Welkom bij de eerste Booker leesclub op het nieuwe Hebban Forum.
Het vijfde boek van de Shortlist is James van Percival Everett. Voor de deelnemers aan de Shortlist Booker Prize leesclub is Percival Everett geen onbekende. In 2022 stond hij op de Shortlist met The Trees een uitzonderlijk goed geschreven boek over racisme waarbij spanning, gruwelijkheden en humor elkaar afwisselden. James won de Kirkus Prize 2024, de National Book Award voor Fictie en de Pulitzer Prize voor Fictie 2025.
Percival Everett woont en werkt in Los Angeles (VS). Hij is een Pulitzerprijswinnende auteur van meer dan dertig gepubliceerde werken, verdeeld over verschillende genres van thrillers tot filosofische fictie. Everett is een onderscheiden hoogleraar Engels aan de Universiteit van Zuid-Californië. Zijn boeken zijn vaak satirisch en gericht op het verkennen van ras- en identiteitskwesties in de Verenigde Staten.
Het verhaal
Een diepgaande meditatie over identiteit, erbij horen en de offers die we maken om de mensen van wie we houden te beschermen, die Mark Twains Avonturen van Huckleberry Finn opnieuw voorstelt vanuit het perspectief van Hucks compagnon, Jim.1861, de Mississippi-rivier. Wanneer de tot slaaf gemaakte Jim toevallig hoort dat hij verkocht gaat worden aan een nieuwe eigenaar in New Orleans en voor altijd van zijn vrouw en dochter zal worden gescheiden, besluit hij om zich te verstoppen op het nabijgelegen Jackson's Island totdat hij een plan kan formuleren.
Ondertussen heeft Huck Finn zijn eigen dood in scène gezet om te ontsnappen aan zijn gewelddadige vader die onlangs weer in de stad is teruggekeerd. Zo begint een gevaarlijke en transcendente reis per vlot langs de Mississippi-rivier, op weg naar de ongrijpbare belofte van vrije staten en verder. Terwijl James en Huck de verraderlijke wateren gaan navigeren, houdt elke bocht in de rivier de belofte in van zowel redding als ondergang. Met geruchten over een opkomende oorlog moet James de last onder ogen zien die hij met zich meedraagt: het gezin dat hij wanhopig wil beschermen en de constante leugen die hij moet leven, en samen moeten de onwaarschijnlijke twee de gevaarlijkste odyssee van allemaal onder ogen zien...
What the Booker Prize judges said
‘At its core, the novel examines the dehumanising effects of slavery and the pervasive, institutionalised racism that underpins it. These themes powerfully resonate with ongoing struggles against systemic oppression and the legacy of slavery in contemporary society.
‘Jim’s use of language and his reclamation of his own identity speaks to the universal need for self-determination in the face of oppression. This struggle for autonomy and agency remains highly relevant in today’s politicised climate on a global scale.’
Tekst afkomstig van de website van de Booker Prize en Wikipedia: []https://thebookerprizes.com/the-booker-library/books/james en []https://en.wikipedia.org/wiki/Percival_Everett)
Ben je ook zo benieuwd naar deze roman? Lees gezellig mee. Het boek is te verkrijgen in het Engels en in het Nederlands. Aanmelden kan via deze blog. Wil je svp laten weten of je de Engelse of de Nederlandse uitgave hebt gelezen? We beginnen met lezen op 1 augustus en zullen het boek bespreken via 5 vragen vanaf 1 september.
Het Forum verbergt nog veel geheimen voor mij. Zo is het mij bijvoorbeeld nog niet helemaal duidelijk of ik jullie moet taggen of niet of hoe het met de reacties gaat. Het voelt een beetje als een sprong in het diepe maar wel eentje waar ik veel zin in heb.
Tip (via Arthur): als je het topic wilt volgen dan kun je rechtsboven de ⭐-knop aanklikken. Je krijgt dan notificaties bij nieuwe reacties. Via het aanklikken van dezelfde knop kun je het volgen van het topic uitzetten.
Tot ziens op 1 augustus!
Karin Marcellina
@ine @Marjolein @W!lma @Ursula1969 @Frans Moberts
1 september: Welkom bij het bespreken van James. Morgen zal ik mijn eerste vraag stellen.
Als ik het goed heb begrepen, zijn ze achter de schermen druk bezig om er voor te zorgen dat de antwoorden op een vraag bijeen komen te staan. Nu dit nog niet het geval is, zou ik jullie willen vragen om in de antwoorden het nummer van de vraag en de omschrijving van de vraag te willen herhalen. Bijvoorbeeld Vraag 1: verwachtingen. Je antwoord begint dan met Vraag 1: verwachtingen. Als jullie willen reageren op elkaars antwoorden, dan graag de citeerfunctie gebruiken, zodat voor iedereen duidelijk is op welk antwoord je reageert.
Tijdens de leesclub Rechter tussen twee vuren o.l.v. Greet Braem hebben we deze werkwijze van Greet gevolgd en ik vond het een fijne manier om overzicht te houden.
Mochten jullie vragen hebben, laat het mij svp even weten.
Tot morgen.
Update 5 september: Vanaf vandaag is het namelijk mogelijk om te reageren op een reactie, waardoor er een soort 'mini-gesprekjes' ontstaan, die ook wel threads worden genoemd. Bij de oude spots op de Hebban-site kon er ook op deze manier worden gecommuniceerd. We zijn in de overtuiging dat dit bijdraagt aan de structuur van het forum en nodigen iedereen uit om van deze nieuwe tool gebruik te maken! Dit is hoe het werkt.
Via Reageren plaats jij een reactie onder een bestaand bericht van iemand anders. Zo start je een 'thread', ook wel een 'draadje' genoemd. Als je weer op 'Reageren' klikt in een bestaand draadje, komt jouw reactie ook in dat draadje te staan.
Via Nieuw Bericht, of via de balk aan de onderkant van de pagina, start je een nieuw bericht dat losstaat van het draadje.
Via het Pijltje naar beneden/naar boven kun je een thread inklappen.
Dit betekent dat we de citeerknop niet meer hoeven te gebruiken!