeken klaarstaan. Ik luister via KoboPlus en de keuze is reuze, maar dat maakt het ook meteen enorm moeilijk om te besluiten welk boek ik ga luisteren. Ik denk dat mijn volgende boek een thriller gaat worden: Oktober van Søren Sveistrup. Het is het eerste deel van de 'Thulin & Hess'-serie en wordt voorgelezen door Willemijn de Vries. Ook altijd een fijne stem om naar te luisteren. Het boek is ook als serie op Netflix: The Chestnut Man. Dus misschien kan ik toch niet de verleiding weerstaan om de serie gewoon te bingewatchen en wordt mijn volgende boek toch een totaal andere. Ik hou jullie op de hoogte. Verder werk ik als naluisteraar bij Thinium Audioboekproducties en daar ben ik nu bezig met Storybook ending van Moira Macdonald. Een grappig verhaal waarin April en Laura anonieme briefjes achterlaten in een boek en allebei denken dat ze met Westley, de knappe verkoper uit de boekhandel corresponderen. Ondertussen is de niet zo opmerkzame Westley te veel afgeleid door een film die in de winkel wordt opgenomen om de steelse blikken van de vrouwen op te merken. Net zoals hij niets weet van de briefjes die ze tussen de pagina’s achterlaten. Ik vermaak er tot nu toe prima mee.
Momenteel luister ik naar de stem van Huub Dikstaal. Hij heeft het boek Als de rechtsstaat faalt van Geert-Jan Knoops ingesproken. Het is zeer interessant want het gaat over veranderingen in de wereld en dat daardoor ook veel dingen in de wet aangepast worden. Maar ook wat dan de consequenties kunnen zijn. Knoops legt het uit door zowel nationale als internationale zaken als voorbeeld te stellen. Dat maakt dat het prettig luisteren is en geen saaie kost. Het is geen boek dat je zomaar even luistert, je moet je aandacht er wel bijhouden en maar tegelijkertijd is het wel toegankelijk geschreven.
Ik ben halverwege Als de rechtsstaat faalt nog circa zes uur te gaan. Ik weet nog niet wat het volgende luisterboek gaat worden maar in elk geval iets luchtigers, ik denk een roman, maar welke? Als ik mijn keuze heb gemaakt, laat ik het zeker weten!
Op dit moment luister ik naar De wetten van Alex geschreven door Myrthe van der Meer en heel toepasselijk voorgelezen door Ricky Koole. Hilarisch maar ook confronterend verhaal over de autistische Alex die haar leven overhoop gegooid ziet worden doordat ze ongewild opgezadeld wordt met een niet meer functionerende autismehulphond. Mooi inkijkje in het leven met een autistische stoornis en -niet minder belangrijk- een leerzaam traject op hondengebied. Fijne schrijfstijl, tof voorgelezen (Ricky ís Alex) en een sprankelende verhaallijn.
Daarnaast luister ik naar De laatste ravendochter van Merel Godelieve voor een luisterbuddy met Helma.
Oef! Er komt zo veel leuks uit de komende tijd! Ik heb Wat ik op zolder bewaar van J.D. Barker al klaar staan. Deze wordt voorgelezen door Bart Oomen die een fijne stem heeft. De meningen zijn verdeeld over dit boek, maar ik ga er blanco in. Review komt uiteraard op onze socials.
Maar ook Ziek gelukkig van Ruud ten Wolde staat op de planning waarin hij vertelt over zijn leven met kanker. Het boek is niet nieuw, maar ik luisterde eerder deze maand Ik had je graag verteld hoe mijn dag was van Jeannot Peijen, de partner van Ruud en ben heel benieuwd naar de andere kant van dit verhaal. )_.
Welk boek zijn jullie nu aan het luisteren?
Klik hier voor een overzicht van onze blogs