Elke week zal een van de Fabulous Feelgood dames vijf vragen beantwoorden over gelezen boeken, net uitgekomen boeken, de te verwachten boeken en wat er nu op het leeslijstje staat. Deze week zijn de vragen voor Helma.
- door Helma -

Welk boek (of boeken) ben je op dit moment aan het lezen/luisteren?
Ik ben gisteren begonnen in De jurk van Texel van Olga Hoekstra voor de Hebban leesclub. Een roman met een historische en een hedendaagse tijdlijn, gebaseerd op waargebeurde feiten. Ik ben nog niet zo heel ver, maar tot nu toe bevalt het prima. Als luisterboek ben ik al enige tijd bezig in De laatste ravendochter: een boeiende fantasy roman van Merel Godelieve. Maar omdat ik op dit moment weinig activiteiten doe waarbij ik kan lezen, schiet dat nog niet zo op terwijl ik heel benieuwd ben hoe het verhaal zich verder gaat ontwikkelen. Ik heb het boek inmiddels ook als e-book, dus ik denk dat ik luisteren en lezen ga combineren.
Noem en beschrijf een boek dat je in de afgelopen weken uit hebt gelezen.
Een uurtje geleden heb ik Helder van Carys Davies dichtgeslagen. Het is een van de genomineerde boeken voor de Europese Literatuur Prijs. Ik coördineer de Hebban leesclub over dit boek. Het is vrij dun, maar beschrijft prachtig een bijzondere vriendschap tussen twee totaal van elkaar verschillende mannen op een verafgelegen eiland.
Een ander boek dat ik onlangs dichtsloeg is het laatste deel van de 'Hungergames'-serie: Dageraad boven de boete van Suzanne Collins. Hierin staat Haymitch Abernathy centraal. Je kent hem als de dronkenlap uit de eerste drie delen en in dit boek kan je onder andere lezen waarom hij zijn heil in de drank heeft gezocht. Als je fan bent van de Hungergames dan moet je het boek echt lezen.
Welk nieuw uitgekomen boek viel je op in de afgelopen weken en waarom?
Een boek dat ik spotte en direct op mijn WIL-lijst zette was De brievenbezorgster van Puglia van Francesca Giannone. Het is een historische roman die zich afspeelt in 1934 wanneer de Noord-Italiaanse Anna met haar gezin naar het geboortedorp van haar man verhuist. Anna is, als vrijgevochten vrouw met een eigen wil, een opvallende verschijning in het traditionele Zuid-Italiaanse dorpje. Als eerste vrouwelijke postbode en voorvechter van vrouwenrechten wekt ze argwaan. Gesteund door haar zwager Antonio, die Anna begrijpt, bewondert en van een afstand bemint, strijdt Anna voor haar plek in de gemeenschap. Tegen de achtergrond van de zware oorlogsjaren en de drama’s van een kleine gemeenschap ontvouwt zich een aangrijpende roman vol moed, passie en onbreekbare familiebanden. Spreekt het jullie ook zo aan?
Naar welk boek dat binnenkort uitkomt kijk je uit en waarom?
Ik kijk uit naar Gestrikt voor kerst van de Kerstbengels! Nu al een kerstboek? Dat kan ik beantwoorden met een volmondig 'Ja!'. Ik heb het verhaal al gelezen, want het is afgelopen december op onze spot als feuilleton gepubliceerd. Het is een samenwerkingsproject van elf feelgoodauteurs (Wendy Brokers, Denise Meijer, Jacodine van de Velde, Wendy de Liefde, Chantal Claassen, Jet Nijland, Isabelle Paz Soldan, Mienke Fijen, Anja Janssen, Karin de Graaff en Marjon Weerink), dat nu als boek wordt uitgegeven. De voornaamste reden dat ik het nu noem is dat de royalty’s van dit project door de auteurs geschonken wordt aan stichting Het Vergeten Kind. Alleen daarvoor zou je het boek toch al kopen? En dan krijg je er ook nog eens een heerlijk humorvol kerstverhaal voor!
Welk boek wil je nog graag eens lezen en waarom is dat er nog niet van gekomen?
Als je het interpreteert als welk boek ik voor een tweede keer zou willen lezen is het antwoord simpel: geen enkel boek. Er staan nog zoveel ongelezen boeken in mijn kast. Maar als je bedoelt welk boek ik eindelijk nog eens een kans moet geven is dat In de ban van de ring van J.J.R. Tolkien. Ik heb de hele serie al ruim 40 jaar in mijn kast staan en ik ben er meerdere malen in begonnen, maar telkens gooide ik het weer aan de kant omdat ik gewoon niet in het verhaal kon komen. Wat denken jullie, moet ik het nog eens gaan proberen?
Mijn biecht zit er op. Hoe gaat het bij jullie?

We zouden het leuk vinden als jullie een (of meer) van bovenstaande vragen gaan beantwoorden in de reacties. En heb je nog een andere leuke vraag die in onze artikelen past? Laat het dan weten. Zo kunnen we variëren met de vragen en houden we de wekelijkse blogs actueel en verrassend.